وزیر علوم:
دانشگاه آزاد، عدالت آموزشی را محقق کرد

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دانشگاه آزاد امکان دسترسی همگان به آموزش را فراهم کرد و عدالت آموزشی را محقق ساخت.
به گزارش خبرنگار ایلنا، حسین سیمایی صراف، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری صبح امروز -سهشنبه ۶ خرداد- در دومین روز مراسم چهل و سومین سالروز تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: دانشگاه آزاد از جمله ابتکارات و افتخارات جمهوری اسلامی است. به همین دلیل شایسته است که از بزرگان، مؤسسان و بنیانگذاران آن، از جمله مقام معظم رهبری، یاد شود که دانشگاه آزاد را در دهه ۶۰ تأسیس کردند. این دانشگاه در آن زمان دو حق اساسی را تأمین کرد یا به عبارتی آغازگر تأمین آنها بود؛ یکی حق دسترسی همگانی به آموزش بود. باید توجه کرد که پیش از انقلاب، آموزش عالی عمدتاً در اختیار طبقات متوسط به بالا قرار داشت، اما انقلاب اسلامی و ابتکار دانشگاه آزاد این ساختار را تغییر داد و امکان دسترسی همگان به آموزش را فراهم کرد و عدالت آموزشی را محقق ساخت.
وی افزود: حق دوم نیز تأمین شد؛ در مناطقی از کشور که مرزی، دورافتاده یا محروم بودند، آموزش عالی در دسترس مردم قرار گرفت. این نهاد با نیت خیر آغاز به کار کرد و خدمات ارزشمندی را ارائه کرد. به نظر من، به طور طبیعی با ذهنیت دولتی که در روحیه و فرهنگ ایرانی و مدیران ایرانی وجود دارد، دانشگاه آزاد، بهعنوان نهادی مستقل، خیلی سازگاری فرهنگی نداشت. به همین دلیل، تحمل آن و پذیرش آن با دشواری همراه شد و مخالفتهایی با آن صورت گرفت که این مقاومتها کم و بیش ادامه دارد.
او اضافه کرد: اما سیاست ما در این دوره، سیاست گفتگو، تعامل و همکاری است. از این ظرفیت بزرگ، که باری سنگین را از دوش دولت برداشته، باید اولاً حمایت کرد و ثانیاً از توانمندیهای آن نیز بهره گرفت. لذا من معتقدم که باید همکاری دوجانبه داشته باشیم؛ یعنی ما هم در مواردی نیازمند دانشگاه آزاد هستیم. بنابراین به همکاری متقابل، تعامل و گفتگو معتقدیم و در این زمینه با همکارانمان نیز گفتگو کردهایم.
وزیر علوم تاکید کرد: بر خلاف برخی دیدگاهها که نسبت به بخش غیردولتی آموزش عالی نگاه مثبتی ندارند، ما چنین نگاهی نداریم. معتقدیم همه فعالان عرصه آموزش عالی باید در تصمیمگیریها مشارکت داشته باشند. به همین دلیل است که شما میبینید در این دوره، با اینکه مدت زیادی نگذشته، الآن یک هیئت ممیزه اضافه شدهاند. همین حالا من قول میدهم که چهار هیئت ممیزه را اداره کنیم که در کشور مستقر هستند.با رعایت استانداردها، محدودیتی برای افزودن تعداد هیئتها نداریم.
سیمایی صراف گفت: وزارت علوم حداقل دو وظیفه بزرگ دارد: یکی سیاستگذاری است که دانشگاه آزاد هم در آن نقش دارد و در بسیاری از شوراهای مهم حضور دارد. وظیفه دوم نظارت است. ما معتقد به دخالت نیستیم، اما نظارت از وظایف اصلی ماست.
او تصریح کرد: در حال حاضر، ما داریم هزینههای تمرکزگرایی در کشور را میپردازیم؛ از جمله در بخش آموزش عالی. این تمرکزگرایی اگر هزینه دارد، باید فوایدی نیز داشته باشد؛ باید موجب انسجام، همگرایی و نظم بیشتر شود. اما به طور کلی باید بگویم که برعکس، هرج و مرج هم وجود دارد. یعنی هم هزینه تمرکزگرایی را میدهیم و هم آفتهای هرجومرج را تحمل میکنیم، بدون اینکه از فواید تمرکز بهرهمند شویم.
وی با اشاره به افت شاخص های آموزش عالی افزود: متأسفانه با افت شاخصهای آموزش عالی مواجه هستیم.این یک بیماری است که متوجه کل نظام آموزش عالی است. باید هر اتفاقی را در بستر تاریخی خودش قضاوت کرد. ما امروز نباید تصمیمگیریهای دهه ۶۰ را با سال ۱۴۰۴ بسنجیم. در آن زمان، توسعه آموزش عالی و تقاضای اجتماعی موجب شکلگیری دانشگاه آزاد شد. اما امروز، حتماً باید بنویسم که توسعه کمی واحدها دیگر ضرورتی ندارد. من ندیدم که امروز کسی بهطور جدی به دنبال ایجاد واحدهای جدید باشد. حداقل مراجع رسمی به دنبال آن نیستند. اما عطش برای دریافت مجوز تحصیلات تکمیلی بسیار زیاد است.