خبرگزاری کار ایران

قائم مقام وزارت بهداشت:

خط قرمز دولت هزینه‌کردن از جیب مردم است

asdasd
کد خبر : ۲۸۷۲۹۲

قائم مقام وزارت بهداشت با بیان اینکه بر اساس سند چشم انداز پرداختی از جیب مردم در هزینه های درمانی باید از متوسط پرداختی منطقه کمتر باشد، کاهش هر یک درصد ازآن رامستلزم تخصیص اعتبار 800 میلیارد تومانی عنوان کرد و افزود: وزارت بهداشت با اجرای برنامه تحول نظام سلامت، تلاش کرده پرداختی از جیب مردم به حداقل برسد.

به گزارش ایلنا، حریرچی قائم مقام و معاون کل وزارت بهداشت اظهار داشت: سال گذشته مقرر شده بود، دولت اعتباری را ازمحل 10 درصد درآمدهای حاصل از هدفمندی یارانه ها و یک درصد مالیات برارزش افزوده به وزارت بهداشت تخصیص دهد.

وی یادآور شد: امکان تخصیص اعتبار پیش بینی شده به طور کامل فراهم نشد و در طول سال به جهت تحریم های ناجوانمردانه و کاهش قابل توجه قیمت نفت، تنها 85 درصد از اعتبار پیش بینی شده محقق شد.

قائم مقام وزارت بهداشت در خصوص بودجه سال جاری نیز اظهار داشت: امسال نیز با توجه به محدودیت های بودجه ای ، سهم اعتبار سه ماهه اول  از محل هدفمندی یارانه ها و یک درصد مالیات برارزش افزوده به انضمام اعتبار دولت برای اجرای برنامه تحول، به طور کامل تخصیص پیدا نکرده است.

حریرچی با اشاره به تدابیر وزارت بهداشت برای اجرای برنامه تحول نظام سلامت گفت: این وزارتخانه در بسته خدماتی الف با ارائه خدماتی همچون ارائه خدمات پایه بهداشت و درمان، رایگان شدن زایمان طبیعی، حضور پزشکان متخصص، ارائه خدمات بهداشتی درمانی در روستاها و حاشیه شهرها و شهرهای زیر 20 هزار نفر با تمام توان مشغول ارائه خدمات است و کاهش اعتبارات خدشه ای به خدمت رسانی وارد نکرده است.

وی با تاکید بر اینکه خط قرمز دولت هزینه کردن از جیب مردم است، گفت: دولت، وزارت بهداشت و وزارت رفاه اجازه نخواهند داد به وضعیت نامطلوب گذشته که طی آن بیش از 60 درصد از هزینه ها از جیب مردم پرداخته می شد، بازگردیم.

قائم مقام وزارت بهداشت با بیان اینکه هم اکنون در مسیر درستی قرار گرفتیم و با کاهش هزینه هایی که انجام می دهیم امیدواریم هیچ خدشه ای به اهداف برنامه تحول سلامت وارد نیاید، گفت: بر اساس سند چشم انداز باید در حوزه بهداشت و درمان پرداختی از جیب مردم کمتر از متوسط پرداختی از جیب مردم منطقه باشد، در حال حاضر متوسط پرداخت از جیب مردم در منطقه 39 درصد و در جهان 18 درصد است.

حریرچی همچنین با مرور دستاوردهای اجرای برنامه تحول نظام سلامت در خصوص کاهش پرداختی از جیب مردم گفت: با اجرای برنامه تحول نظام سلامت روستاییان به طور متوسط سه درصد و ساکنان شهرها تنها شش درصد صورتحساب هزینه های درمانی در مراکز بهداشتی درمانی را از جیب پرداخت می کنند.

وی افزود: برای کاهش هر یک درصد پرداختی از جیب مردم به 800 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

 حریرچی در ادامه در خصوص سایر اقدامات وزارت بهداشت برای اجرای هرچه بهتر برنامه تحول نظام سلامت اظهار داشت: بخش دیگری از کارهایی که باید انجام بدهیم، جلوگیری از هزینه های غیرضروری است.وزیر محترم نیز بارها تاکید کرده اند که این اقدام در کوتاه مدت ممکن نیست و پروسه ای دراز مدت دارد که امید می رود با اهتمام جدی دولت و وزارت بهداشت و همراهی جامعه پزشکی به این نقطه برسیم.

وی عنوان کرد: با توجه به تحریم های ناجوانمردانه شرایط دولت را درک می کنیم و برای رسیدن به نقطه مطلوب با در نظر گرفتن اولویت ها در تلاشیم در دستیابی به اهداف اصلی نظام از طریق گفتمان ،روند رو به رشدی را داشته باشیم.

معاون وزارت بهداشت همچنین از مردم درخواست کرد اگر هنگام مراجعه به بیمارستان های دولتی و خصوصی شاهد درخواستی مبنی بر پرداخت غیر قانونی بودند، دانشگاههای علوم پزشکی و وزارت بهداشت را مطلع سازند.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز