خبرگزاری کار ایران

عضو ستاد احیا دریاچه ارومیه درگفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

تشدید بروز بیماری سرطان به دلیل خشکی دریاچه ارومیه/ کوتاهی وزارت بهداشت در توجه به سلامت مردم منطقه

asdasd
کد خبر : ۲۹۲۳۶۴

یک عضو ستاد احیای دریاچه ارومیه با اشاره به اینکه بروز بیماری‌های تنفسی، پوستی، چشمی، فشار خون و تشدید سرطان می‌تواند؛ از آثار دراز مدت خشک شدن دریاچه ارومیه در میان مردم منطقه باشد، گفت: متاسفانه شاهد کم‌کاری وزارت بهداشت در خصوص بررسی تاثیرات خشکی دریاچه ارومیه بر سلامت مردم هستیم.

مهدی احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد اثرات خشکی دریاچه ارومیه بر سلامت مردم اطراف این دریاچه گفت: بزرگترین مشکلاتی که ممکن است؛ در این منطقه به دلیل وجود گردوغبارهای برخاسته از مناطق خشک دریاچه ارومیه از نظر سلامتی ایجاد شود، مشکلات تنفسی  و فشار خون است.

وی ادامه داد: علاوه برآن، نشست نمک و بازتابش خورشید بر روی آن بر بینایی و پوست افرا تاثیر گذاشته و بیماری‌هایی را نیز در این زمینه ایجاد می‌کند.

احمدی افزود: البته اکنون در وضعیتی قرار داریم که در همه کشور گرد و غبار وجود دارد و ارومیه در میان استان‌های میانی از نظر وجود گرد و غبار در کشور قرار گرفته است؛  اما نگرانی که در مورد ارومیه وجود دارد، به  دلیل وجود رسوبات نمکی و فلزات سنگینی است که نشست کرده و به مرور زمان ممکن است؛ در هوا بلند شود و در بلندمدت بر سلامت مردم تاثیر بگذارد و حتی بروز بیماری سرطان در منطقه را نیز تشدید کند.

این پژوهشگر دانشگاه صنعتی شریف در پاسخ به این سوال که این نتایج بر چه اساسی حاصل شده است، گفت: با توجه به بررسی‌هایی که بر روی دریاچه‌های مشابه در دنیا، به ویژه دریاچه آرال در ترکمنستان انجام داده‌ایم، متوجه شدیم که در درازمدت امکان بروز چنین مشکلاتی وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه تاکنون هیچ نهادی مانند وزارت بهداشت و یا دانشگاه‌های علوم پزشکی مطالعه‌ای در مورد تاثیر خشکی دریاچه ارومیه برسلامت مردم را انجام نداده‌اند، اظهار کرد: این مساله ناشی از کم‌کاری وزارت بهداشت است، زیرا وظیفه حاکمیتی این وزارتخانه ایجاب می‌کند که تاثیر خشک شدن دریاچه ارومیه بر سلامت مردم آن منطقه را بررسی کند. متاسفانه با تشکیل ستاد احیای دریاچه ارومیه برخی دستگاه‌ها تلاش دارند که وظیفه داخلی خود را به این ستاد محول کنند، در حالی که ستاد احیا چنین وظیفه‌ای ندارد.

احمدی تصریح کرد: با این وجود، ستاد احیا دریاچه ارومیه ناچار شد که خود مطالعه‌ای را در آبان ماه سال 93 در این زمینه انجام دهد تا «بیس لاینی» برای مقایسه مطالعات مختلف به وجود بیاید و علاوه بر آن تحرکی نیز در دستگاه‌های مرتبط ایجاد شود که البته این اتفاق رخ نداد.

وی توضیح داد: مطالعات ما که در فصلی کم گرد و غبار بر روی محصلان مدارس انجام شد، نشان می‌دهد که خشکی دریاچه اثر خاصی در کوتاه مدت بر کاهش سلامت مردم ندارد، اما اگر وضعیت بدتر شود؛ در میان مدت و دراز مدت اثرات شدید‌تری را خواهیم دید.

این عضو ستاد احیای دریاچه ارومیه با بیان اینکه به دنبال فعال کردن نیروهای محلی برای حل اینگونه مشکلات هستیم، در مورد مساحت متاثر از گرد و غبارهای قسمت‌های خشک شده دریاچه ارومیه گفت: برآورد دقیقی در مورد مساحت متاثر وجود ندارد، اما با توجه به اطلاعاتی که از کشورهای دیگر گرفته‌ایم، این پدیده می‌تواند؛ بین 50 تا 500 کیلومتر را متاثر کند، اما ناحیه که بیشتر مورد خطر قرار دارد، آذربایجان شرقی و تبریز است، زیرا سمت بادهای غالب این منطقه از غرب و جنوب غربی به سمت شرق می‌وزند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز