خبرگزاری کار ایران

عضو شورای شهر تهران در گفت‌و‌گو با ایلنا:

طرح الزام شهرداری به تشکیل ستاد مدیریت جمعیت غیرکارشناسی است

asdasd
کد خبر : ۲۷۵۷۹۰

عضو شورای شهر تهران طرح این شورا مبنی بر الزام شهرداری به تشکیل ستاد مدیریت جمعیت شهر تهران را بسیار سطحی و غیرکار‌شناسی عنوان کرد.

غلامرضا انصاری در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در خصوص طرح شورای شهر تهران مبنی بر الزام شهرداری به تشکیل ستاد مدیریت جمعیت شهر تهران که افزایش فرزندآوری مردم تهران را مدنظر  دارد، گفت: این طرح بسیار سطحی و غیرکار‌شناسی است، برداشت من از تاکیدات مقام معظم رهبری نسبت به جمعیت کشور این بود که ایشان جمعیت کیفی را مدنظر داشتند و به هیچ وجه منظورشان رشد غیرکیفی جمعیت کشور نبوده است.

وی افزود: منظور از رشد کیفی جمعیت آن است که برای فرزندان متولد شده، بهترین امکانات آموزشی، ‌بهداشتی و درمانی و نیز بهترین امکانات زیرساختی، تربیتی و زیستی را ایجاد کنیم.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه تمامی کلان شهرهای جهان مهاجرپذیر هستند، خاطر نشان کرد: این مهاجر پذیری قابل کنترل است، چنانچه در گذشته به دلیل مشکلات موجود در شهر تهران تصمیم گرفته شد، تعدادی از دانشگاه‌ها و مراکز را از شهر تهران خارج کنند که این موضوع در عمل اتفاق نیفتاد.

انصاری ادامه داد: البته در دولت گذشته نیز براساس اقدامات غیرکار‌شناسی برخی دستگاه‌ها را به خارج از تهران منتقل کردند، اما پس از گذشته چند ماه و با وجود هزینه‌هایی که بر روی دوش دولت گذاشته شد، دوباره تمامی این دستگاه‌ها به تهران بازگشتند که این موضوع نشانگر آن است که مهاجرت به کلان شهر‌ها و از جمله تهران اجتناب ناپذیر است.

عضو شورای شهر تهران با تاکید براینکه زیر ساخت‌های اساسی باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: در حال حاضر برای تامین آب شهرهای بزرگ کشور با مشکلات جدی مواجه هستیم و با توجه به مسائل خشکسالی و برداشت‌های بی‌رویه از منابع آبی نظر کار‌شناسان این است که طی ده یا ۱۵ سال آینده با بحران جدی آب مواجه خواهیم بود، لذا اگر قرار است؛ در خصوص رشدجمعیت کیفی اقدام شود، باید این ابعاد نیز مورد توجه قرار گیرد و نباید صرفا به مشکلات ظاهری قضیه توجه کنیم.

وی تاکید کرد: نباید اوضاع به گونه‌ای شود که جمعیت را رشد دهیم، اما خیابان، اتوبوس و مترو نداشته باشیم و همچنین نتوانیم آب، غذا و امکانات آموزشی، تربیتی و زیستی را برای جمعیت فراهم کنیم.

انصاری با تاکید براینکه ساماندهی جمعیت تهران فرا‌تر از رشد کمی جمعیت آن است، اظهار کرد: یکی از مسائل مطروحه درمجلس موضوع خروج پایتخت از تهران بوده است و این موضوع سوالی جدی را ایجاد می‌کند که ما در کدام نقطه منابع آبی شناخته شده داریم که بتوانیم شهری برای سکونت جمعیت چند میلیونی ایجاد کنیم و مرکز سیاسی را از تهران خارج کنیم.

وی خاطرنشان کرد: این موضوع مسئله پیچیده و چندوجهی است که نیاز به بررسی تمام ابعاد آن وجود دارد.

عضو شورای شهر تهران در خصوص تاثیر رشد جمعیت تهران بر افزایش حاشیه‌نشینی با اشاره به ایجاد شهرک‌های اقماری در اطراف شهرهای بزرگ گفت: یکی از اقدامات به ظاهر مثبت دولت گذشته ایجاد مسکن مهر بوده است، اما از نظر من بزرگ‌ترین اشتباهی که طی ۱۰ سال گذشته رخ داد، اشاعه این نوع سبک زندگی در کشور بود.

انصاری خاطرنشان کرد: فرهنگ زندگی جامعه ما زندگی کانونی بوده است و خانواده و محله هویت داشته‌اند، اما با رشد جمعیت و توسعه کمی شهر‌ها که افزایش بزرگراه‌ها را به دنبال داشت، مناطق به هم ریخته شد و هویت محلات بهم ریخت، به طور مثال با ساخت یک بزرگراه محله‌ای به دو یا چند محله تقسیم شد.

وی تصریح کرد: شهر موجودی زنده است و پیوست فرهنگی آن باید جدی‌تر از مسائل زیرساختی مطالبه شود.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه بخشی از جمعیت شهر‌ها را به سمت شهرک‌های محلی سوق داده‌ایم که این مسئله در بعد اقتصادی هزینه‌های سنگین حمل و نقل و رفت و آمد به این مناطق را به دنبال دارد، بیان کرد: با این نوع زندگی یک جمعیت ناهمگون با بافت‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی سیاسی و اقتصادی را به یک شهر خوابگاهی برده‌ایم که معمولا زنان و مردان آن شاغل بوده و هیچ وقت یک هویت شهری به خود نمی‌گیرد. در نتیجه خانم خانه‌داری که در این منطقه زندگی می‌کند یا کودکی که در چنین محیطی پرورش می‌یابد با انواع معضلات و مشکلات مواجه خواهند شد.

وی با انتقاد از اینکه به خاطر بحران مسکن فرهنگ‌های مختلف را کنار هم قرار داده و هویت فرهنگی را بهم ریخته‌ایم، ادامه داد: برای رشد جامعه در اولین مرحله باید این رشد را متناسب با شاخص‌های فرهنگی و اجتماعی دنبال کنیم. همچنین زیر ساخت‌های آن را مورد توجه قرار دهیم و بعد از آن اقدامات جاری و معمول را انجام دهیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز