خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی:

برای پرداخت کمک هزینه ایام بارداری مشکل مالی داریم

asdasd
کد خبر : ۲۸۹۷۵۱

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: برای پرداخت کمک هزینه ایام بارداری مشکل مالی داریم که باید در بودجه سال آینده پیش بینی شود و امسال امکان تامین آن وجود ندارد.

به گزارش اخبار دریافتی ایلنا،  «سید تقی نوربخش » در نشست خبری که صبح امروز به مناسبت هفته تامین اجتماعی برگذار شد در خصوص800 هزار کارگر ساختمانی که هم اکنون تحت پوشش این سازمان هستند افزود: امسال 200 هزار کارگر ساختمانی به جمع کارگران تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی در کشور افزوده شدند.

وی تصریح کرد: در قانون پیش بینی شده است که 15 درصد عوارض شهرداری ها باید به موضوع بیمه کارگران ساختمانی تخصیص داده شود که در خصوص این موضوع اختلاف نظرهایی وجود داشت اما براساس بخشنامه وزارت کشور که به این سازمان ارسال شده تا حدودی مشکلات در این زمنیه حل شده است.

نوربخش خاطرنشان کرد: کل منابعی که شهرداری ها بابت عوارض در سال 93 به تامین اجتماعی پرداخت کردند، 650 میلیارد تومان بود و هزینه ای که ما برای 800 هزار کارگر ساختمانی بیمه شده هزینه کرده ایم، یک هزار و 400 میلیارد تومان بوده است.

وی با بیان اینکه به طور میانگین ماهانه یکصد هزار تن به جمعیت کارگران ساختمانی اضافه می شود، اظهار امیدواری کرد با بخشنامه جدید وزارت کشور و ارتقای 15 درصد عوارضی که قرار است به این سازمان داده شود و رقم آن به 20 درصد برسد، شاهد افزایش افراد تحت پوشش در این حوزه باشیم.

نوربخش همچنین در خصوص همسان سازی حقوق مستمری بگیران گفت: این مسئله یکی از اولویت های این سازمان به شمار می رود اما تاکنون 7 هزار میلیارد تومان برای سازمان بار مالی داشته و تاکنون 900 میلیارد تومان از این مبلغ به سازمان تامین اجتماعی پرداخت شده است که بسیار ناچیز است و از نظر حقوقی نیز مورد بحث است.

وی با یادآوری اینکه همسان سازی افزایش حقوق مستمری بگیران به عنوان یک تکلیف از سال 88 به این سازمان داده شده اما منابع آن از سوی دولت پرداخت نشده است ادامه داد: سال گذشته در رابطه با افزایش مستمری مستمری بگیران اقداماتی انجام شد که منافع آن بسیار بیشتر از همسان سازی بود بطوری که با تورم 14 درصدی، میزان مستمری این قشر 25 درصد افزایش یافت.

نوربخش همچنین در این نشست بابیان اینکه ماهانه 250 میلیارد تومان هزینه دارو پرداخت می شود، ادامه داد: هزینه ای که برای تمام شبکه های درمانی ملکی شامل حدود 80 بیمارستان ، 300 مرکز درمانی و 40 هزار پرسنل پرداخت می شود برابر با هزینه پرداختی دارو است.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در عین حال به میزان پرداختی های این سازمان در بخش های مختلف اشاره کرد و گفت: در سه ماهه نخست سال جاری 11 هزار و 500 میلیارد تومان برای پرداخت مستمری، بیمه بیکاری، مراکزطرف قرارداد، مراکزملکی سازمان و سایر هزینه های پشتیبانی هزینه شده است.

به گفته این مقام مسئول سازمان تامین اجتماعی این میزان پرداختی در سه ماهه امسال معادل 26 درصد کل بودجه کشور است و در واقع انجام این کار بسیار دشوار است.

نوربخش افزود: در خردادماه سال جاری چهار هزار و 200 میلیارد تومان میزان هزینه های پرداختی سازمان تامین اجتماعی بوده است که 650 میلیارد تومان بابت مستمری، 150 میلیارد تومان برای بیمه بیکاری، 720 میلیارد تومان به مراکز طرف قرارداد و 240 میلیاردتومان نیز به مراکز ملکی و مابقی دربخش پشتیبانی پرداخت شده است.

وی بابیان اینکه افتخار می کنیم تعهداتمان را در حد وظایف و ماموریت هایمان انجام داده ایم ادامه داد: تامین اجتماعی به عنوان سازمانی بدون نیاز به بودجه کشور و با تجمیع منابعی که توسط مردم پرداخت می شود در شرایط اقتصادی کنونی کشور به عنوان خاکریز اول جنگ تمار عیار اقتصادی است.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به میزان طلب این سازمان از دولت نیز اشاره کرد و گفت: از سال 54 تا 84 یعنی مدت 30 سال میزان بدهی از دولت چهار هزار و 200 میلیارد تومان بوده اما از سال 84 تا سال 92 این میزان بدهی به 60 هزار میلیارد تومان رسیده است.

وی ادامه داد: دلیل افزایش بدهی دولت طی این هشت سال نسبت به 30 سال، تبدیل تعهدات دولت از سه به 21 درصد بوده یعنی تعهداتی که براساس قوانین مختلف تقبل کرده که باعث شده است این میزان بدهی به 60 هزار میلیارد تومان برسد.

نوربخش ادامه داد: در صورتی که این بدهی پرداخت شود تامین اجتماعی می تواند خدماتش را افزایش دهد و قرار است امسال 15 هزار و 900 میلیارد تومان آن پرداخت شود.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی همچنین در خصوص افزایش مرخصی زایمان گفت: در صورتی که مرخصی زایمان بیشتر از 6 ماه باشد باید بار مالی آن را دولت پرداخت کند، اما تاکنون دولت نسبت به تامین منابع مالی آن اقدامی نکرده است.

وی تصریح کرد: تامین اجتماعی برای افزایش میزان مرخصی زایمان بیش از 6 ماه به بودجه 340 میلیارد تومانی نیاز دارد که در صورت تامین این میزان اعتبار، مشکلی برای اجرا ندارد.

نوربخش ادامه داد: ما برای پرداخت کمک هزینه ایام بارداری مشکل مالی داریم که باید در بودجه سال آینده پیش بینی شود و امسال امکان تامین آن وجود ندارد.

وی با اشاره به وجود 37 هزار بانوی فعال در سازمان تامین اجتماعی اضافه کرد: به همین منظور تفاهم نامه ای با معاونت امور زنان ریاست جمهوری انعقاد کرده ایم تا در این زمینه همکاری لازم داشته باشیم.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: یکی از اقدامات موثر که در حوزه مستمری بگیران انجام می شود پرداخت بیمه عمر مستمری بگیران متوفی است که این بیمه تحت عنوان بیمه تکمیلی پرداخت می شود.

وی تصریح کرد: همچنین مابه التفاوت مستمری بگیران به رغم همه مشکلات اقتصادی در حال پرداخت است که امیدواریم تا 10 مردادماه امسال به پایان برسد.

نوربخش افزود: نهادهای مختلف شامل پیمانکاران، ادارات دولتی و شهرداری ها 6 هزار میلیارد تومان به این سازمان بدهکارند که بیشترین بدهی مربوط به شهرداری ها است.

وی ادامه داد: شهرداری تهران 500 میلیارد تومان به تامین اجتماعی بدهکار است. در مجموع، این سازمان یک هزار و 500 میلیارد تومان از مراکز دولتی طلبکار است.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: سازمان در حال ساخت و ساز مراکز درمانی و بیمه است و ممکن است بدهی هایی داشته باشد اما قابل قیاس با بدهی شهرداری نیست و بدهی شهرداری از سازمان تامین اجتماعی نیز 10 درصد بدهی های این سازمان به شهرداری است.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه شبکه درمانی این سازمان جوان است، گفت: 80 درصد بیمارستان و مراکز درمانی وابسته به این سازمان نوساز و یا با طول عمر کمتر از 20 سال است.

وی ادامه داد: بیمارستانی های هدایت و فیاض بخش در تهران، امیرالمومنین اهواز، 17 شهریور مشهد و بیمارستان تبریز در حال ساخت مجدد هستند و فقط برای چهار یا پنج بیمارستان هنوز برنامه ای برای نوسازی آن ها نداریم اما مابقی در حال ساخت یا طراحی برای ساخت هستند.

نوربخش ادامه داد: در سال گذشته 600 میلیارد تومان برای پروژه های عمرانی وابسته به سازمان تامین اجتماعی در کشور هزینه شده است.

وی با بیان اینکه سازمان تامین احتماعی براساس قانون ، مکلف به تامین درمان است، افزود: این سازمان مکلف به ساخت بیمارستان نیست و فعالیت هایش در راستای خرید خدمات از مراکز درمانی است.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در ادامه گفت: میانگین پرداخت حق بیمه از سوی بیمه شدگان 24 تا 25 سال است این در حالی است که میانگین پرداخت مستمری توسط این سازمان به افراد مستمری بگیر بیش از 42 سال است.

وی با بیان اینکه این موضوع باعث اشکالات جدی در تامین اجتماعی می شود، در خصوص افزایش امید به زندگی نیز گفت: براساس قوانین بیمه ای به تناسب افزایش امید به زندگی سن بازنشستگی هم افزایش می یابد.

نوربخش با بیان اینکه بازنشستگی پیش از موعد در یک دهه اخیر یکی از دلایل اصلی این موضوع است، ادامه داد: در سال 1354 امید به زندگی 57 سال بود اما اکنون به 73 تا 74 سال رسیده است؛ این در حالی است که سن بازنشستگی در ابتدای شروع به کار سازمان تامین اجتماعی 60 سال بود و الان میانگین سن بازنشستگی به 47 تا 48 سال رسیده است.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: البته ما هیچ قانون یا طرحی برای افزایش سن بازنشستگی در کشور نداریم اما امیدواریم این موضوع در قانون برنامه ششم مورد توجه قرار گیرد.

نوربخش در ادامه میزان مستمری پرداختی به مستمری بگیران کشور در سال 94 را 35 هزار میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: با اضافه کردن خدمات درمانی ، این رقم به بیش از 50 هزار میلیارد تومان می رسد.

وی تصریح کرد: این میزان پرداختی معادل 27 درصد بودجه کل کشور است و از دلایل افزایش تعداد مستمری بگیران نیز کاهش سن بازنشستگی، افزایش مدت پرداخت، ثابت ماندن نرخ بیمه، بازنشستگی پیش از موعد و استفاده از خدمات مشاغل سخت و زیان آور است.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی بابیان اینکه صدور کارت هوشمند درمان به صورت جدی در حال پیگیری است ادامه داد: امیدواریم این کارت ، در اولین مرحله در شهریورماه برای بیماران خاص صادر شود که در مرحله بعدی برای بیماران بیمارستان های ملکی این سازمان صادر خواهد شد.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در پاسخ به سوال خبرنگاری که آیا صحت دارد شما به عنوان سرپرست صندوق بازنشستگی فولاد منصوب شده اید، گفت: با دستور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مدت 6 ماه و به صورت موقتی به عنوان سرپرست این صندوق معرفی شده ام چرا که در این زمینه نیاز به هم افزایی و همفکری بوده است.

وی با بیان اینکه این صندوق 86 هزار مستمری بگیر تحت پوشش دارد، افزود: بازنگری محاسبات بیمه، تجدید ارزیابی دارایی که دولت به صندوق داده است و ارایه خدمات به مستمری بگیران از جمله اقداماتی است که در زمان سرپرستی ام در این صندوق انجام خواهم داد.

نوربخش همچنین ازتشکیل هلدینگ گردشگری در سازمان تامین اجتماعی خبر داد و افزود: تمام امکانات گردشگری در این سازمان جمع آوری شده است به همین منظور در راستای توریسم درمانی و سفرهای زیارتی ، هلدینگی تشکیل شده است که امیدواریم به زودی وارد بورس شود.

نوربخش همچنین به افزایش سرمایه شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) اشاره کرد و گفت: سرمایه این شرکت از سه هزار و 900 میلیارد تومان به هشت هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

وی ادامه داد: اقدامات خوبی در این شرکت انجام شده است و اکنون هلدینگ های مختلفی از جمله هلدینگ نفت و گاز وارد بورس شده اند که امیدواریم سازمان ، با این اقدامات از بنگاه داری دور شود.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی همچنین به سرمایه بانک رفاه کارگران اشاره کرد و گفت: امیدواریم این سرمایه تا 40 هزار میلیارد تومان افزایش یابد.

نوربخش به جلسه چهارشنبه گذشته شورای عالی بیمه اشاره کرد و گفت: در این جلسه سه طرح وحدت رویه سازمان های بیمه گر، اجرای طرح قرارداد با ماماها به صورت پایلوت (آزمایشی ) در سه استان کشور و طرح قرارداد با پزشکان طب ورزشی به تصویب رسید.

نوربخش با اشاره به بودجه 30 هزار و 600 میلیارد تومانی این سازمان گفت: در مجموع پنج هزار میلیارد تومان این بودجه معادل 20 درصد آن را کسری داشتیم که با تمام فشارهای اقتصادی توانستیم تعهدات خودمان را به روز و به موقع پرداخت کنیم.

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی افزود: به همین خاطر در سال 86، مصارف از منابع سازمان تامین اجتماعی پیشی گرفت.

نوربخش با بیان اینکه مطالبات داروخانه های طرف قرارداد تا پایان اسفندماه پرداخت شده است، ابراز امیدواری کرد تا هفته آینده این مطالبات ، به سال 94 برسد.

وی ادامه داد: برای پرداخت بدهی داروخانه ها باید وزارت بهداشت مبلغ آن را به این سازمان بدهد که از 600 میلیارد تومان تاکنون 29 میلیارد تومان آن به ما داده شده است.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی ، آمادگی این سازمان برای تحت پوشش قرار دادن تمام هموطنان در سراسر دنیا را اعلام کرد.

وی گفت: اگر افرادی تمایل به استفاده از خدمات تامین اجتماعی را داشته باشند، می توانند از این فرصت استفاده کنند.

نوربخش با اشاره به اینکه بیش از نیمی از جمعیت ایران تحت پوشش خدمات تامین اجتماعی هستند، گفت: 40 میلیون و 291 هزار و 694 تن از هموطنان از خدمات این سازمان بهره مند هستند که 13 میلیون و 344 هزار تن بیمه شده اصلی ، 21 میلیون و 766 هزار نفر بیمه شده تبعه و بیش از پنج میلیون تن هم مستمری بگیر هستند.

همچنین در ادامه این نشست

معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی اعلام کرد: ورزشکاران فاقد بیمه در صورت همکاری وزارت ورزش و جوانان، تحت پوشش تامین اجتماعی قرار می گیرند.

«محمد حسن زدا» افزود: متاسفانه برخی از ورزشکاران ما بیمه نیستند و این موضوع باعث مشکلاتی در زندگی آنان در صورت بروز بیماری شده است.

زدا تاکید کرد: سازمان تامین اجتماعی ، این افراد را به صورت بیمه توافقی و با همکاری وزارت ورزش و جوانان بیمه می کند.

وی ادامه داد: به همین منظور نامه ای به وزیر ورزش و جوانان ارسال کرده ایم که اقداماتی برای ارایه خدمات درمانی به ورزشکاران و با استفاده از بیمه توافقی اجرا شود چرا که اجرای بیمه توافقی یکی از رویکردهای سازمان تامین اجتماعی به شمار می آید.

معاون تامین اجتماعی گفت: طرف قرارداد ما که وزارت ورزش و جوانان است باید ورزشکاران را ساماندهی کند تا آنان بتوانند از خدمات این بیمه بهره مند شوند.

زدا اظهارداشت: براساس این بیمه توافقی ، هفت درصد مبلغ بیمه را ورزشکاران و 23 درصد آن را وزارت ورزش و جوانان پرداخت می کند.

معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی گفت: در صورتی که این موضوع محقق شود ، تمام خدمات تامین اجتماعی به ورزشکاران بیمه شده از این طریق، ارایه خواهد شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز