خبرگزاری کار ایران

معاون پرستاری وزارت بهداشت مطرح کرد:

کمبود 200 هزار نفر پرستار و کمک پرستار

asdasd
کد خبر : ۲۸۲۱۳۵

معاون پرستاری وزارت بهداشت با بیان اینکه برای نخستین بار است که مجموعه ای زیر نظر هیات امنای ارزی وزارت بهداشت به منظور تأمین نیروی انسانی تشکیل شده است افزود: در این مجموعه قرار است تا 10 هزار نیروی انسانی در قالب نیروی مهارتی غیر دانشگاهی در بخش معاونت پرستاری به کار گرفته شوند.

به گزارش ایلنا، محمد میرزابیگی در نخستین روز اجلاس مدیران پرستاری دانشگاه های علوم پزشکی کشور و سایر مراکز که صبح امروز در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد افزود: متاسفانه برای استخدام دولتی سقف وجود دارد اما در قالب این مجموعه که زیر مجموعه وزارت بهداشت است میزان حقوق مناسبی با لحاظ کردن بهره وری و کارانه در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت سهامدار این شرکت است و هیچ گونه انتفاع شخصی در این خصوص وجود ندارد.

معاون پرستاری با بیان اینکه شرح وظایف مشخصی برای این نیروهای جدید تعریف شده است اضافه کرد: حدود 33 شرح وظیفه برای آنها تعریف شده و بنا نیست که آنها پرستاری کنند و در وظایف آنها مداخله کنند.

میرزابیگی افزود: متاسفانه پرستار با تحصیلات دانشگاهی عهده دار بسیاری از فعالیت هایی است که به وظیفه وی در نظام سلامت تبدیل شده است و اینکه بخواهیم وظایف سنگین پرستار را کاهش دهیم آیا کار نامناسبی به نظر می رسد؟

وی با اشاره به برخی ادعاها مبنی بر انحصاری بودن تربیت این نیروها در مجموعه های خاص خاطر نشان کرد: این ادعا کذب است و تا کنون 5 تفاهم نامه با مجموعه های توانمند انجام شده تا به صورت آزمایشی نیروها را تربیت کنند و پس از حصول اطمینان تعداد نیروها را تعیین خواهیم کرد.

وی گفت: در دنیا و در زمینه آموزش پرستاری کشور ما جزء کشورهای برتر است اما در زمینه قرار گرفتن بر سر بالین بیماران وضعیت مناسبی نداریم.

ضرورت وجود نیروی کمک بهیار در جهت کمک به پرستاران

میرزابیگی با تأکید مجدد بر ضرورت وجود نیروی کمک بهیار در جهت کمک به پرستاران افزود: حضور این افراد می تواند باعث بالا بردن رضایت مردم و نیز پرستاران در ارائه خدمات مناسب شود.

معاون پرستاری تصریح کرد: سطوح مختلف پرستاری طی جلسات مکرر با وزیر محترم مشخص شده و حدود 5 ماه است که افزایش ظرفیت در دانشگاه ها را ابلاغ کرده ایم ضمن اینکه بر روی تحصیلات تکمیلی نیز تأکید داریم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه با کمبود حدود 200 هزار نفر نیروی پرستار و کمک پرستار مواجهیم، افزود: باید بتوانیم این نیروها را تربیت و تامین کنیم ، ضمن اینکه اهتمام جدی وجود دارد تا  پرستاران بیکار را نیز به کار گیریم اما به گونه ای عمل نمی کنیم که پرستار بیکار بیاید و کار کمک پرستار را انجام دهد بلکه باید بر انجام امور نظارت داشته باشد.

میرزابیگی گفت: از طریق تزریق پول و امکانات به یک سازمان به ازاء هر 10 درصد تنها 3 درصد افزایش بهره وری داریم اما اگر این منابع در عرصه نیروی کار هزینه شود به ازء هر 10 درصد، 9 درصد افزایش بهره وری به وجود می آورد.

وی با اشاره به طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد گفت: دستورالعمل و فرمول ها تهیه و ابلاغ شده اند و تا پایان خرداد ماه نیز نتایج اجرای این طرح جمع بندی می شود تا بازنگری و اصلاح شود اما باید توجه داشته باشیم که انجام این طرح، بسیار مثبت و سازنده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز