خبرگزاری کار ایران

شرکت ۲۰۰ هزار دانش‌آموز در روایتگری پیشرفت ایران

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۲۳۹۰

معاون سازماندهی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزی، از برپایی نمایشگاه‌های «مدرسه انقلاب» در مدارس متوسطه اول و دوم و طی دهه فجر خبر داد و اعلام کرد که در پایان فرآیند سناریو این نمایشگاه‌ها، دانش آموزانی که شاید بعضا به سن رای دهی نرسیده‌اند نکات خود را برای انتخابات ۱۱ اسفند ارائه داده و اینگونه در این مساله اجتماعی مشارکت دارند.

به گزارش ایلنا، «محمدرضا عرب‌پور» معاون سازماندهی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزی در نشست خبری دوازدهمین دوره نمایشگاه‌های «مدرسه انقلاب»، اظهار کرد: قریب به ۱۲ سال است که نمایشگاه‌های مدرسه انقلاب در قالب برنامه‌های ویژه دهه فجر در سطح مدارس متوسطه اول و دوم برگزار می‌شود. 

وی هدف از برپایی این نمایشگاه‌ها را روایت دیروز و امروز و فردای انقلاب توسط خود دانش آموزان عنوان کرد و ادامه داد: برای اجرای آن مدل‌های مختلفی دیده شده بود که امسال در دوازدهمین دوره به دنبال این هستیم که دوگانه «استقلال و استعمار» را برای دانش آموزان و از زبان دانش آموزان روایت می‌کنیم. 

معاون سازماندهی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزی، با تاکید بر اینکه ما در دبیرخانه نمایشگاه‌های مدرسه انقلاب از دانش آموزان حمایت محتوایی داریم، ادامه داد: این نمایشگاه از ۱۲ تا ۳۰ بهمن برگزار می‌شود. دانش آموز در فضای مدرسه غرفه نمایشگاهی برای ارائه محتوا ایجاد و شروع به روایت می‌کند. امسال روایت اصلی روایت «استعمار و استقلال» است. به طوری که دانش آموز سیر روایت را از گذشته و از زمان استعمارگران را آغاز و دانش آموز را با این فضا آشنا می‌کند. توسط خود دانش آموزان استعمار روایت می‌شود و به دوره پهلوی می‌رسد. منبع تامین محتوا نیز کتاب «چاپید شاه» است. 

عرب‌پور با بیان اینکه امسال پاسخ به سوالات و شبهات دانش آموزان برایمان مهم است، افزود: دانش آموزان محتوا را از کتاب «چاپید شاه» دریافت و بعد روایت را از دیروز به امروز انجام می‌دهند. در این راستا ما بسته «تا اوج» را تدوین کردیم که این امر بیان می‌کند ما در گذشته در شاخص‌های مهم در کجا قرار داشتیم، الان به کجا رسیدیم و وضعیت کشورهای هم نظیر ما چه بوده است. 

وی با اشاره به اینکه در فرآیند برگزاری این نمایشگاه‌ها، چالش‌های انقلاب اسلامی در ذیل کرسی آزاد اندیشی بسیار متفاوت از کرسی آزاداندیشی دانشگاه‌ها، برگزار و درباره آن صحبت می‌شود، ادامه داد: دانش آموزان در این کرسی‌های آزاد اندیشی شرکت کرده و خودشان راهکار ارائه می‌دهد و خود حل مساله می‌کند. این کرسی آزاد اندیشی با حضور یک منتور یا تسهیل‌گر برگزار می‌شود. تسهیل‌گران در شبکه‌های استانی ما حاضر هستند مدارس می‌توانند از این مربیان استفاده کنند. 

به گفته معاون سازماندهی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزی، نمایشگاه مدرسه انقلاب در مدارس دختران ویژگی‌های خاصی دارد که به خانم احساس هویت بیشتری داده شود و ظرافت‌ها در تدوین برنامه و غرفه‌ها در مدارس دخترانه بیشتر است. 

عرب‌پور افزود: بعد از روایت دیروز، به موضوعات مورد نظر در حوزه استعمار نو و فرانو و روایت فردای انقلاب می‌رسیم، در «فردای ما» دانش آموزان طبق بیانات رهبری در دو سال قبل درباره نظم جدید جهانی فعالیت می‌کنند. درباره ویژگی‌های نظم جدید جهانی صحبت می‌کنند. همچنین در این نمایشگاه‌ها به موضوع افول قدرت آمریکا که یکی از سنجه‌های اصلی نظم جدید جهانی است و به موضوع طوفان الاقصی به طور ویژه نگاه کردیم. بسته «هوش عنکبوت» را طراحی کردیم. عنکبوت باهوش‌ترین حیوان در طراحی و معماری است اما ضعیف‌ترین خانه را بنا می‌کند. این مدلی برای اسرائیل است که در این ۹۰ سال از عمر منحوس خود انجام داده است. 

وی با بیان اینکه در مرحله آخر این نمایشگاه‌ها دانش آموزان در خصوص انتخابات ۱۱ اسفند مجلس مشارکت داده می‌شوند، توضیح داد: در این مرحله به عنوان روایت فردای انقلاب، دانش آموزی که حق رای ندارد اما می‌تواند فعال اجتماعی باشد، نکات خود را ارائه می‌دهد. در آخر نمایشگاه صندوق رایی در خصوص انتخابات قرار داده می‌شود و دانش آموزان به سوالاتی از قبیل اگر در انتخابات سن رای داشتند در انتخابت شرکت می‌کردند یا خیر؟ انتخابات را اثر گذار می‌دانند یا خیر؟ و به عنوان یک ایرانی چطور در سرنوشت آینده کشور خود اثر گذار هستند؟ پاسخ می‌دهند. هدف از این اقدام آن است که دانش آموزان برای حل این دغدغه خانواده خود را همراه کنند و کنشگر اجتماعی باشد. 

بنا بر اعلام معاون سازماندهی اتحادیه انجمن‌های اسلامی، نمایشگاه‌های مدرسه انقلاب در ۲۰ هزار مدرسه متوسطه اول و دوم در کشور با حضور قریب به ۲۰۰ هزار راوی انقلاب که تمام آن‌ها دانش آموزان هستند، برگزار می‌شود. به طوری که در هر مدرسه به طور متوسط ۱۰ راوی و بعضا ۳۰ راوی مشارکت دارند و دانش آموزان فضای دیروز، امروز و فردای انقلاب را روایت می‌کنند. 

وی با اشاره به اینکه از قبل به صورت شبکه‌ای پیش ثبت نام دانش آموزانی که تمایل به برپایی نمایشگاه‌ها داشتند انجام شده است اما ما محدودیتی برای برگزاری نداریم، تاکید کرد: مدیران مدارس می‌توانند در سامانه سیدا اعلام کنند که علاقمند برپایی این نمایشگاه‌ها هستند. در این صورت ما محتوایی در اختیار آن‌ها قرار می دهیم و دانش آموزان را به شبکه خودمان وصل می‌کنیم. ما سه مدل مخاطب دانش آموزان، والدین و کادر مدرسه برای خود در نظر گرفتیم. 

عرب‌پور با بیان اینکه برای هم افزایی بین دانش آموزان سامانه «عقیق» را پیش بینی کردیم، توضیح داد: در سامانه عقیق دانش آموزان برنامه‌های خود مطرح کرده و از هم سن‌های خود تایید می‌گیرند. فعالیت‌های الگویی مدارس در این سامانه دیده می‌شود. اینگونه ما بر خروجی‌ها نظارت داریم. 

در بخش دیگر این برنامه رضا نجم مسئول دبیرخانه دوازدهمین دوره نمایشگاه‌های مدرسه انقلاب، گفت: از ۴۵ روز قبل بانک ایده‌های دانش آموزی جمع آوری شده است. این ایده‌ها موضوعاتی بودند که خود دانش آموزان نسبت به آن احساس نیاز کردند و برای آن برنامه داشتند. سایت مدرسه انقلاب نیز معرفی شده است و غرفه‌های مد نظر برای برپایی در این سایت پیشنهاد داده شده است. از یک هفته قبل از دهه فجر یعنی از هفته پایانی دی ماه «کاردو» (برنامه‌ای بر پایه کار و اردو) مدرسه انقلاب برگزار می‌شود. از یک هفته قبل بچه‌ها آموزش می‌بینند که باید چه کاری انجام دهند. این امر به صورت شبکه‌ای در استان‌ها رقم می‌خورد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز