خبرگزاری کار ایران

مدیرکل بهداشت،‌ درمان و بیمه اجتماعی کمیته امداد اعلام کرد:

2670 بیمار نیازمند در کشور شناسایی شده‌اند

asdasd
کد خبر : ۲۹۹۶۰۷

مدیرکل بهداشت،‌درمان و بیمه اجتماعی کمیته امداد از شناسایی 2670 مسلول نیازمند در کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، جعفر رحیمی در نشست خبری معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد با بیان اینکه فعالیت‌های کمیته امداد در بخش سلامت در سه قالب مجزا و هماهنگ انجام می‌شود، گفت: این فعالیت‌ها شامل فعالیت‌های بهداشتی، بیمه درمانی پایه و بیمه مکمل درمانی است که برای هر کدام از آنها یک اداره خاص وجود دارد.

وی با بیان اینکه جامعه هدف کمیته امداد دارای ویژگی‌های خاص است، گفت:‌ این جامعه غالبا متشکل از افراد مسن، بیمار و محرومی است که به طبع نیازهای سلامت و بهداشت در آنها تشدید می‌شود، لذا در این جامعه نیازهای بهداشتی را اولویت‌بندی و براساس آن فعالیت‌ها را هماهنگ کردیم.

مدیرکل بهداشت،‌ درمان و بیمه اجتماعی کمیته امداد ادامه داد: این اولویت‌بندی در استان‌های مختلف کشور متفاوت است. به عنوان مثال در استان‌های جنوبی ممکن است؛ نیاز به پشه‌بند و در کهکیلویه و بویراحمد نیاز به سرویس بهداشتی باشد.

وی با اشاره به اینکه سرفصل‌های بهداشتی ما شامل آموزش سلامت، آموزش بهداشت و پیشگیری است، افزود: همچنین تامین اقلام بهداشتی،‌ بهسازی و احداث سرویس‌های بهداشتی، ارائه خدمات بهداشت و سلامت در خوابگاه‌ها و اردوگاه‌ها رفع سوء‌تغذیه کودکان زیر 6 سال، معاینات دوره‌ای مجریان طرح‌های خودکفایی و بهسازی محیط‌های خودکفایی، بهداشت دهان و دندان و ارزیابی سلامت زنان سرپرست خانوار از دیگر  اقدامات انجام شده در کمیته امداد خمینی است.

رحیمی با یادآوری اینکه در سال 93، ‌230 هزار نفر مخاطب داشتیم که برای آنها کلاس‌های بهداشتی برقرار کرده و بهداشت فردی، گروهی، محیطی و اجتماعی را آموزش دادیم خاطرنشان کرد: ‌آموزش‌های ما غالبا چهره به چهره است و در هر کلاس بسته به نوع آموزش اقلام بهداشتی متناسب را ارائه می‌کنیم.

وی در خصوص احداث و بهسازی سرویس‌های بهداشتی گفت: تاکنون 70 هزار مورد احداث یا بهسازی سرویس‌های بهداشتی داشته‌ایم و برای متناسب سازی آنها نیاز است حدود 100 تا 120 هزار بهسازی در آینده انجام دهیم.

وی اظهار کرد: کمیته امداد خوابگاه‌هایی را برای دانش‌آموزان احداث کرده که در این خوابگاه‌ها آموزش‌های درسی و غیردرسی از جمله آموزش‌های بهداشتی و سلامت ارائه می‌دهد و برای مراجعین پرونده سلامت‌، آموزش و در صورت نیاز درمان تشکیل می‌دهد.

رحیمی در خصوص اقدامات کمیته امداد برای رفع سوءتغذیه کودکان زیر 6 سال که با همکاری وزارت بهداشت انجام می‌شود بیان کرد: 85 هزار کودک از طرف وزارت بهداشت به ما معرفی شده و تحت پوشش قرار می‌گیرند و به خانواده آنها ماهیانه 70 هزار تومان بن جهت خرید مواد غذایی داده می‌شود که این کودکان هر سه ماه تا شش ماه توسط وزارت بهداشت پایش شده و اگر سوءتغذیه آ‌نها رفع شده باشد، از طرح خارج شده و افراد جدیدی جایگزین آنها می‌شوند و در غیر این صورت در طرح باقی می‌مانند.

مدیرکل بهداشت،‌ درمان و بیمه اجتماعی کمیته امداد خاطرنشان کرد: در کشور ما سوءتغذیه لزوما به دلیل فقر نیست، گاهی به دلیل عدم آگاهی است. همچنین با توجه به شرایط موجود صد هزار نفر می‌توانند به این طرح اضافه شوند تا آموزش‌های لازم را ببینند.

رحیمی با اشاره به توزیع سبد غذایی برای مسلولین گفت: داروی این افراد بسیار قوی است و به همین دلیل دچار ضعف می‌شوند، تاکنون 2670 نفر افراد مسلول را در کشور شناسایی کرده‌ایم که نمی‌توانند نیازهای غذایی خود را تامین کنند و به آنها ماهیانه سبد تغذیه‌ای ارائه می‌کنیم  که در سال 93 بالغ بر 350 میلیون تومان به این افراد پول داده‌ایم.

وی ادامه داد: همچنین با توجه به اینکه مددجویان را به سمت خوداشتغالی سوق می‌دهیم تا مستقل شوند به آنها معاینات دوره‌ای ارائه می‌دهیم و شناسنامه سلامت برای آنها صادر می‌کنیم تا به خاطر بیماری دچار وقفه نشوند که تاکنون حدود 5 هزار نفر تحت پوشش طرح معاینات دوره‌ای مجریان خودکفایی طرح‌های اشتغال قرار گرفته‌اند و به همین میزان شناسنامه برای آنها صادر شده است. همچنین برای 4 هزار محیط خودکفایی اقدام به ارائه خدمات بهداشتی و درمانی کرده‌ایم.

رحیمی با اشاره به طرح ارائه خدمات بهداشت دهان و دندان برای کودکان زیر 12 سال گفت: سال گذشته بالغ بر 6.5 میلیارد ریال به این کودکان خدمات پزشکی دهان و دندان ارائه داده‌ایم و 8 هزار نفر از این  خدمات استفاده کرده‌اند و مابقی تحت معاینات دوره‌ای قرار گرفتند.

مدیرکل بهداشت،‌ درمان و بیمه اجتماعی کمیته امداد افزود: در حال حاضر حدود یک میلیون و 50 نفر زن سرپرست خانوار وجود دارد که در معرض بیماری‌هایی همچون بیماری‌های مختص زنان هستند و ما بیماری‌ها را قبل از پیشرفت شناسایی می‌کنیم، چنانکه در استان تهران تمام این زنان را غربالگری کرده و پس از غربالگری و تشخیص بیماری درمان آنها را تا آخرین مرحله پیگیری می‌کنیم.

وی با بیان اینکه شیوع بیماری‌ها در استان‌های مختلف متفاوت است اظهار کرد: به عنوان مثال بیماری‌های سرطانی در استان تهران بیشتر است، اما در کهکیلویه و بویراحمد پوکی استخوان و راشیتیسم بیشتر است، لذا درمان آنها نیز متفاوت است.

رحیمی خاطرنشان کرد: ما در کمیته امداد فعالیت‌های بهداشتی را گسترده دیده‌ایم و بهداشت فردی، محیطی،‌ کاری و اجتماعی را در کنار یکدیگر قرار داده‌ایم و حتی به سمت پزشکی اجتماعی رفته‌ایم. در حال حاضر کمیته امداد به مساله بهداشت اجتماعی نیز ورود کرده و خدماتی همچون آموزش مهارت‌های زندگی،‌ مشاوره ازدواج، بهداشت ازدواج و اخلاق در خانه را ارائه می‌دهد.

مدیرکل بهداشت،‌ درمان و بیمه اجتماعی کمیته امداد با بیان اینکه در حوزه بیمه خدمات درمانی پایه یکی از سازمان‌های بیمه‌گر اصلی کشور بوده و به همراه سازمان بیمه سلامت، تامین اجتماعی و بیمه نیروهای مسلح عضو شورای عالی بیمه پایه هستیم اظهار کرد: در حال حاضر به دلیل ضعف در نظام بیمه درمان، عدم توازن میان رشد هزینه‌ها و رشد منابع و ... با مشکلاتی مواجه هستیم، لذا ناچار شدیم از سال 76 به سمت اجرای طرح پزشک خانواده برویم و با اجرای این برنامه توانستیم خود را در برابر مشکلات واکسینه کنیم و موفق شدیم منابع خود را  تولیت کرده و دسترسی را زیاد کنیم.

وی افزود: در حال حاضر مددجویان ما می‌توانند با 1500 تومان فرانشیز به پزشک خانواده مراجعه کرده و چنانچه از این مسیر درمان خود را پیگیری کنند و پزشک خانواده فرم ارجاع بدهد، صددرصد هزینه‌های آنها را تقابل می‌کنیم.

رحیمی با بیان اینکه سیستم سطح‌بندی از پیشرفته‌ترین سیستم‌ها در جهان است و ما برای جامعه هدف خود چنین سیستمی را پیش‌بینی کرده‌ایم، گفت: در حال حاضر حدود 1300 پزشک خانواده در کشور وجود دارند که به ازای هر پزشک 700 تا هزار نفر مراجعه وجود دارد و در آینده قصد داریم؛ در صورت وجود امکانات مراجعه به هر پزشک را به 500 نفر کاهش دهیم.

رحیمی افزود: در حال حاضر 622 بیمارستان، 2150 داروخانه، 2770 متخصص و فوق تخصص طرف قرارداد هستند که با احتساب آزمایشگاه‌ها این تعداد به 11 هزار مرکز در مجموع می‌رسد و بر تمامی آنها نظارت مستمر داریم.

مدیرکل بهداشت،‌ درمان و بیمه اجتماعی کمیته امداد با تاکید بر اینکه برای جامعه هدف خود بیمه تکمیلی ایجاد کرده‌ایم گفت: به آنها اعلام کرده‌ایم برای مسائل درمانی خود به مراکز دولتی مراجعه کنند تا منابع ما کفاف تامین خدمات را بدهد.

وی افزود: بیمه تکمیلی درمانی شامل تمام هزینه‌های خارج از بیمه پایه است؛ مانند فرانشیز همچنین هر بیماری که وزارت بهداشت اعلام کند که بیماری‌اش قابل درمان در کشور نیست، در خصوص اعزام وی به خارج از کشور با وزارت بهداشت تعامل می‌کنیم. همچنین کلیه خدمات جدید و فاقد تعرفه نیز تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار می‌گیرند.

رحیمی درباره خدمات درمانی سالمندان گفت: این سالمندان پس از مراجعه به پزشک خانواده و تایید وی تجهیزاتی مانند ویلچر، تشک مواج و ... دریافت می‌کنند، همچنین به خانواده این سالمندان بابت نگهداری ماهیانه 100 هزار تومان پرداخت می‌کنیم که این مبلغ جدای از هزینه‌های درمانی و جانبی ارائه شده به این افراد است که در حال حاضر بابت حدود 40 تا 50 هزار نفر  هزینه نگهداری در خانواده پرداخت می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز