خبرگزاری کار ایران

در جلسه شورای شهر مطرح شد:

حق بیمه کارگران ساختمانی پرداخت شود

در یکصد و چهل و هشتمین جلسه علنی شورای شهر طرح ممنوعیت اعلانات فاقد مجوز در تهران لایحه آیین‌نامه توسعه، ساماندهی و ارتقای کارآفرینی در شهر تهران بررسی شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در یکصد و چهل و هشتمین جلسه علنی شورای شهر طرح ممنوعیت اعلانات فاقد مجوز در تهران و لایحه آیین‌نامه توسعه، ساماندهی و ارتقای کارآفرینی در شهر تهران بررسی شد.

 براساس این لایحه؛ کارآفرینی، توانمندسازی و طرح کسب و کار پایتخت‌نشینان در دستور کار قرار خواهد گرفت که وظایفی برای دستگاه‌های مختلف از جمله معاونت‌های شهرداری در نظر گرفته شده است.

اعضای شورای شهر تهران با بررسی انتخاب افرادی برای اداره این سازمان پیشنهاد داد که مدیر این سازمان از اعضای شورای شهر انتخاب شود.

ادامه بررسی این لایحه با مشاجره دو نفر از اعضای شورا همراه شد؛ به طوری که اسماعیل دوستی با اشاره به مشغله اعضای شورای شهر گفت:  اگر راستگو و طلایی رییس این ستاد شوند، از الان باید بگویم که این ستاد تعطیل خواهد بود.

الهه راستگو در واکنش به اظهارات دوستی گفت: اگر قرار باشد؛ در هر لایحه‌ای اسم راستگو به میان می‌آید با آن مخالفت کنیم، این ظلم به نظام و مردم است. قرار نیست به خاطر یک رأی که قبلا داده‌ام با من مخالفت شود.

دوستی نیز گفت: من اصلا نام شما را در این لایحه ندیده‌ام.

رئیس شورای شهر همچنین در واکنش به مشاجره این دو عضو اظهار داشت: اعضای شورا نمی‌توانند کار عملیاتی انجام دهند.

دنیامالی با اشاره به اینکه طرح ممنوعیت اعلانات فاقد مجوز در تهران قبلا به صورت طرح یک فوریتی در شورا مطرح شده بود، گفت: خوب است که به امضای دوستان و وقت‌شان احترام گذاشته شود.

تندگویان عضو دیگر شورای شهر در خصوص این طرح گفت: روزی که ما این طرح را آوردیم، در رابطه با همین موضوع ۱۰ بار با سازمان نوسازی مکاتبه کردیم و قرار بود نرم‌افزاری تولید شود و با کددهی به آن بفهمیم که یک تابلو از چه زمانی نصب شده، تعدادش چقدر است و چه زمانی باید برداشته شود؟

وی افزود: زیر نامه‌ای که به سازمان نوسازی دادیم، نوشتیم حق سوال برای ما محفوظ است که ما چقدر باید یک موضوع را به شهرداری بگوییم.

این عضو شورای شهر خاطرنشان کرد: این موضوع اگر رسیدگی نشود، سوال از شهردار را به دنبال خواهد داشت و این برای ما جای سوال است که چرا زیباسازی نمی‌خواهد مسئولیت تابلوهای شهر را به عهده بگیرد؟

چمران در پاسخ به تندگویان گفت: بحثی که در حال حاضر در شورا وجود دارد، مربوط به برچسب و کاغذهایی است که به در و دیوار شهر می‌چسبد و آن موضوعی که شما الان مطرح می‌کنید، با این موضوع فرق می‌کند.

حکیمی‌پور در این خصوص نیز گفت: در حال حاضر تابلوهایی در شهر وجود دارد که معلوم نیست از کجا آمده و از کجا مجوز دارد، در حال حاضر کسی پاسخگو نیست ما می‌‌دانیم که قانون روال نصب این تابلو‌ها را مشخص کرده، اما تابلوهایی که بدون مجوز هستند و مورد سوال اعضا نیز هست باید پاسخ داده شود.

چمران در ادامه سخنان حکیمی‌پور پیشنهاد داد که اعضا نامه‌ای به شهردار بنویسند، در این خصوص که تمام تابلوهایی که در شهر نصب می‌شوند، باید مجوز داشته باشند و به تایید برسند.

اعضا نظرات خود را در خصوص طرح ممنوعیت اعلانات فاقد مجوز مطرح کردند که در ‌‌نهایت به تصویب رسید.

محمد سالاری عضو شورای شهر با تذکری در خصوص برگزار نشدن مراسمی ویژه به مناسب پاسداشت جایگاه شورا گفت: وزارت کشور، شورای عالی استان و حتی شورای اسلامی شهر به مناسبت پاسداشت جایگاه شورا هیچ گونه مراسمی را برگزار نکردند، البته قرار بود امروز مراسمی برگزار شود که در ‌‌نهایت کنسل شد.

وی در ارتباط با حق بیمه کارگران ساختمانی نیز گفت: شورای نگهبان طرحی را تصویب و ابلاغ کرد؛ مبنی بر اینکه علاوه بر عوارض‌هایی که متولیان ساخت و ساز در تهران و سایر شهر‌ها می‌پردازند، باید مبلغی تحت عنوان حق بیمه کارگران ساختمانی نیز بپردازند.

این عضو شورای شهر خاطرنشان کرد: اولا تمامی اعضای شورای شهر با این مصوبه اختلاف داشتند، چرا که دولت بابت این هزینه‌ها به کارگران هیچ گونه خدماتی ارائه نمی‌دهد.

سالاری ادامه داد: با معاونت شهرسازی تماس‌های گسترده‌ای مبنی بر اینکه کار صدور پروانه قفل شده گرفته شده است. بنابراین مصوبه  ۱۵ درصد از کل عوارض باید به حق بیمه کارگران اختصاص یابد. بنده جهت شفاف سازی می‌گویم به فرض ساختمانی که طبقه همکف آن تجاری است و ده طبقه آن مسکونی است، عوارض آن رقم بالایی می‌شود و در پی آن به دلیل رقم بالا هیچ توجیهی برای صدور پروانه توسط مردم وجود ندارد.

عضو شورای شهر افزود: از طرفی دیگر نامه‌های شدیدالحنی از سوی معاونت شهرسازی مبنی بر گرفتن حق بیمه کارگران داده شده و در این راستا باید برای پیگیری موضوع جلسه‌ای متشکل از نمایندگان مجلس، اعضای کمیسیون عمران، اعضای شورای شهر و سازمان تامین اجتماعی برگزار شود.

چمران: در حال رواج ناپایدارسازی هستیم

چمران در پاسخ به سخنان سالاری گفت: رقم اخذ شده عوارض در تهران در شرایط بهتری نسبت به شهرهای دیگر قرار دارد، چون مردم توان پرداخت این عوارض را ندارند به قاچاقی ساختن و ناپایدار ساختن بدون نظارت روی می‌آورند.

وی ادامه داد: شهرداری‌ها به دنبال آن جریمه می‌کنند، اما با این کار ما ناپایدارسازی را رواج داده‌ایم.

رئیس شورای شهر درباره حق بیمه کارگران نیز گفت: تعداد زیادی از کارگران خارجی هستند که بیمه نمی‌شوند، اما در مقابل برای کسانی که بیمه شدن حقشان است، انتظار داریم که این اقدام صورت گیرد اما شاهد هستیم پول گرفته می‌شود اما کارگری بیمه نمی‌شود.

چمران خاطرنشان کرد:  ناپایدارسازی برای سرزمین ما که زلزله تهدیدش می‌کند، صحیح نیست.

سالاری همچنین با تذکری در خصوص اعتراض مردم کن گفت: قرار شده نتیجه ساماندهی این منطقه ظرف سه ماه آینده به شورای عالی شهرسازی ارائه شود.

حافظی عضو دیگر شورای شهر همچنین گفت: بیمه کارگران ساختمانی مصوبه مجلس دارد و به کسانی تعلق می‌گیرد که کارت تایید صلاحیت داشته باشند و حتی مجلس مشخص کرده که هر سال تا چه سقفی کارگران بیمه شوند. موارد مورد انتقاد را می‌توان از طریق مجلس پیگیر شد.

کد خبر : ۲۷۳۶۷۶