خبرگزاری کار ایران

یک فعال حقوق بشر:

هیچ کسی زیر بار مسئولیت فقیر شدن فقرا نمی رود

asdasd
کد خبر : ۲۸۳۳۱۸

یک فعال حقوق بشر گفت: 30 تا 40 درصد خانواده های شهری در خانه های زیر 60 متر زندگی می کنند و فرزندان آنها در معرض انواع آسیبهای اجتماعی قرار دارند اما به هر کس که می گوییم مسئولیت فقیر شدن فقرا را برعهده نمی گیرد.

فریبرز رئیس دانا در همایش پیشتازان عدالت و حقوق ایرانیان برای حمایت موثر از کودکان کار و خیابان گفت: رنج و درد کودکان کار و خیابان بزرگتر از چیزهایی است که در این جلسه مطرح شد. اما جامعه همیشه به سادگی از کنار رنج این کودکان گذر کرده در حالی که بی توجهی به این مسئله بشریت را با تهدید مواجه می کند.

وی گفت: درگذشته نیز فقر وجود داشت اما بدبختی، فلاکت و نابودی شاخص های اجتماعی امروز بیشتر شده است.

این اقتصاددان گفت: طی 25 سال گذشته با سلطه اقتصاد ریگانی نابودی شاخص های اجتماعی رشد پیدا کرده و لیبرال ها چاره ای جز پذیرفتن این مسئله ندارند.

وی تاکید کرد: نئو لیبرالیسم 70 تا 80 درصد سرمایه های جهان را در اختیار عده معدودی در جهان قرار داده و تلاش می کند مردم را استثمار کند.

رئیس دانا تاکید کرد: نئولیبرالها تنها آزادی را در پای صندوقهای رای می دانند و در کارخانه ها حرفی از آزادی نمی زنند. 

این فعال حقوق بشر گفت: 5 میلیون و 600 هزار بیکار در کشور وجود دارد و مسئولین تنها با واژگان بازی می کنند کودکان کار در حقیقت کودکان کارگر هستند چطور می شود ما این همه کار آفرین در جامعه داشته باشیم اما آمار بیکاری رو به افزایش باشد.

وی افزود: کودکان کار به خاطر محرومیت و فقر ایجاد می شود کودکان کار به دلیل غفلت عده ای خاص و به خاطر سرمایه داری نئو لیبرالیسم شکل گرفته است و این نوع سرمایه گذاری در ایران رواج دارد.

رئیس دانا گفت: حقوق مدیر عامل شرکتهای بزرگ در دهه 60 و 70 به طور متوسط نسبت به کارگران کم درآمد 35 به 1 بوده است ودر قرن 21، 350 به 1 است.

وی تاکیدکرد: در وضعیت بحران اقتصادی هرگز از ثروت ثروتمندان کم نشد بلکه 5 میلیون بیکار در دست جامعه ماند در فاصله تحریم ها شمار بیکاران ، فقرا وکودکان کار افزایش داشته است و همه می دانیم که فقر و تبعیض همدیگر را تشدید می کنند.

این اقتصاد دان تاکیدکرد:گرانی یکی از مسائلی است که مسبب اصلی آن ثروتمندان هستند چرا که به دنبال افزایش ثروت خود می روند وقتی ثروت ثروتمندان بیشتر می شود تقاضایشان برای کالاهای لوکس بیشتر شده و فقر بیشتر می شود و روز به روز فقرا فقیر تر می شوند.

وی با اشاره به اینکه فقرا در جامعه و در اداره جامعه نقشی ندارند گفت: در سالهای آینده نیز ثروتمندان قدرت را در دست می گیرند و همین روند کنونی در جامعه حاکم خواهد بود.

رئیس دانا گفت: 30 تا 40 درصد خانواده های شهری در خانه های زیر 60 متر زندگی می کنند وفرزندان آنها در معرض انواع آسیبهای اجتماعی قرار دارند اما به هر کس که می گوییم مسئولیت فقیر شدن فقرا را برعهده نمی گیرد زیر بار این حرفها نروید که عنوان می کنند می خواهیم توسعه اقتصادی ایجاد کنیم تا فقر از بین نرود و تا زمانی که به این حقیقت پی نبرند که ابتدا باید فقر را از جامعه زدود جامعه در معرض خطر است و توسعه اقتصادی شکل نمی گیرد.

وی با اشاره به زمان جنگ گفت: در زمان جنگ اقشار متوسط و ضعیف جامعه بودند که کار و درس را رها کردند به جبهه های جنگ رفتند تا حتی یک وجب از خاک کشور به دست دشمن نیفتد اما شاهد این بودیم که بعد از جنگ ثروتمندان ثروتمند تر شدند.

این فعال حقوق بشر تاکید کرد:یکی از مشکلات جامعه ایران این است که نمی تواند کودکان کار را از چرخه کار خارج کند چرا که این کودکان نان آور خانواده هستند طبق آمار 90 درصد کودکان کار در گذشته با خانواده هایشان زندگی می کردند و الان این آمار به 75 درصد رسیده است بسیاری از این کودکان از کمبود وزن رنج می برند 77درصد از آنها با مشکلات دهان و دندان و 65درصد با مشکلات قلبی و ریوی دست به گریبان هستند و 56 درصد آنها بیسواد هستند.

وی تاکید کرد: اگر همه دولتمردان ما را قانع کنند که می توانند کار اساسی انجام دهند ما قبول نمی کنیم چرا که معتقدیم این سیستم اقتصادی فقرزایی و ثروتمند زایی می کند این کودکان آینده ایران هستند که رو به خاموشی می روند و در شرایطی جامعه بهبود پیدا می کند که نظام اقتصادی اصلاح شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز