خبرگزاری کار ایران

وزیر بهداشت:

در حوزه بهداشت و درمان هنوز بخش زیادی از مشکلات حل نشده است

asdasd
کد خبر : ۲۷۳۷۶۸

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه سلامت و امنیت جزو سرمایه های اجتماعی هستند، گفت: رسانه ها بویژه صدا وسیما باید از این سرمایه های اجتماعی صیانت کنند.

به گزارش ایلنا، سیدحسن هاشمی در مراسم بزرگداشت روز استاد و قدردانی از اساتید نمونه دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج) افزود: خدا را شکر می کنم که در دوره ای متولد شدیم که توانستیم دوران قبل از انقلاب، انقلاب و رهبری امام خمینی(ره) در پیروزی انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس را تجربه کنیم.

وی با بیان اینکه همه ما دست پرورده امام(ره) بزرگوار هستیم، خطاب به اساتید دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج) گفت: شما توانستید در یکی از مهمترین نهادهای جمهوری اسلامی ایران یعنی سپاه پاسداران منشا خدمات باشید و به توفیقی نایل شدید که جزو شریف ترین خدماتی است که در زندگی نصیب انسان می شود و امیدواریم شاگردان شما هم بتوانند ادامه دهنده راه شما باشند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه جهت گیری انقلاب همواره فقرا و نیازمندان بوده اند، خطاب به دانشگاهیان بقیه الله(عج) گفت: شما باید این راه را ادامه دهید.

هاشمی افزود: در حوزه بهداشت و درمان هنوز بخش زیادی از مشکلات حل نشده است، بخشی از این مشکلات به عهده ما سیاستگذاران است و بخشی مربوط به بداخلاقی های جامعه پزشکی است که خود پزشکان و مردم از این دردها رنج می برند.

وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه باید برای مردم فقیر، بیکار و ساکن در مناطق محروم و همچنین حاشیه نشینان از طریق دولت و مجلس برنامه های مدونی داشته باشیم، تصریح کرد: استدلال افرادی را که می گویند در اولویت قراردادن حاشیه نشینان و ارائه خدمات بهداشتی به آنان باعث حاشیه نشینی می شود را قبول نداریم.

هاشمی گفت: اطراف کلانشهر تهران حدود 40 شهر وجود دارد که بیشتر آنها از حداقل امکانات بهداشتی درمانی محروم هستند.

وی افزود: در شهرهایی مانند رباط کریم و پرند با بیش از 700 هزار نفر جمعیت حتی یک تخت بیمارستانی هم وجود ندارد و شهرهای قدس با 450 هزار نفر جمعیت و ملارد با 350 هزار نفر جمعیت و همچنین شهرستانهای قرچک ورامین نیز وضعیت به همین منوال است.

وزیر بهداشت با بیان اینکه بی عدالتی در شهرهای مرزی بیشتر نمود پیدا می کند، گفت: بسیاری از این شهرها فاقد بیمارستان، متخصص، تجهیزات و امکانات پزشکی هستند که باید دولت و مجلس را تشویق کنیم به این مناطق بیشتر توجه کنند.

وی خاطرنشان کرد: نباید تصور کنیم که دولت در یک دوره به حوزه سلامت توجه داشته و در این حوزه هزینه کرده و اکنون تمام مشکلات حوزه سلامت حل شده است.

وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نظرسنجی های معتبر حوزه های اجتماعی کشور گفت: براساس این نظرسنجی، «سلامت» و «امنیت» دو مقوله ای بودند که مردم رضایت نسبی خود را در این حوزه ها اعلام کرده اند و سایر مولفه های اجتماعی وضعیت مناسبی نداشتند.

هاشمی با بیان اینکه سلامت و امنیت جزء سرمایه های اجتماعی هستند، تصریح کرد: رسانه ها بویژه صدا وسیما باید از این سرمایه های اجتماعی صیانت کنند.

وی در عین حال یادآور شد در هر حرفه و شغلی و در هر دوره ای افراد فاسد وجود دارد و البته قصد ما دفاع از افراد خلافکار نیست، اما تصویری که ساخته ایم مناسب نیست و باید کاری کنیم که مولفه سلامت که در رضایتمندی مردم موثر بوده، بیش از پیش دیده شود.

وزیر بهداشت با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب که خطاب به رییس جمهور و مسوولان حوزه سلامت اظهار داشتند کاری که شما با اجرای طرح تحول سلامت کرده اید اگر می خواستید با هزار ساعت تبلیغ انجام دهید باعث ایجاد این همه سرمایه اجتماعی نمی شد، خاطرنشان کرد: بنا بود 10 درصد از منابع هدفمندی یارانه ها و همچنین یک درصد مالیات بر ارزش افزوده که مردم سلامت پرداخت می کنند را در اختیار وزارت بهداشت قرار دهند و اگر یک درصد ارزش افزوده که توسط مردم تامین می شود در جایی غیر از سلامت هزینه شود، شرعا حرام است.

هاشمی ادامه داد: رضایتمندی هایی که در روستاها، شهرهای کوچک و شهرها ایجاد شده بخاطر سرمایه گذاری است که در بخش سلامت شده و مردم را امیدوار نگهداشته است.

وی گفت: اگر بنا باشد طبق سیاست های ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب و نیز برنامه پنجم توسعه، پرداخت مردم در بخش سلامت را به کمتر از 20 درصد کاهش دهیم، راه طولانی در پیش داریم و باید عدالت را از نظر دسترسی فراهم کنیم که به همین منظور باید پزشک، متخصص و فوق متخصص را تربیت کنیم یا مراکز بیمارستانی و بهداشتی ایجاد کنیم که این اقدامات نیازمند هزینه است.

وزیر بهداشت گفت: برخی می گویند اگر تمام بودجه کشور را بدهید بخش سلامت درست نمی شود، برعکس ما معتقدیم که هزینه کردن در آموزش و پرورش و بخش سلامت هزینه نیست بلکه به نوعی سرمایه گذاری است زیرا در آینده این افراد سالم، محور تولید، رونق و پیشرفت هستند.

وی با تاکید بر ضرورت تخصیص منابع پایدار به بخش سلامت افزود: در دنیا منابع بخش سلامت بیش از منابعی است که صرف نفت و گاز و یا حوزه تسلیحات می شود و اهمیت سلامت و سامان دهی سلامت مردم مانند برندی است که بسیاری از دولت ها و سیاستمداران غربی در کارنامه اجرایی خود دارند.

وزیر بهداشت تاکید کرد: هدف گیری دولت یازدهم رسیدگی به نقاط محروم است و امیدواریم در این زمینه طرح تحول سلامت که هدف اصلی آن کاهش پرداخت از جیب مردم و سالم سازی رفتار جامعه پزشکی است، استمرار داشته باشد.

هاشمی افزود: بیمه شدن حدود 10 میلیون نفر، کاهش پرداختی از جیب مردم در نقاط روستایی به سه درصد و در مناطق شهری به شش درصد و تامین نیازهای دارویی و پزشکی از جمله دستاوردهای اجرای طرح تحول سلامت در کشور بوده است.

وزیر بهداشت با تاکید بر ضرورت نظارت بر تعرفه ها اضافه کرد: در دوره های گذشته وضعیت تعرفه بسیار تاسف آور بود به صورتیکه سیاستمداران واقعیت ها را نمی دیدند و با وجود رشد 30 درصدی تورم، تعرفه ها فقط 10 تا 12 درصد رشد می کرد و پرداخت به بیمه ها نیز با 12 ماه تأخیر صورت می گرفت که این عوامل باعث سرکوب تعرفه در بخش دولتی می شد.

هاشمی ادامه داد: اصلاحاتی در تعرفه ها ایجاد کردیم اما برخی دوستان در این زمینه همراهی نکردند و می گفتند که تعرفه ها باید شش یا هشت برابر شود بدون اینکه به شرایط دولت و وضعیت مردم توجه داشته باشد.

وزیر بهداشت تصریح کرد: برخی دوستانی که از تعرفه ها و میزان آن انتقاد می کنند نباید فراموش کنند از پول مالیات و بودجه عمومی دولت برای درس خواندن، رفتن آنها به بهترین دانشگاه ها و افزایش مقبولیت اجتماعی برای آنها سرمایه گذاری شده است.

هاشمی یادآور شد: دانشگاه بقیة الله(عج) جزء رویش های انقلاب است و پیشرفت های خوبی در زمینه های پزشکی داشته و امیدواریم اساتید این دانشگاه خدمات خوبی به مردم و دانشجویان ارائه دهند.

وی افزود: از ارائه خدمات پزشکان این دانشگاه در حاشیه شهرها به ویژه در زمینه های آموزش حمایت خواهیم کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز