خبرگزاری کار ایران

جزینی:

داروهای ترک اعتیاد در عطا‌ری‌ها حاوی شیشه است

asdasd
کد خبر : ۲۸۴۴۹۶

قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به فروش قرص‌ها و داروهای ترک اعتیاد توسط عطاری‌ها گفت: فروش داروی ترک اعتیاد توسط عطاری‌ها اکیداً ممنوع است، چرا که داروهای ارائه شده توسط عطاری‌ها را مورد آزمایش قرار دادیم و مشخص شد؛ این داروها حاوی شیشه است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا جزینی در نشست خبری صبح امروز خود با بیان اینکه معتادان به دو دسته تقسیم می‌شوند، گفت: گروهی از معتادان دارای کارت گواهی درمان هستند و به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند که طبق قانون بیمار تلقی می‌شوند و دسته دیگر افراد کارتن خوابی هستند که معتاد بوده و طبق قانون معتاد متجاهر نامیده می‌شوند.

وی ادامه داد: این افراد باید در مراکز نگهداری قرار گرفته و طی 2 پروسه 3 ماهه درمان شوند، اما متاسفانه تاکنون برای این دسته از معتادان مراکز کمی داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه در سال گذشته 20 هزار نفر از معتادان متجاهر را شناسایی کرده‌ایم، گفت: تعداد این افراد در تهران بیشتر است و در این شهر حدود 15 هزار نفر کارتن خواب معتاد وجود دارد که در این راستا قرار بود با همکاری شهرداری فضایی برای نگهداری 6 هزار و 800 نفر فراهم شود، اما تاکنون تنها برای نگهداری 2 هزار و پانصد نفر فضا آماده‌سازی شده که امیدواریم بتوانیم این فضا را تا انتهای شهریورماه افزایش دهیم.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با تاکید بر لزوم حرفه‌آموزی معتادان پس از درمان گفت: اشتغال‌زایی حلقه گمشده این فرآیند است، به طوری که مشاهدات ما نشان می‌دهد؛ 80 درصد از معتادان به دلیل همین موضوع به اعتیاد بازمی‌گردند.

وی افزود: باید نسبت به اشتغال‌زایی معتادان اقدام شود و سال گذشته 43 هزار نفر را مورد حرفه‌آموزی قرار دادیم و در مراکز درمانی مراکز اشتغال‌زایی برپا کردیم.

جزینی اظهار کرد: براساس مصوبه دولت باید 5 درصد از اعتبارات حوزه اشتغال‌زایی را به اشتغال معتادان اختصاص دهند و وزارت تعاون مسئول انجام این کار است.

قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه 60 درصد از معتادان صاحب حرفه و تخصص بوده و 40 درصد آنان فاقد تخصص و کارگر محسوب می‌شوند، گفت: با تعاملات انجام شده با سازمان فنی و حرفه‌ای کشور 10 رشته مختلف را در این حوزه تعریف کرده‌ایم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه قانون برای خرده‌فروشان مجازاتی را تدوین کرده که براساس برخی راهی زندان شده و برخی جریمه می‌شوند، گفت: افرادی که تا 50 گرم تریاک به همراه داشته باشند، زندانی نشده بلکه شلاق و جریمه مجازاتشان است.

جزینی با تاکید بر اینکه زندانیان جرایم مرتبط با مواد مخدر و زندانیان خرده‌فروش باید در مکان جداگانه‌ای نگهداری شوند، افزود: بنا شده 38 هزار نفر از این افراد جداسازی شوند و اولویت ما این است که خرده فروشان را در زندان فشافویه که در حال آماده‌سازی است نگهداری کنیم و امیدواریم این مرکز تا 15 روز آینده آماده شود.همچنین در حال آماده‌سازی مراکزی در سایر استان‌ها هستیم که این موضوع نیازمند اعتبارات است.

قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در خصوص انهدام آشپزخانه‌های تولید شیشه با اشاره به اینکه این کارگاه‌ها ممکن است، در منازل نیز وجود داشته باشند؛ گفت: عملیات این کارگاه‌ها به صورت مانوری بوده و با کوچکترین احساس خطر جابجا می‌شوند. اما در سال 93 به کشف 300 آشپزخانه تولید شیشه با 4 هزار کیلوگرم شیشه تولید شده موفق شدیم، اما این تعداد کم است و باید نسبت به افزایش فعالیت‌ها اقدام شود.

جزینی تاکید کرد: برای ترک اعتیاد باید به مراکز درمانی مجاز که توسط سازمان بهزیستی و وزارت بهداشت اداره می‌شوند، مراجعه کرد و سایت ستاد مبارزه با مواد مخدر آدرس این مراکز را درج کرده است. همچنین شهروندان می‌توانند با شماره 09628 تماس گرفته و در این خصوص کمک بگیرند.

وی اضافه کرد: در سال گذشته 400 هزار نفر با این سامانه تماس گرفتند که این آمار نسبت به سال 92، 75 درصد افزایش داشته است.

قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: آمارها  نشان می‌دهد که 83 درصد از تماس‌گیرندگان زن بوده‌اند و عمده سوالات در خصوص مصرف شیشه و علائم آن بوده است.

وی درباره جمع‌آوری معتادان متجاهر از سطح خیابان‌ها گفت: جمع‌آوری این افراد اذن قاضی، آمادگی نیروی انتظامی و مجوز وزارت بهداشت و مراکز بهزیستی و همچنین فضای مناسب و کافی را نیاز دارد و امیدواریم تا پایان شش‌ماه نخست سال جاری فضای مورد نیاز 6 هزار و 800 نفر را آماده‌سازی کنیم.

جزینی با بیان اینکه در حال حاضر 24 سازمان اعضای اصلی یا مرتبط با ستاد مبارزه با مواد مخدر هستند، خاطرنشان کرد: این موضوع که همه سازمان‌ها وظایف خود را انجام دهند، نیازمند پیگیری است و معتقدیم؛ موضوع مبارزه با مواد مخدر پیچیده و چند وجهی بوده و نیازمند تفکر تعاملی است و همه باید نسبت به این موضوع دغدغه داشته باشند.

وی تاکید کرد: 75 درصد کشفیات مرتبط با مواد مخدر لب مرزها انجام می‌شود و از ابتدای سال جاری تاکنون 150 تن مواد مخدر کشف شده و آمار کشفیات انجام شده نسبت به سال گذشته 29 درصد افزایش داشته است.

قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با تاکید بر اینکه ستاد مبارزه با مواد مخدر دارای استراتژی متوازن است، ادامه داد: ارتباط مردم با سایت ستاد مبارزه با مواد مخدر افزایش داشته، چنانچه 9 میلیون نفر در سال 93 با ما تماس داشته‌اند و در این خصوص با افزایش 100درصدی مواجه بوده‌ایم.

وی ادامه داد: در این سایت تمامی فعالیت‌های ستاد منعکس می‌شود. همچنین مردم پیشنهادات خود را از طریق سایت به ستاد منتقل می‌کنند که تاکنون این نظرات زمینه‌ساز کشفیات مهمی شده است.

وی درباره شناسایی سایت‌های تبلیغ‌کننده مصرف مواد مخدر و روانگردان گفت: تاکنون 150 پروفایل توسط پلیس فتا شناسایی شده و فتا ماموریت دارد با این فضاها برخورد کند.

قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اهمیت مصرف مواد مخدر و روانگردان در میان افراد تحصیلکرده بیان کرد: در سال گذشته بارها نسبت به موضوع استفاده از داروهای محرک توسط جوانان تاکید کردم، چرا که تاکنون گزارش‌هایی از استفاده از ترامادول و در نتیجه ایجاد توهم، تشنج و حتی مرگ داشته‌ایم. همچنین میزان استفاده از قرص‌ها و داروهای لاغری توسط زنان، استفاده از قرص ریتالین که به قرص دانشجویان معروف است، قابل توجه است. چرا که این قرص‌ها دارای آمفتامین و مفامفتامین بوده که خطر بالقوه‌ای محسوب می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: به وزارت بهداشت اعلام شده که توزیع و تولید این قرص‌ها متوقف شود که با کاهش توزیع و تولید چنین قرص‌هایی مواجه هستیم.

جزینی ادامه داد: سال گذشته 88 میلیون قرص کشف شد که میزان این کشفیات 700 درصد رشد داشته و در سال جاری نیز یک میلیون و پانصد هزار قرص کشف و ضبط شد.

وی با تاکید بر اینکه مصرف این قرص‌ها بیشتر در میان جمعیت دانش‌آموزی و دانشجویی رواج دارد، گفت: در جلساتی که با وزارت آموزش و پروش، علوم و بهداشت داشته‌ایم، در خصوص حوزه پیشگیرانه و آگاه‌سازی تاکید شد و ضروری است که در این خصوص اقدامات لازم صورت گیرد.

جزینی با اشاره به افزایش واردات قرص‌های محرک و کاهش تولید و توزیع این قرص‌ها توسط وزارت بهداشت گفت: به نظر من واردات این نوع قرص نوعی جنگ نرم است که توسط دشمن صورت گرفته، لذا آگاه‌سازی جوانان در این حوزه ضرورت دارد.

قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره همکاری سازمان‌های مردم نهاد با ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در حال حاضر 14 درصد از 17 هزار سازمان مردم نهاد با ستاد همکاری داشته و 2 هزار و هفتصد سمن در حوزه‌های پیشگیری، درمان و کاهش آسیب با ما همکاری دارند و 900 هزار نفر در این سازمان‌ها فعالیت می‌کنند.

وی افزود: در سال 93 همکاری سمن‌ها 72 درصد افزایش داشته و 89 درصد از درمان معتادان توسط این سازمان‌ها صورت گرفته است.

جزینی خاطرنشان کرد: با توجه به رویکرد اجتماعی‌شدن مبارزه با مواد مخدر همکاری مردم در این حوزه افزایش یافته است که نماد این همکاری را در افزایش همکاری سمن‌ها مشاهده می‌کنیم.

وی تصریح کرد: در خصوص پیشگیری در حوزه دانش آموزی شاخص‌های ما رشد نداشته و دچار ضعف بوده‌ایم، در حالی که در خصوص پیشگیری در حوزه جمعیت عمومی رشد داشته‌ایم و برنامه خود در سال جاری مبتنی بر اقدامات پیشگیرانه قرار داده‌ایم.

جزینی در خصوص درمان افراد نیازمند گفت: در این خصوص متن قانونی وجود دارد و وزارت تعاون مکلف است؛ در این باره اقدام کند.

قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در خصوص اعتبارات درمان اعتیاد گفت: در این حوزه امسال 30 میلیارد تومان اعتبار داریم و سال گذشته نیز 30 میلیارد تومان اعتبارات در نظر گرفته شد که تمامی این اعتبار جذب نشد و برنامه امسال ستاد این است که رقم باقی مانده را جذب کند.

وی با بیان اینکه تعداد مراکز جمع‌آوری معتادان تحت عنوان مراکز ماده 16 در سراسر کشور 18 مرکز است، افزود: همچنین 6 هزار و هفتصد مرکز درمانی در کشور داریم که نزدیک به 750 هزار نفر را تحت پوشش قرار داده‌اند که این مراکز، مراکز خصوصی و مراکز درمانی ماده 15 هستند. مراکز خصوصی برای ارائه خدمات درمانی هزینه دریافت می‌کنند، اما مراکز درمانی ستاد به صورت رایگان خدمات خود را ارائه می‌دهند.

وی افزود: میانگین هزینه درمان یک فرد معتاد در یک شبانه‌روزی 10 هزار تومان است و طول درمان نیز براساس قانون 3 ماه است. البته برخی مراکز خصوصی در مرحله سم‌زدایی فرد معتاد را 28 روز یا 45 روز نگهداری می‌کنند.

قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در خصوص چگونگی ورود مواد مخدر به کشور گفت: ورود مواد مخدر سنتی از مرزها صورت می‌گیرد و ما هنوز نتوانسته‌ایم؛ مرزها را به طور کامل مسدود کنیم. چرا که انسداد کامل مرزها هزینه سنگینی داشته و در برخی نقاط امکانپذیر نیست. همچنین در حال حاضر نقل و انتقال مواد مخدر به صورت کوله‌باری انجام می‌شود، اما امسال در این خصوص تحرکات خوبی در مرزها صورت گرفته است.

وی در خصوص اعتیاد در میان زنان گفت: افزایش مصرف داروهای محرک و روانگردان در قرص‌های لاغری وجود دارد که خطر بالقوه‌ای بوده و مرگ و میر را به دنبال دارد چنانکه در سال گذشته آمار مرگ و میر در میان معتادان 3 هزار نفر بوده که در مردان شاهد رشد یک درصدی مرگ و میر و در زنان این آمار به 33 درصد رسیده است.

جزینی با اشاره به کمبود مراکز درمانی ویژه زنان به عنوان یکی از دلایل افزایش مرگ و میر در میان این گروه از زنان معتاد تاکید کرد: در حوزه زنان باید اقدامات مضاعفی انجام شود و مراکز درمانی ویژه زنان را در سطح استان‌ها افزایش دهیم.

قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره برنامه‌های امسال ستاد مبارزه با مواد مخدر به مناسبت سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه در این روز 100 تن مواد مخدر در 23 استان کشور امحا خواهد شد، به برپایی همایش بهبودیافتگان، برقراری مسابقات خارجی، برگزاری نمایشگاه‌های ثابت و سیار در مراکز استان‌ها و اجرای سرود دانش‌آموزی در این روز اشاره کرد.

 

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز