خبرگزاری کار ایران

سلطانی‌فر:

منتظر رای دادگاه برای بازگرداندن الواح هخامنشی هستیم

asdasd
کد خبر : ۳۰۰۹۱۰

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور گفت: با افتتاح موزه دوران اسلامی و موزه پیش از تاریخ مساحت موزه ملی ایران به 4 برابر رسیده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مسعود سلطانی‌فر در مراسم بازگشایی موزه دوران اسلامی و افتتاح موزه پیش از تاریخ گفت: من موزه‌های بسیاری را در دنیا مشاهده کردم، از جمله موزه آرمیتاژ روسیه که پس از سه نوبت 10 ساعته بازدید از آن هنوز نمی‌توانم ادعا کنم که نیمی از آن را دیده‌ام.

وی ادامه داد: پس از انتصاب من در این سمت از موزه ملی ایران که محوطه بزرگی دارد، بازدید کردم و پس از دیدن یک سالن دو هزار و 500 متری به من گفتند که موزه ملی ایران به همین اندازه است و طبقه دوم این موزه انباری است. همچنین گفته شد که ساختمان مجاور که موزه ملی ایران بوده است؛ نیز 8 الی 9 سال است که تعطیل شده و اتفاقاتی در آن افتاده که اکنون جای گفتن آن نیست.

وی ادامه داد: احساس کردم که نمی‌شود؛ گردشگر خارجی به موزه ملی ایران بیاید و حتی یک ساعت هم وقتش را پر نکند، اما امروز افتخار دارم که پس از مدت‌ها، توسعه این موزه را اعلام کنم. ما در این موزه حدود 200 هزار شیء داریم که شامل سکه، اشیاء‌ سفالی،‌ مفرغی و ... بسیار ارزشمند تاریخی و فرهنگی است.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: امروز فضای موزه ملی برای کلیه گردشگران 4 برابر شده است و برای اولین بار پس از انقلاب، طبقه دوم این موزه و پس از 9 سال موزه دوران اسلامی افتتاح شده است.

سلطانی فر گفت: طبقات زیرین این موزه نیز که انباری بوده است، قول می‌دهیم که تا دهه فجر به باقی فضاهای موزه اضافه شود، علاوه بر آن در تفاهمی که با رئیس کتابخانه ملی و صحبت‌هایی که با وزارت علوم شده، قرار است؛ ساختمان مجاور موزه که کتابخانه سابق ملی ایران بوده است نیز به این مجموعه اضافه شود.

وی ادامه داد: ما در این مدت توانستیم؛ موزه خراسان را چند سال زودتر از موعد افتتاح کنیم و امیدواریم که با برنامه‌ریزی هر ساله، سه الی چهار موزه به کشور اضافه کنیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور ادامه داد: ما در این دولت توانستیم؛ سه مجموعه اشیاء‌تاریخی را بازگردانیم که این مسئله در تاریخ ماندگار خواهد شد. همچنین الواح هخامنشی نیز که در موسسه شرق شناسی شیکاگو است، در حال طی کردن مراحل حقوقی است تا به کشور بازگردد و تاکنون دو حکم خوب از دادگاه برای بازگرداندن آنها گرفته‌ایم و منتظریم تا دادگاه تجدیدنظر نیز نظر خود را اعلام کند.

وی تصریح کرد: با این وجود اعتبار ما حتی دو تا سه درصد نیاز سالیانه برای بازسازی و نگهداری بناها و آثار ثبت شده ملی نیز نیست، البته تلاش کردیم که با مشارکت بخش خصوصی اقدامات خوبی را انجام دهیم و امیدواریم بتوانیم که در قالب صندوق احیا و با نظارت سازمان در این زمینه قدم برداریم.

 

 

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز