خبرگزاری کار ایران

سخنگوی شورای شهر تهران اعلام کرد:

تخصیص یکی از قطعات بهشت‌زهرا (س) به جانباختگان تهرانی فاجعه منا

asdasd
کد خبر : ۳۰۸۲۵۸

سخنگوی شورای شهر تهران با اشاره به طرح دوفوریتی درباره جانباختگان حادثه منا گفت: قرار شد؛ بخش بزرگی در یکی از قطعات بهشت‌زهرا به جانباختگان منا تخصیص داده شود و جانباختگان در این فاجعه به صورت رایگان در آن محل دفن شوند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، رضا تقی‌پور در جلسه امروز سخنگوی شورای شهر تهران ضمن تسلیت درگذشت عده‌زیادی از هموطنان درسرزمین وحی گفت: در صدو هشتادو هفتمین جلسه شورای شهر تهران بعد از تذکرات اعضای شورا در ابتدا در خصوص فاجعه منا صحبت شد و در ‌‌نهایت اعضای شورا با اخذ ۲۹ امضا طرحی دو فوریتی را پیشنهاد دادند.

وی در توضیح این مطلب ادامه داد: براساس این طرح قرار شد برای تسلی خاطر خانواده‌های داغدیده بخش بزرگی در یکی از قطعات بهشت‌زهرا به  جانباختگان منا تخصیص داده و نامگذاری کنند و  جانباختگان تهران در این فاجعه را به صورت رایگان در آن محل به خاک سپارند.

سخنگوی شورای شهر تهران افزود: شهرداری تهران نیز تقبل کرد که به خانواده تمامی  جانباختگان منا خدمات لازم را در جهت انتقال اجساد شهدا از فرودگاه به زادگاه‌شان ارائه دهد. ضمن آنکه تمامی اعضای شورا بیانیه‌ای صادر کردند و در آن نسبت به بی‌کفایتی و رفتار غیرمسئولانه آل‌سعود در منا اعلام انزجار کرده و با خانواده‌های داغدیده ابراز همدردی کردند.

تقی‌پور در ادامه بیان کرد: از وزارت امور خارجه خواسته شد با همکاری کشورهای اسلامی حقیقت‌یابی، شناسایی و محاکمه مجرمین حادثه انجام شود. همچنین ساخت بنای یادمانی در محل مناسبی که کمیته نامگذاری پیشنهاد می‌دهد و نامگذاری آن محل به نام این  جانباختگان در تهران صورت خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه در ادامه جلسه به بررسی یک فوریت ارائه راهکارهای جبران عقب‌افتادگی تخصیص بودجه کمک به بازسازی و نوسازی ناوگان اتوبوس‌رانی تهران پرداخته شد عنوان کرد: تعدادی از اعضای شورا طرحی یک فوریتی مبنی بر اینکه با توجه به عقب‌افتادگی تخصیص بودجه نوسازی ناوگان اتوبوس‌رانی در سال ۹۳ امسال جبران شود ارائه دادند.

سخنگوی شورای شهر تهران اضافه کرد: در جلسه امروز بیان شد که برای این موضوع کاری نمی‌شود کرد اما باید تاکید کنیم که بودجه تخصیص داده شده به موضوع ناوگان اتوبوس‌رانی در سال ۹۴ صددرصد انجام گیرد و تاکید شد که ظرف یک هفته باید نظرات کمیسیون‌ها به هیات رئیسه رسیده و طرح در جلسه علنی مطرح شود.

تقی‌پور با اشاره به بررسی دستورالعمل فرهنگ‌سازی و آموزش شهروندان در خصوص جمع‌آوری و بازیافت زباله در جلسه امروز شورا اظهار کرد: تعدادی از مفاد این دستورالعمل بررسی نشده بود که امروز بررسی طرح کامل شد و مهم‌ترین بخشی که در خصوص آن به بحث پرداخته شد موضوع تشکیل کمیته سیاست‌گذاری است.

وی در تشریح این مطلب افزود: در این کمیته راهبردهای فرهنگ‌سازی، ‌آموزش و تبلیغات ارائه می‌شود و این کمیته در کنار معاونت خدمات شهری به شهرداری در این خصوص کمک می‌کند.

تقی‌پور با بیان اینکه معاونت خدمات شهری مدیر عامل شرکت پسماند دو نفر از کار‌شناسان خبره این حوزه در کشور یک نماینده از شورایاری‌ها یک نماینده از سمن‌ها و دو نفر به انتخاب شورا به عنوان عضو ناظر اعضای این کمیته را تشکیل می‌دهند گفت: ده درصد از درآمدهای پسماند به موضوع فرهنگ‌سازی در زمینه جمع‌آوری و بازیافت زباله در نظر گرفته شده است.

سخنگوی شورای شهر تهران عنوان کرد: همچنین امروز بررسی لایحه اصلاحیه‌ای که مصوب سال ۱۳۸۹ شورا است صورت گرفت که براساس این اصلاحیه شورا مصوب کرده بود که تعدادی از شرکت‌ها و موسسات وابسته به شهرداری باید ادغام یا منحل می‌شدند.

وی با بیان اینکه شرکت شهریاران جوان از جمله این سازمان‌ها بود اظهار کرد: شهرداری اخیرا لایحه‌ای ارائه کره بود مبنی بر اینکه این مجموعه از سازمان فرهنگی و هنری منفک شده و به معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران ملحق شود.

تقی‌پور اظهار کرد: بعد از بررسی‌های مفصل اعضای شورا مصوب شد که این شرکت برابر مصوبه قبلی منحل شده اما می‌تواند تحت عنوان یک سازمان مردم نهاد زیر نظر یا حمایت معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران کار خود را ادامه دهد.

تقی‌پور تاکید کرد: در این شرکت ظرفیت خوبی از سرمایه‌های اجتماعی ایجاد شده بود وهمه مایل بودند که این ظرفیت اجتماعی که در حوزه استعداد مدیریت شهری کمک می‌کند باقی بماند اما اینکه شکل شرکت داشته باشد مورد موافقت اعضای شورا نبود.

سخنگوی شورای شهر گفت: آخرین بحث جلسه مربوط به بررسی هشت عنوان اعتراض مالکین به آرای صادر شده از کمیسیون بدوی باغات بود که براساس قانون کمیسیون شهرسای و معماری شورا به عنوان کمیسیون تجدیدنظر معمولا رای خود را به صحن علنی شورا می‌آورد. و در ‌‌نهایت آرای مرتبط با این هشت اعتراض توسط اعضای شورا بررسی و رای آنان صادر شد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به فاجعه منا آیا شورای شهر بر حضور ایرانیان در کربلا در ایام تاسوعا و عاشورا و اربعین که شهرداری قرار است همچون سال گذشته ایفای نقش کند نظارت خواهد داشت گفت: اتفاق حادث شده در مکه ناشی از سوء‌مدیریت و سوء‌تدبیر بود و امیدواریم کمیته حقیقت‌یاب پشت صحنه موضوع را نشان دهد اما نظم و انضباط حاکم در تاسوعا و عاشورا و در برنامه زائرین کربلا چهره‌ای متفاوت از این مراسم است و بنظرم این دو موضوع قابل مقایسه نیستند.

وی ادامه داد: سال گذشته پس از راهپیمایی عظیم اربعین این تصمیم گرفته شد که امسال نیز شهرداری به کمک‌های خود ادامه دهد و بتواند نقش موثرتری در این مراسم داشته باشد.

سخنگوی وشورای شهر همچنین در خصوص تدابیر شهرداری برای انتقال اجساد حادثه منا به زادگاه‌شان اظهار کرد: برای این اقدام باید سازمانهای زیادی از جمله وزارت ارشاد، وزارت راه سازمان فرودگاه‌ها و... همکاری کنند وشهرداری تهران صرفا وسایل انتقال عزیزان به زادگاه‌شان را آماده می‌کند و اگر قرار است مراسم خاصی در فرودگاه برگزار شود و باید ستاد برگزاری و سازمانهای مربوطه این مسئولیت را برعهده بگیرند.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز