خبرگزاری کار ایران

در یک نشست مطرح شد؛

اکنون فضای دانشگاه‌ها خیلی سیاسی نیست

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۱۰۱۹

نشست مشترک جمعی از دانش‌آموزان المپیادی با دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت در باشگاه دانش‌پژوهان جوان برگزار شد.

به گزارش ایلنا از مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، احسان صالحی، دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت در این نشست و در پاسخ به اینکه قرار بود رئیس‌جمهوری از باشگاه دانش‌پژوهان بازدیدی داشته باشند، گفت: این بازدید و حضور در جمع دانش‌آموزان المپیادی تا آخر امسال انجام می‌شود. 

وی با بیان اینکه دعوت از افراد و مسئولان مختلف برای حضور در باشگاه دانش‌پژوهان جوان اقدام خوبی است، اظهار کرد: آینده‌ای در حوزه صنعت و بخش‌های مختلف ما وجود دارد و همچنین تجربیاتی از گذشته هست که مسئولان مربوطه می‌توانند این تجارب را به لحاظ مدیریتی به اشتراک بگذارند. مهمتر از همه این‌ها این است که افرادی مثل نخبگان و افراد موفق را دعوت کنید و خودتان را در آیینه آن‌ها ببینید و بگویید که چه کاری می‌توانم برای کشورم بکنم. 

صالحی با بیان اینکه حلقه وصلی که در بسیج کار می‌کند را با صنایع «های‌تِک» کشور برقرار کنید و از هم‌اکنون بدانید که چه کار خواهید کرد، خاطرنشان کرد: این فقط کار باشگاه دانش‌پژوهان نیست بلکه دستگاه‌هایی مثل وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هم نقش دارند. 

وی با تاکید بر اینکه پیشرفت علمی و صنعتی کشور از همین مرحله باید شکل گیرد، افزود: این اتفاق اگر بیفتد، بخشی از دغدغه‌های شما رفع می‌شود. بخشی هم این است که الگوهای موفق داخلی که این کار را کرده و کارشان پیش رفته را در اینجا معرفی کنید. 

دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت با بیان اینکه هیچ کشوری با این حجم از آماج تبلیغاتی از خارج، مواجه نبوده و در داخل هم گروه‌هایی هستند که با تبلیغات خود، کشورمان را مورد هجمه قرار می‌دهند، گفت: دولت در چنین شرایطی باید ارائه‌ای از کار خودش را به تصویر بکشد و بگوید که برای حال چه می‌کند و چشم‌انداز آینده چیست. کار ما در شورای اطلاع‌رسانی دولت نیز هماهنگی و هم‌افزایی برای ارائه تصویری از کاری است که دولت انجام می‌دهد. 

وی تاکید کرد: مهمتر از دعوت افراد دولتی به این جلسات این است که افراد موفقی که از جنس شما بودند را دعوت کنید و اگر المپیادی بودند که خیلی بهتر وگرنه از نخبگانی که کشور را انتخاب کرده و در اینجا مانده‌اند، دعوت کنید. 

صالحی درخصوص حمایت بنیاد نخبگان اظهار کرد: بنیاد نخبگان نگاه حمایتی داشته و گاهی نگاه‌ها حداقلی است اما ما نگاه ویژه‌تری به بنیاد نخبگان در دولت داریم. در خصوص حمایت از المپیادی‌ها بنیاد نخبگان نمی‌تواند کاری کند و حمایت از شما کاری است که خود باشگاه باید انجام دهد. 

دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت درخصوص مهاجرت برخی نخبگان به خارج از کشور خاطرنشان کرد: نسبت ما با دنیا این نیست که افراد نروند و یاد نگیرند بلکه رفتن به معنی یادگیری و کسب تجربه است. بنابراین معادلات افراد با خودشان است. دولت و نظام هم وظایفی دارد که باید انجام دهد که حمایت‌هایی انجام می‌دهد و بخشی هم به خود افراد برمی‌گردد که چه کار می‌خواهند بکنند. 

وی با تاکید بر اینکه الان فضای دانشگاه‌ها خیلی سیاسی نیست، اظهار کرد: فضای اوایل دهه ۸۰ امروز در دانشگاه‌ها حاکم نیست چرا که دانشگاه‌ها در آن موقع سیاسی بود. از سال ۸۸ به بعد نیز در فضای کشور اتفاقاتی افتاد که سرریز آن در دانشگاه‌ها هم بود و تشکل‌ها واقعا فعال بودند و وقت می‌گذاشتند اما الان چنین فضاهای سیاسی‌ای نیست و در عوض، فضای نشریات شکل گرفته است. 

صالحی افزود: امسال از ابتدای سال تحصیلی آنچه به دولت مربوط می‌شود این است که فضا را از سیاه و سفید خارج کنیم. مسئولان دولتی در این راستا به دانشگاه‌ها رفته و پیگیری کرده‌اند و مسائل مربوطه در دانشگاه‌ها در معرض بحث قرار می‌گیرد. نفس حضور مسئولان در دانشگاه‌ها نشان می‌دهد که فضای دانشگاه‌ها امنیتی نیست و همین امر کمک می‌کند که از فضای امنیتی خارج شوند. 

وی ادامه داد: سال گذشته در حالی که تابویی شکل گرفته بود، رئیس‌جمهوری در ۱۶ آذر به دانشگاه تهران رفتند و به مسئولان هم تاکید کردند که به دانشگاه‌ها بروند. برخی وزرای علوم در گذشته علی‌رغم چهره علمی و پزشکی، بیشتر سیاسی بودند اما وزیر علوم امروز، کاملا چهره علمی است و تشکل‌های دانشجویی هم فعالیت می‌کنند ولی فضای دانشگاه‌ها امنیتی نیست. 

دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت با بیان اینکه پایه‌های مختلفی در حوزه‌های صنعت، تولید و خدمات وجود دارد، گفت: اگر کسی بخواهد در شرکت‌های دانش‌بنیان و صنایع های‌تِک، کار کند، حمایت‌هایی هم می‌شود و وام‌های خوبی در حوزه دانش‌بنیان طی این سال‌ها پرداخت شده و کارهایی هم در بحث حمایتی انجام شده است. 

تعدادی از دانش‌آموزان المپیادی نیز در این دیدار به بیان دیدگاه‌ها، پیشنهادات، دغدغه‌ها و نظرات خود پرداختند که از جمله آن‌ها می‌توان به ایجاد فضای لازم برای جلوگیری از مهاجرت‌ها به‌ویژه شنیدن دغدغه‌های دانش‌آموزان سمپادی و المپیادی که دوره دانشگاه را سپری کرده و در فکر مهاجرت هستند، کمک به قانونگذاری در حوزه المپیادهای دانش‌آموزی، ظرفیت دادن به دانش‌آموزان برای حل مسائل، تدبیر برای مقابله با تبلیغات منفی علیه کشور، جلوگیری از ورود المپیادی‌ها به بروکراسی اداری، انجام برنامه‌های پروژه‌محور در باشگاه در راستای درآمدزایی دانش‌آموزان و… اشاره کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز