خبرگزاری کار ایران

حجت الاسلام سالک در جمع خبرنگاران:

ویزای وزیر بهداشت برای سفر به عربستان صادر شد/آمار تفکیکی کشته‌شدگان حادثه منا

asdasd
کد خبر : ۳۰۸۲۰۴

رئیس فراکسیون حج مجلس شورای اسلامی گفت: تاکنون برای وزیر بهداشت و همچنین مسئول هلال احمر ویزا صادر شده و در این میان از ویزای وزیر فرهنگ و ارشاد هنوز خبری در دست نیست. اگر این ویزا صادر نشود جمهوری اسلامی اقدامات مقتضی خود را در این باره انجام خواهد داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت الاسلام احمد سالک در جمع خبرنگاران در مورد حادثه فاجعه‌آمیز منا تصریح کرد: فاجعه عظیم منا را به ملت عزیز و مردم شریف ایران و مسلمانان جهان تسلیت عرض می‌‌کنم و در این حادثه هنوز ملت ایران شیرینی عید قربان را درک نکرده بودند که فاجعه عظیم تاسف‌بار منا صورت پذیرفت و جهان اسلام را عزادار کرد.

وی ادامه داد: این حادثه روز پنجشنبه از ساعت ۹ الی ۳۰ :۹ روی داد که بسته شدن مسیر‌ها برای عبور یکی از شاهزادگان سعودی و هیات همراه و همچنین بسته شدن نرده‌های آهنین مقابل افراد، یکی از دلایل این حادثه بوده است.

وی در تشریح دلایل دیگر حادثه منا تصریح کرد: به کارگیری نیروهای جوان و بی‌تجربه توسط آل سعود در حالی که نیروهای باتجربه این کشور برای بحث یمن به این کشور گسیل شده بودند می‌تواند از دیگر عللی باشد که حادثه تاسف بار اخیر را رقم زده است.

رئیس فراکسیون حج مجلس شورای اسلامی یادآور شد: مسئولان آل سعود در روز حادثه اجازه ورود به مسئولان ایرانی را برای بررسی این اتفاق نداده و از ورود کادر پزشکی به بیمارستان‌ها جلوگیری کردند و اجازه شناسایی به تیم جمهوری اسلامی را ندادند.

وی ادامه داد: ۱۰ تیم جستجوگر برای شناسایی مجروحان و کشته‌شدگان توسط جمهوری اسلامی وارد صحنه شد و ۷ کمیته نیز برای درمان، جستجوی مجروحان، اطلاع‌رسانی و رسیدگی به ابعاد دیگر مساله تشکیل شده است.

سالک در بیان آمار کشته‌شدگان حادثه منا با تاکید بر اینکه کشور نیجریه بیشترین میزان کشته شدگان را به خود اختصاص داده است، افزود: کشور نیجریه با ۵۰۰ درگذشته‌، مصر ۳۰۰ کشته، پاکستان ۲۳۵ و ایران با ۱۳۶ درگذشته بیشترین آمار قربانیان را به خود اختصاص دادند که ایران در رتبه چهارم بیشترین آمار قربانیان این حادثه قرار دارد.

وی با تاکید بر تلاش‌های مسئولان ایرانی تصریح کرد: در سطوح سیاسی هیات وزیران وارد عمل شده و وزارت امور خارجه و بعثه مقام معظم رهبری در منطقه به منظور تسریع در روند پیگیری و شناسایی وضعیت مجروحان و همچنین شناسایی موارد کشته‌شده جلساتی را تشکیل دادند که به عنوان مثال نمایندگان ولیعهد عربستان در بعثه رهبری حضور یافته و در این دیدار درخواست طرف ایرانی برای لزوم دستیابی به شناسایی مجروحان و همچنین آمار درگذشتگان به آن‌ها ارائه شد.

وی همچنین ادامه داد: تاکنون دو هیات برای برای اعزام به کشور عربستان آماده شده که یک هیات مربوط به وزیر بهداشت و مسئولان هلال احمر است از طریف دیگر هیاتی نیز به همراه علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از طرف دولت برای پیگیری وضعیت حادثه اخیر به مکه اعزام خواهند شد.

سالک همچنین در بیان آمار کشته‌شدگان به تفکیک استان‌های کشور افزود: استان خراسان ۳۳ فوت شده و ۶۷ مفقود وجود دارد، در استان فارس ۱۲ فوت شده و ۴۲ مفقود، در استان لرستان ۷ فوت شده و ۲۷ مفقود، اصفهان ۵ کشته و ۲۷ مفقود، تهران ۵ فوت شده و ۱۵ مفقود، چهارمحال و بختیاری ۲۰ فوت شده، گلستان ۱۸ فوت شده و ۳۷ مفقود، مازندران ۴ فوت شده و ۲۹ مفقود، آذربایجان غربی ۵ فوت شده ۲۲ مفقود، گیلان ۱۲ فوت شده و ۱۳ مفقود، خراسان شمالی ۱۰ فوت شده و ۵ مفقود، اردبیل ۵ فوت شده و ۹ مفقودی به خود اختصاص داده است.

وی در ادامه تصریح کرد: قربانیان این حادثه تاکنون به مرز ۲ هزار نفر رسیدند و مجروحان بیش از ۲۱۵ نفر بوده‌اند که مسئولان ایرانی در تلاش هستند تا با پیگیری‌های مستمر خود مردم را از نگرانی نجات دهند و مفقودان ایرانی را شناسایی کنند.

رئیس فراکسیون حج مجلس شورای اسلامی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران از کشورهای عضو کنفرانس اسلامی و اعضایی که آمار کشته‌شدگان مردم آن‌ها در این حادثه وجود دارد درخواست کرده که برای تعیین تکلیف حادثه اقدام کنند و برای مدیریت مناسک حج مطالعه دقیقی را انجام دهند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی افزود: نمایندگان مجلس شورای اسلامی از رئیس قوه قضاییه درخواست کرده‌اند که با طرح شکایتی در سطح بین‌ المللی توسط حقوق‌دانان ایرانی عاملان اصلی این حادثه در عربستان را مورد پیگیری قضایی در نهادهای بین‌المللی قرار دهند.

وی با اشاره به بی‌کفایتی مسئولان آل سعود و بی‌تدبیری آنان در مدیریت مناسک حج افزود: در این حادثه سستی‌ها و غفلت‌های قابل توجهی انجام پذیرفته البته اگر نگوییم حادثه عمدی بوده است؛ چراکه اختلافات شاهزادگان برای دستیابی به قدرت شائبه‌هایی را مطرح ساخته است.

سالک افزود: اداره حج و مناسک حج می‌تواند به دست کشورهایی انجام شود که همه آن‌ها در این مناسک نقش اثربخشی را دارند و با حوادثی که امسال در حج اتفاق افتاد، مانند حادثه سقوط جرثقیل، حادثه منا و آتش‌سوزی در چادرهای مسلمانان مصری باید در نحوه مدیریت این مناسک تجدیدنظر جدی انجام پذیرد.

وی با اشاره به بیانیه‌ای که هم‌اکنون در محکومیت فاجعه‌ تاسف بار منا در مجلس شورای اسلامی در حال تهیه شدن است، افزود: طبق برخی نقل قول‌ها تعداد افراد حاضر در حج امسال نسبت به گذشته کمتر بوده است و می‌توانست مدیریت بهتری برای اجرای مناسک حج انجام پذیرد اما ضعف مدیریت و بی‌کفایتی مدیران و مسئولان سعودی عامل حوادث امسال شده است.

این نماینده مجلس با اشاره به تلاش‌های مسئولان آ‌ل سعود برای عادی نشان دادن این حادثه افزود: مسئولان آل سعود تلاش می‌کنند با تلاش در بخش‌هایی نظیر فضای مجازی به سادگی از کنار حادثه اخیر بگذرند اما این حادثه باید مورد بررسی قرار گیرد و بنا بر پیام اخیر مقام معظم رهبر انقلاب باید آل سعود مسئولیت این اقدامات و الزامات مترتب بر آن را بپذیرد.

وی با بیان اینکه هیات‌های ایرانی تلاش می‌کنند افکار عمومی را از واقعیت حادثه اخیر مطلع کنند، افزود: تلا‌ش‌ها بر این است که پیکرهای پاک مهاجران الی الله به داخل کشور انجام منتقل شود و تمام بیمارستان‌های کشور آمادگی پذیرش مجروحان این حادثه را دارند و حتی این آ‌مادگی وجود دارد که مجروحان دیگر کشورهای اسلامی نیز در ایران مورد مداوا قرار گیرند.

سالک افزود: حرمین شرفین متعلق به کل جهان اسلام است و امیدواریم در نحوه اداره مناسک حج تدبیر و تفکری جدی انجام پذیرد.

وی در پاسخ به سوالی در مورد عمدی بودن حادثه منا افزود: این موضوع قابل بررسی است و برای این احتمال چند قرینه وجود دارد که یکی از آن‌ها بسته شدن راه زائران برای عبور یکی از شاهزادگان سعودی بوده است و از دیگر مسائلی که در این رابطه وجود دارد، محدود کردن مسیر حرکت زائران به چند راه و جلوگیری از ورود آن‌ها به راه‌های فرار و همچنینن اختلاف‌های شاهزادگان آل سعود و حمایت این کشور از داعش و دخالت در بحث یمن و بحرین است که ممکن است این حادثه را به سمت عمدی بودن سیر دهد.

این نماینده مجلس با اشاره به ادعای برخی مسئولان سعودی افزود: برخی از سعودی‌ها تلاش می‌کنند در فضای مجازی اینگونه القا کنند که هیات ایرانی قصد شعار دادن در مناسک را داشته است که این ادعا به هیچ وجه پذیرفته نیست؛ چراکه در رمی جمرات هیچ‌گاه شعاری داده نشده و زائران ایرانی در روز عرفه برائت خود را از مشرکان اعلام کرده بودند و دیگر نیازی به این کار در رمی جمرات نبوده است.

وی همچین در پاسخ به سوالی درباره اعطای ویزا به هیات ایرانی برای سفر به عربستان افزود: تاکنون برای وزیر بهداشت و همچنین مسئول هلال احمر ویزا صادر شده و در این میان از ویزای وزیر فرهنگ و ارشاد هنوز خبری در دست نیست که اگر این ویزا صادر نشود جمهوری اسلامی اقدامات مقتضی خود را در این باره انجام خواهد داد.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز