خبرگزاری کار ایران

معاون پیشین سازمان انرژی اتمی:

ایران هیچ‌گاه فعالیت هسته‌ای غیرصلح‌آمیز نداشته است/همیشه شفاف بوده‌ایم

asdasd
کد خبر : ۲۵۷۲۷۴

تا امروز همه مواد هسته‌ای در ایران که بر اساس معادن خودمان در بندرعباس تولید می‌شود تحت حسابرسی آژانس وجود دارد پس برنامه هسته‌ای ایران تا به امروز کاملا مشخص و شفاف است.

معاون اسبق سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: هیچ گاه ایران تصور این را نداشت که این برنامه را بخواهد به سمت خدایی نکرده برنامه غیرصلح آمیز هسته‌ای هدایت کند٬ تاکید کرد: همین طور هم که تا الان در تمام گزارشات مذاکرات هسته‌ای می‌بینیم هیچ چیزی مبنی بر صحبت در مورد مواد هسته‌ای یا چنین چیزهایی باشد نمی‌بینیم

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد سعیدی در نشست بررسی راه‌کارهای مسیر مذاکرات هسته‌ای که امروز در روزنامه ‌اطلاعات برگزار شد٬ گفت: امیدوارم صحبت‌هایی که کرده‌ایم برای تیم مذاکره‌کنندمان راهگشا و ارزشمند باشد زیرا این تیم، تیمی است مخصوص که نیازمند راهنمایی های افرادی است که که در این حوزه صاحب‌نظر هستند.

وی با اشاره به سابقه فعالیت هسته‌ای در کشورمان ادامه داد: برنامه هسته‌ای ایران از سال 1353 آغاز شد چون آقای دکتر اعتماد در زمان پهلوی٬ امین رژیم سابق و هم تنها کسی بودند که در تمام جزییات برنامه‌ هسته‌ای ایران قرار داشتند بنابراین ایشان بعد از انقلاب توانستند تمام ابعاد هسته‌ای را تبیین کنند و جلو ببرند و برنامه این بود که ایران دو هزار کیلووات برق تولید و در کنار آن چرخه سوخت کامل هسته‌ای را ایجاد کند.

معاون پیشین سازمان انرژی اتمی افزود: فرایند دیگری وجود دارد که چرخه سوخت را کامل می‌کند. در این مرحله که به آن بازآوری می‌گوییم مقدار زیادی اورانیوم بازپروری می‌شود و دوباره در چرخه سوخت قرار می‌گیرد و از آن مجددا اورانیوم 3.5 و 5 درصد تولید می‌کنند و به نیروگاه‌ها می‌دهند. این فرایند را می‌توانیم در کره جنوبی هم ببینیم. چنین برنامه‌ای، برنامه کاملی بود که در گذشته وجود داشت و در سال 56 با آمریکا منعقد می‌شود که در همان زمان هم آمریکا به شدت مخالف مرحله آخر که همان مرحله غنی‌ساز است، بود که با شرایط و اینکه بازرسی‌های لازم را داشته باشند تا حدودی از آن را پذیرفتند تا اینکه انقلاب شد.

سعیدی تصریح کرد: متاسفانه بعد از انقلاب آمریکا و خیلی از کشورها زیر حرف‌هایشان زدند و این موضوع و فسخ بسیاری از قراردادها سال‌ها طول کشید تا نهایتا توانستیم بعد از مدت‌ها مقداری از امتیازات‌مان را برگردانیم.

عضو سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای اضافه کرد: از سال 76 با روی کار آمدن دولت نهم از آذر ماه کمیته‌ای برای تنظیم برنامه کامل هسته‌ای ایران تشکیل شد که اساسا برنامه هسته‌ای را ادامه بدهیم یا خیر یا اگر هم خواستیم ادامه دهیم در چه چارچوبی این کار را می‌خواهیم بکنیم تا اردیبهشت سال 77 بحث‌های بسیار پیچیده و مهمی را در این مورد داشتیم که خود آقای روحانی هم در این جلسات حضور داشتند بنابراین تصمیم گرفته شد که ما در همه  ابعاد در بحث هسته‌ای ورود پیدا کنیم زیرا نمی‌دانستیم که کدام یک از این فرایندها قطعا به موفقیت نزدیک می‌شود. برنامه هسته‌ای به علت مدل‌های بیشماری که دارد در کل دنیا این طور بوده است که برنامه هسته‌ای به علت پیچیده بودن یک کشور با کشورهای دیگر که در این زمینه تکنولوژی بیشتری دارد می‌پیوست تا رفته‌رفته از امکانات آن استفاده کند.

وی خاطرنشان کرد: چون هیچ کشوری حاضر نبود چنین پیوستگی با ما داشته باشد مجبور شدیم همه ضرایب خطا را در نظر بگیریم و همه جبهه‌ها را با یکدیگر بپیماییم بنابراین به این نتیجه رسیدیم که هم در زمینه راکتورهای آبرسانی حرکت کنیم و هم در زمینه چرخش آن و UCF آن که این ابتدای کار بود و در مرحله بعد غنی‌سازی وجود داشت و همچنین قراردادی که با روس‌ها برای پروژه بوشهر بستیم و مشکلاتی که در این سال‌ها پس از بستن آن قرارداد به وجود آورد و ضربه‌ساز بود.

معاون اسبق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای یادآور شد: خوشبختانه جبهه‌های کاری که تشکیل شد به دقت و با ظرافت با این هدف جلو می‌رفت که یک ایران می‌خواهد نیروگاه هسته‌ای و نیروگاه هزار مگاواتی بوشهر را تاسیس کند و واحد دوم و سوم آن را نیز راه‌اندازی کنند، ‌دو برای تامین سوخت نیروگاه‌های آب سبک ما نیاز به یک سوخت مطمئن داریم و تحلیل ما این بود که به هر حال روسیه ممکن است یک جا حاضر نشود که سوخت را به ما دهد و ما باید یک جا سوخت ذخیره‌ای داشته باشیم تا نیروگاه وقتی به مرحله بهره‌برداری رسید بتوانیم این سوخت را تامین کنیم. به همین جهت بود که برنامه غنی‌سازی ما در فرایند صنعتی طراحی شد. اگر ایران به دنبال یک برنامه خیلی ویژه و استراتژیک غنی‌سازی بود هیچ‌گاه پلان خودش را در فرایندی ایجاد نمی‌کرد که نیاز به 54 هزار سانتریفیوژ دارد که برای یک نیروگاه هزار مگاواتی کافی است بلکه در یک سوله کوچک، خیلی محرمانه تعدادی ماشین نصب می‌کرد و از آن مسیر به تولیدات استراتژیکش می‌رسید و دیگر نیازی به تولیدات عظیمی مانند نظنز نبود.

سعیدی با بیان اینکه هیچ گاه ایران تصور این را نداشت که این برنامه را بخواهد به سمت خدایی نکرده برنامه غیرصلح آمیز هسته‌ای هدایت کند٬ تاکید کرد: همین طور هم که تا الان در تمام گزارشات مذاکرات هسته‌ای می‌بینیم هیچ چیزی مبنی بر صحبت در مورد مواد هسته‌ای یا چنین چیزهایی باشد نمی‌بینیم. ما هیچ انحرافی در مواد هسته‌ای نداریم و تمام مواد هسته‌ای که در ایران وجود دارد تحت نظارت انرژی هسته‌ای است و آژانس در جریان مصرف میلی‌گرم آن نیز است.

عضو اسبق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای با بیان اینکه اگر آنها انحرافی در برنامه هسته‌ای ما پیدا می‌کردند غوغایی به پا می‌شد و ایران تحت حملات زیادی قرار می‌گرفت٬ عنوان کرد: تا امروز همه مواد هسته‌ای در ایران که بر اساس معادن خودمان در بندرعباس تولید می‌شود تحت حسابرسی آژانس وجود دارد پس برنامه هسته‌ای ایران تا به امروز کاملا مشخص و شفاف است.

وی ادامه داد: شاید یکی از مسائلی که خیلی سوال برانگیز بوده این است که خرج برنامه هسته‌ای ایران در این چند سال چقدر بوده است. به جز نیروگاه بوشهر که چارچوب مشخصی دارد کل این برنامه‌ها زیر دو میلیارد تا به امروز هزینه شده است. در حالی که عددهایی را از جاهای مختلف از رسانه‌های خارجی می‌شنویم که تعجب‌برانگیز است و اصلا درست نیست. به هر حال در بحث برنامه هسته‌ای ایران همانطور که خودشان پذیرفته‌اند یک داور بین‌المللی وجود دارد و این داور٬ آژانس است که خودشان به وجود آورده‌اند و خودشان هم تصمیم می‌گیرند و کشورهایی مانند ما گه‌گایی شاید در این شورای حکام شرکت و دخالتی داشته باشند. 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز