خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

اجرای طرح آموزشی «۱۰ درصد» در مناطق شهر تهران

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۸۷۴۸

مدیرکل آموزش‌های شهروندی شهرداری تهران درباره آموزش شهروندان در سال ۱۴۰۳ توضیحاتی ارائه کرد.

«مهدی امیری» مدیرکل آموزش‌های شهروندی شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره برنامه‌هایی که در اداره کل آموزش‌های شهروندی برای موضوعات آموزشی به شهروندان در سال ۱۴۰۳ برنامه‌ریزی شده است، گفت: مجموعه برنامه‌های مختلفی را برای سال ۱۴۰۳ با توجه به تجاربی که در دو سال گذشته در حوزه آموزش شهروندی کسب کرده‌ایم و همچنین ادامه فرآیند برنامه‌هایی که در سال‌های گذشته عملیاتی کرده بودیم در نظر گرفته‌ایم تا انشاءالله بتوانیم امسال نیز این برنامه‌ها را عملیاتی کنیم.

وی ادامه داد: برنامه‌های ما تقریبا در چند حوزه طبقه‌بندی می‌شود. برنامه اصلی ما موضوع آموزش شهروندان است با توجه به رویکرد و ماموریت اصلی ما که اداره کل آموزش‌های شهروندی هستیم، توجه ویژه‌ای به مسائل آموزشی شهروندان داریم و این موضوع از دغدغه‌های اصلی ما است.

مدیرکل آموزش‌های شهروندی شهرداری تهران تصریح کرد: در همین‌راستا در نظر گرفته‌ایم تا بتوانیم برنامه‌هایمان را متمرکز کرده و هدف‌مند کنیم و جهت بدهیم تا بتوانیم مخاطبان خاص‌مان را در سطح مناطق پیدا کرده و آموزش را به این افراد منتقل کنیم. در همین خصوص نیز طرح ده درصد را پیش‌بینی کرده‌ایم. براساس این طرح ده عنوان آموزشی مشخص که جزء ماموریت‌های ذاتی شهرداری تهران است و همچنین جزو حقوق و تکالیفی است که شهروندان باید به آن بپردازند مطابق احکام و برنامه‌ای که شورای اسلامی شهر تهران برای ما در نظر گرفته است تنظیم کرده‌ایم.

امیری با بیان اینکه این ۱۰ عنوان در حوزه‌های مختلف است، گفت: این موضوعات شامل اخلاق و آداب شهروندی، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، توجه به محیط زیست، مدیریت پسماند، ایمنی و مدیریت بحران، حوزه سلامت و… است که به شهروندان آموزش داده می‌شود. بنابراین موضوع ۱۰ در این طرح به این ۱۰ عنوان آموزشی و یا سرفصل‌های مشخص شده بازمی‌گردد و موضوع ۱۰۰ نیز در این طرح ۱۰ درصد به یکصد فضای آموزشی در هر منطقه که در تعامل با واحدهای مختلف است، مربوط می‌شود. در هر منطقه این فضاها که اعم از مدارس، سراهای محله، مساجد، سراهای فرهنگی است و ما برنامه‌های مختلف آموزشی را در این مراکز متمرکز می‌کنیم تا بتوانیم هدفمند گروه مخاطبان خاص را انشاءالله آموزش دهیم.

وی تصریح کرد: همچنین برگزاری جشنواره‌های مختلف را در سال ۱۴۰۳ برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا بتوانیم این جشنواره‌ها را با همکاری ستاد جشنواره آرمان شهرداری تهران برگزار کنیم. تنوع موضوعات آموزشی از جمله برنامه‌های ما است تا بتوانیم این‌ها را در قالب‌های مختلف به شهروندان ارائه دهیم. بخشی از این برنامه‌ها به صورت کلاسی برگزار می‌شود که به صورت روتین و شایع در حال برگزاری است و بغیر از این نیز به دنبال این هستیم که از قالب‌های دیگر مانند نمایش، برگزاری همایش، کارگاه‌های آموزشی و گفت‌وشنفت استفاده کنیم. برنامه گفت و شنفت برنامه جدیدی است که امسال انجام خواهد شد.

مدیرکل آموزش‌های شهروندی شهرداری تهران خاطرنشان کرد: در برنامه گفت و شنفت در محیط‌های عمومی نظیر پارک‌ها، گفت‌وگویی را بین شهروندان ایجاد خواهیم کرد تا شهروندان تجربیات زیسته خود را درخصوص موضوعات مختلف بیان کنند و توسط یک تسهیل‌گر این موضوع مدیریت می‌شود ما در این برنامه یک موضوع آموزشی را می‌توانیم توسط خود مردم به مردم منتقل کنیم. همچنین توسعه موضوع سینما کودک نیز یکی دیگر از برنامه‌های سال ۱۴۰۳ است. در سینما کودک هم به فیلم‌های حوزه کودک که مخاطب آن کودک است می‌پردازیم و همچنین به فیلم‌هایی که درباره کودک و تربیت کودک است و مخاطب آن بزرگسال است می‌پردازیم. در این برنامه‌ها با حضور روانشناس و کارشناس درخصوص موضوع فیلم تبادل‌نظر و پرسش و پاسخ صورت می‌گیرد.

امیری گفت: در حوزه کودک و نوجوان نیز برنامه‌های مختلفی در نظر گرفته شده است از جمله توسعه کانون‌های نوجوانان به ازای هر یک از محلات شهر تهران گرفته تا ایجاد کوچه بازی‌های مختلف در مناطق مختلف و همچنین اجرایی کردن مصوبه شهر دوستدار کودک و تنظیم برنامه عملیاتی برای یک محله از هر منطقه شهر تهران برخی از برنامه‌هایی است که در حوزه کودک و نوجوان در نظر گرفته‌ایم. همچنین قصد داریم سامانه رصد محلات دوستدار کودک را رونمایی کنیم. با مجموعه صدا و سیما نیز مذاکراتی صورت گرفته است تا بتوانیم در چند شبکه مختلف برنامه‌های تلوزیونی کودک را راه‌اندازی کنیم و با موضوعات آموزش شهروندی مطالب را برای کودکان ارائه دهیم.

وی تصریح کرد: در حوزه آپارتمان‌نشینی نیز چند برنامه در سال جدید در نظر گرفته شده است از جمله اینکه رویدادی به نام آپارتمان نشینی که در سال گذشته ۳۰ محله تحت پوشش این رویداد قرار گرفته‌اند و بنا داریم که انشاءالله امسال این محلات را به ۴۰ محله افزایش دهیم. موضوع آپارتمان‌نشینی به صورت خاص نیز در برخی از محلات شهر تهران با کمک تسهیلگران و کنشگران محلی همان محله انجام خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز