خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری مطرح شد:

افزایش ۱۳ درصدی جان‌باختگان تصادفات رانندگی در تهران در ۱۰ ماهه نخست امسال

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۹۳۵۴

رئیس پلیس راهور پایتخت از افزایش ۱۳ درصدی جان‌باختگان تصادفات رانندگی در تهران خبر داد و گفت: در ۱۰ ماهه نخست سال ۱۴۰۲ در مجموع ۵۲۲ نفر در شهر تهران به دلیل تصادفات رانندگی جان خود را از دست داده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سرهنگ سید ابوالفضل موسوی‌پور، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ صبح امروز (چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۲) در نشست خبری با اصحاب رسانه به تشریح تمهیدات پلیس راهور برای دربی پایتخت پرداخت و گفت: ماموران پلیس راهور از ابتدای صبح امروز در اطراف ورزشگاه آزادی مستقر شده‌اند و در پل شرقی و غربی محور تهران - کرج نیز بسته به شرایط، محدودیت‌های ترافیکی اعمال خواهد شد، به نحوی که اگر پارکینگ‌های ورزشگاه پر شود، اقدام به اجرای طرح‌های ترافیکی در اطراف ورزشگاه خواهیم کرد و اجازه پارک خودرو در خیابان‌های اطراف مجموعه را خواهیم داد.

وی درباره تمهیدات ترافیکی پلیس راهور برای پنجشنبه و جمعه آخر سال نیز توضیح داد: جلسات مکرر و بازدیدهای میدانی برگزار شده و تمهیدات لازم برای حضور همشهریان در بهشت زهرا (س) در روزهای پنجشنبه و جمعه آخر سال اندیشیده شده است و ماموران پلیس راهور از ساعت ۴ بامداد پنجشنبه ۲۴ اسفندماه در تمام مسیرهای منتهی به بهشت زهرای تهران مستقر خواهند شد.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: براساس هماهنگی‌های انجام‌شده، در روز جمعه فعالیت بهشت‌زهرا (س) شبانه‌روزی خواهد بود. لذا از مردم عزیز می‌خواهم که اولا زمان سفر خود را مدیریت کنند و ثانیا با توجه به قرارگیری قبور عزیزان خود، مناسب‌ترین مسیر و درب را برای ورود به بهشت زهرا(س) انتخاب کنند. هنوز تصمیمی برای اعمال محدودیت‌های ترافیکی در روزهای پنجشنبه و جمعه پایان سال گرفته نشده است، ولی ممکن است که به شکل موقتی در برخی قطعات و معابر محدودیت‌هایی برای روان‌سازی ترافیک ایجاد شود.

موسوی‌پور با بیان این که در ایام نوروز ۳۰ تیم ویژه پلیس راهور برای کنترل سلامت رانندگان در سطح شهر حضور دارند و تخلفات حادثه‌ساز را رصد و با رانندگان متخلف برخورد می‌کنند، اظهار داشت: در ایام نوروز همچنین ۵۰ تیم لیزردار پلیس راهور نیز در بزرگراه‌های پایتخت حضور دارند و با سرعت غیرمجاز بخصوص در ساعت‌های افطار تا سحر برخورد می‌کنند. همچنین علاوه بر تیم‌های پلیس که در سطح شهر مستقر هستند، پایش تصویری رانندگان هم انجام می‌شود و اگر راننده‌ای تخلف کند و به تخلف خود ادامه دهد، با او تماس می‌گیریم و از او می‌خواهیم که قوانین را رعایت کند.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در بخش دیگری از صحبت‌های خود از صدور بیش از ۲۲ میلیون جریمه اعمال قانون تخلفات رانندگی در پایتخت طی ۱۱ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: حدود نیمی از جرایم صادرشده مربوط به تخلفات ساکن است. ۶۵۰ هزار تخلف مربوط به مخدوشی یا فقدان پلاک و ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تخلف نیز به دلیل نداشتن معاینه فنی ثبت شده است. همچنین یک میلیون و ۶۰۰ مورد تخلف حادثه‌ساز نیز طی این مدت مشمول جریمه شده‌اند.

این مقام ارشد انتظامی ادامه داد: آمارهای رسمی اعلام‌شده از سوی پزشکی قانونی حاکی از آن است که در ۱۰ ماهه نخست سال ۱۴۰۲ مجموعا ۵۲۲ نفر در شهر تهران به دلیل تصادفات رانندگی جان خود را از دست داده‌اند. این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که شمار جان‌باحتگان ۴۶۴ نفر بود، رشد ۱۳ درصدی را نشان می‌دهد. از میان جان‌باختگان ۲۱۹ نفر عابرپیاده و ۲۴۳ نفر نیز موتورسیکلت‌سوار بودند. ۶۰ نفر هم راننده و سرنشین خودرو بودند.

موسوی‌پور درباره معابر دارای بیشترین تصادفات و جان‌باختگان حوادث رانندگی در تهران نیز گفت: بزرگراه آزادگان با ۴۸ درصد از سهم کل تصادفات و بزرگراه امام علی (ع) با ۳۳ نفر فوتی جزو پرتصادف‌ترین و پرکشته‌ترین معابر پایتحت هستند. البته باید توجه داشت که امسال موفق شدیم که در دی‌ماه روند تصادفات فوتی را کاهشی کنیم و این روند کاهشی همچنین ادامه دارد. 

وی همچنین با اشاره به معضل ترافیک شدید شهر تهران گفت: اگر در ورودی تهران و در محدوده بزرگراه آزادگان ایستگاه مترو داشته باشیم و به طور کلی در اطراف پایتخت رینگ مترو تکمیل شود و پارکینگ‌های مناسب ساخته شود و کسانی که به صورت روزمره از اطراف تهران به داخل پایتخت می‌آیند، در ورودی شهر خودروهای خود را پارک کنند و با مترو به نقاط مرکزی شهر بیایند، به طور طبیعی از میزان ورود خودروهای شخصی به داخل شهر کاسته خواهد شد که این مساله می‌تواند در کاهش ترافیک نقش داشته باشد.

موسوی‌پور با تاکید بر این که بخش مهمی از ترافیک تهران بخصوص در مناطق مرکزی شهر ناشی از تخلفات ساکن نظیر پارک ممنوع و پارک دوبله است که از کمبود پارکینگ عمومی در معابر پرتردد و اجرا نشدن کامل طرح مدیریت هوشمند پارک حاشیه‌ای ناشی می‌شود، عنوان کرد: سامانه برخورد با تخلفات ساکن آماده شده است و ان‌شاءالله از سال آینده به صورت مکانیزه و هوشمند با تخلفات برخورد می‌‌کنیم و در نقاطی که دوربین نیست هم برنامه‌ریزی شده است تا دوستان شهرداری دوربین نصب کنند.

رئیس پلیس راهور پایتخت با بیان این که ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار موتورسیکلت در سطح شهر تهران تردد می‌کنند، یادآور شد: پلیس در ماه‌های اخیر طرح ۱۰ با هدف انتظام‌بخشی به تردد موتورسواران و کاهش تخلفاتی نظیر عبور از خط ویژه، حرکت خلاف جهت و مخدوش کردن پلاک موتورسیکلت‌ها را اجرا کرده است. همچنین طرح‌هایی مانند برخورد با تخلفات حادثه‌ساز شبانه، تخلفات ساکن، پارک داخل پیاده‌رو و ... برای برخورد با خودروهای متخلف در نیمه دوم سال در دستور کار پلیس راهور پایتخت قرار داشته است.

موسوی‌پور با بیان این که روزانه به طور متوسط حدود ۸ هزار گزارش از طریق تماس با سامانه ۱۱۰ توسط شهروندان به پلیس راهور پایتخت ارائه می‌شود که بیشتر آن‌ها مربوط به وقوع تصادف یا سد معبر است، گفت: رانندگان پرخطر توسط پلیس راهور شناسایی و برایشان پیامک حضور در کلاس‌های آموزشی ارسال می‌شود و اگر فردی در این کلاس‌ها حاضر نشود، با دستور قضایی منع خدمات در سامانه برایش ایجاد می‌شود و برای رفع این ممنوعیت باید به پلیس راهور و سپس مرجع قضایی مراجعه کند.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: در ۱۱ ماهه نخست امسال ۲۸۵۷ نفر از رانندگان پرخطر تهران در کلاس‌های آموزشی شرکت داده شده‌اند که فقط ۱۴ نفر آن‌ها تکراری بوده‌اند. این مساله نشان می‌دهد که بیش از ۹۹ درصد رانندگان پرخطر پس از یک بار شرکت در کلاس‌های آموزشی، متنبه می‌شوند و دیگر تخلفات حادثه‌ساز را تکرار نمی‌کنند.

وی در پایان از بازگشت «سیا ساکتی» به تلویزیون خبر داد و گفت: در ۲۰ روز گذشته دو انیمیشن جدید با محور شخصیت محبوب «سیا ساکتی» برای آموزش مقررات راهنمایی و رانندگی در برنامه «شهر امن» تلویزیون پخش شده و با تولیدات جدید معاونت فرهنگی و اجتماعی پلیس راهور تهران بزرگ، قرار است از شروع سال نو، برنامه‌های جدید دیگری که در این زمینه تولید شده است، در رسانه ملی رونمایی شود. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز