خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

ایجاد آرامستان‌های جدید در گرو رضایت مالکان خصوصی

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۰۱۳۲

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران گفت: فقط ۱۱ قطعه زمین در سطح پایتخت یا اطراف آن قابلیت ایجاد آرامستان جدید را دارند، که تعداد زیادی از این قطعات نیز دارای مالک خصوصی هستند.

«مهدی پیرهادی» رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست‌ و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره آخرین وضعیت جانمایی آرامستان‌های جدید پایتخت توضیح داد: سازمان بهشت زهرا (س) مشاوران تخصصی و خبره‌ای را برای بررسی و شناسایی زمین‌هایی که قابلیت ایجاد آرامستان در متراژ مناسب در آنها وجود داشته باشد را به‌کارگیری کرده است و در این راستا کمیته‌ای تشکیل شده که جمع‌بندی نظرات اعضای کمیته این است که در سطح شهر تهران و حاشیه آن، فقط ۱۱ قطعه زمین قابلیت ایجاد آرامستان جدید را دارند. 

فقط ۱۱ قطعه زمین قابلیت ایجاد آرامستان جدید را دارند

وی افزود: شهرداری تهران انتخاب‌های محدودی برای جانمایی محل احداث آرامستان‌های جدید پایتخت دارد، چون برای این کار فقط باید بین همین ۱۱ قطعه زمین انتخاب کند، زیرا اساسا زمینی که قرار باشد در آن محل دفن اموات ایجاد شود، باید از ویژگی‌های مختلفی برخوردار باشد که تعداد بسیار محدودی از اراضی در سطح تهران بزرگ از این ویژگی‌ها برخوردار هستند.

عضو شورای شهر تهران با بیان این که تعداد زیادی از ۱۱ قطعه زمین شناسایی‌شده مالک خصوصی دارند، گفت: اگر شهرداری بخواهد در زمین‌هایی که متعلق به اشخاص حقیقی است، آرامستان جدید تاسیس کند، ابتدا باید با مالک زمین مربوطه تفاهم کند تا با شرایط خاصی حاضر شود که ملک خود را به شهرداری تهران واگذار کند که خود این مساله نیاز به طی فرآیندهای پیچیده‌ای دارد.

جانمایی آرامستان‌های جدید تهران باید خیلی زودتر انجام می‌شد

پیرهادی با تاکید بر این که جانمایی زمین‌های مورد نیاز برای احداث آرامستان‌های جدید پایتخت باید خیلی زودتر انجام می‌شد، عنوان کرد: مسئولان شهرداری در سال‌های گذشته باید اهتمام بیشتری را نسبت به موضوع لزوم ایجاد آرامستان‌های جدید برای شهروندان تهرانی به خرج می‌دادند و بهتر بود که زمین‌های مورد نیاز برای این کار در دوره‌های قبلی مدیریت شهری تملک می‌شد، زیرا قبلا زمین‌های بیشتری وجود داشت که از قابلیت احداث آرامستان‌های جدید برخوردار بودند، اما در سال‌های گذشته در بعضی از آن زمین‌ها ساخت‌وساز انجام شده است و اگر شهرداری به فکر نباشد، ممکن است در همین ۱۱ قطعه زمین نیز ساخت‌وسازهایی انجام شود و در آینده شرایط به جایی برسد که دیگر هیچ زمینی برای تملک شهرداری به‌منظور احداث آرامستان‌های جدید وجود نداشته باشد.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: در حال حاضر شهرداری موظف است که با سرعتی بیشتر از قبل و البته با انجام مطالعات دقیق و داشتن دقت نظر کافی،  نسبت به جانمایی آرامستان‌های جدید تهران اقدام کند‌. تلاش کلی ما بر این است که بتوانیم از ۱۱ قطعه زمین مذکور، چهار قطعه زمین را در شمال، شرق، غرب و جنوب پایتخت برای احداث آرامستان‌های جدید مد نظر قرار دهیم که نوعی توزیع ترافیک اتفاق بیفتد، اما با توجه به ملاحظاتی که در تملک زمین‌ها و دیگر مشکلاتی که بر سر راه جانمایی آرامستان‌های جدید وجود دارد، ممکن است نتوانیم در هر چهار نقطه اطراف شهر تهران، آرامستان جدیدی احداث کنیم.

وی همچنین خاطرنشان کرد: شورای شهر تهران اعتباراتی بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد تومان را در مصوبه بودجه سال ۱۴۰۳ شهرداری برای آماده‌سازی آرامستان‌های جدیدی که محل احداث آنها مورد توافق قرار خواهد گرفت، پیش‌بینی خواهد کرد. البته لازم است که پیش از انعقاد هرگونه قراردادی در این زمینه، شهرداری موارد پیشنهادی خود را به شورای شهر ارسال کند و محل مورد نظر و نحوه ساخت آرامستان جدید در هر نقطه‌ای که واقع شده باشد، باید به تصویب شورا برسد.

تا شروع سال ۱۴۰۴ باید یک آرامستان جدید به بهره‌برداری رسیده باشد 

پیرهادی با بیان این که انتخاب محل احداث آرامستان جدید با توجه به ویژگی‌ها و وسعتی که زمین مد نظر باید داشته باشد، اقدام بسیار دشواری است، اظهار داشت: شهرداری تهران در حال حاضر در محدودیت زمانی خاصی قرار دارد که باید هرچه زودتر فرآیندهای دشوار و پیچیده مربوط به احداث آرامستان‌های جدید را طی کند و حداقل در یک نقطه اقدامات لازم برای ساخت آرامستان جدید را آغاز کند، چراکه گزارش‌های رسمی نشان می‌دهد که بهشت زهرای تهران حداکثر تا پایان سال ۱۴۰۳ برای دفن اموات «روزدفن» ظرفیت دارد، بنابراین در شروع سال ۱۴۰۴ حتما باید آرامستان جدیدی در پایتخت به بهره‌برداری رسیده باشد. 

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: منظور از اموات «روزدفن» کسانی هستند که وقتی جان خود را از دست می‌دهند، از قبل قبری تدارک ندیده‌اند و نیاز به خرید قبر جدید برای آن‌ها وجود دارد، چون برخی افراد از قبل قبر خریده‌اند و آن‌ها هر زمانی که از دنیا بروند، در قبر خریداری‌شده خود دفن خواهند شد، اما بهشت زهرای تهران حداکثر تا پایان سال آینده می‌تواند کسانی را که هنوز قبری نخریده‌اند، دفن کند. این مساله نشان می‌دهد که فرصت مدیریت شهری پایتخت برای جانمایی محل احداث آرامستان‌های جدید بسیار اندک است و شهرداری باید در اسرع وقت این موضوع را به نتیجه برساند. 

وی در پایان تصریح کرد: شهرداری تهران باید در اوایل سال آینده جانمایی حداقل یک آرامستان جدید در پایتخت را براساس تفاهم با نهادهای عمومی یا مالکان خصوصی به نتیجه قطعی برساند تا بتواند اقدامات مربوط به احداث آرامستان را تا پایان سال به نتیجه برساند تا در شروع سال ۱۴۰۴ حداقل یک آرامستان جدید در سطح شهر تهران یا اطراف آن داشته باشیم که بتواند در کنار مجموعه بهشت زهرا (س) به شهروندان تهرانی خدمات‌رسانی کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز