خبرگزاری کار ایران

رئیس پارک علم و فناوری کرمان در گفت‌وگو با ایلنا:

نگاه صنایع برای رفع نیازهای خود همچنان به خارج از کشور است

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۶۲۲۳

رئیس پارک علم و فناوری کرمان گفت: متاسفانه هنوز دیدگاه درستی نسبت به واحدهای فناور و دانش بنیان بین صنایع وجود ندارد و صنایع هنوز برای رفع نیازهای خود به خارج از کشور نگاه می کنند.

«فرشید کی‌نیا» رئیس پارک علم و فناوری کرمان در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در مورد میزان درآمدزایی از پارک‌های علم و فناوری و چالش‌های پیش روی این کار توضیح داد: ما از پارک‌های قدیمی کشور هستیم و ۲۱ سال سابقه داریم و ۳۱۰ واحد و شرکت فناور در پارک علم و فناوری کرمان مستقر هستند. 

کی‌نیا افزود: سال گذشته گردش مالی شرکت‌های پارک علم و فناوری کرمان حدود ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده و ۱۵۰ میلیون دلار نیز صادرات داشته‌ایم و بالغ بر ۴ هزار اشتغال ایجاد کرده‌ایم؛ بنابراین از جمله پارکهای توسعه یافته‌ای در کشور محسوب می‌شویم که شهرک فناوری هم داریم و تعدادی واحد و شرکت نیز در آن شهرک مستقر هستند. 

رئیس پارک علم و فناوری کرمان، در ادامه با اشاره به صنعتی بودن این استان اظهار کرد: در کرمان معادن زیادی داریم و از قطب‌های معدن در کشور محسوب می‌شویم. از سوی دیگر صنعت خودروسازی هم در این استان وجود دارد. ما جلسات زیادی برای قوی شدن ارتباط بین صنایع و دانشگاه برگزار کردیم، ولی تحقق کامل این امر هنوز جای کار دارد. 

کی نیا تاکید کرد: نیاز داریم رویکردها به صورتی شود که به واحدهای فناور کوچک نیز توجه شود. واحدهای فناور و دانش بنیان عموما شرکت‌های کوچکی هستند که ارزش افزوده زیادی دارند و اصلا یکی از ویژگی‌های این واحدها همین است. متاسفانه هنوز دیدگاه درستی نسبت به واحدهای فناور و دانش بنیان بین صنایع وجود ندارد و صنایع هنوز برای رفع نیازهای خود به خارج از کشور نگاه می کنند. 

او در خصوص چرایی وجود این دیدگاه توضیح داد و گفت: این شرایط ناشی از چندین عامل است؛ یک مورد دیدگاه سنتی صنایع است که همیشه به یک سری شرکت‌های بزرگ و مطرح دنیا اعتماد دارند که مواد و تجهیزات خود را از آن‌ها تهیه می‌کنند. یک عامل دیگر هم شاید پایین بودن قیمت‌ها در خرید از شرکت‌های خارجی باشد. مسلما در ابتدای کار، در شرکت‌های کوچک‌تری که تازه به محصولات دانش بنیان و محصولات فنی خود رسیده‌اند، قیمت تمام شده محصولاتشان قابل رقابت با بازار جهانی نیست و نیاز داریم از آنها حمایت شوند. 

کی‌نیا ادامه داد: ما با صنایع بیشتر از این منظر صحبت می‌کنیم که درصدی از هزینه‌های خود را برای دریافت محصولات و خدمات، معطوف به شرکت‌های کوچک دانش بنیان استان کنند تا شاهد رشد آنها باشیم. شاید هم اکنون کیفیت محصول وارداتی را نتوانیم در محصولات تولیدی داخل پیدا کنیم، اما به هر حال نیاز به حمایت وجود دارد و اگر کمی صبر کنیم، شرکت‌های دانش بنیان داخلی رشد پیدا می‌کنند و کمک حال صنایع استان خواهند شد و صنایع استان به کمک دانش بنیان‌های داخلی، برای تهیه مواد و تجهیزات، بی‌نیاز از کشورهای خارجی می‌شوند. البته که تاحدی در این مسیر پیش رفته‌ایم و همچنان جای کار دارد. 

رئیس پارک علم و فناوری کرمان در مورد آیین نامه دانش بنیان و نقاط ضعف و قوت آن اظهار کرد: یکی از محاسن پارک‌های علم و فناوری تخفیف‌های مالیاتی است. امسال به واسطه سختگیری‌های مالیاتی کار ما دشوار شد و معافیت‌های مالیاتی کاهش یافته است. در آیین نامه شرکت‌هایی که محصولاتشان در پارک‌ها تولید می‌شود ۱۰۰ درصد از مالیات معاف هستند، ولی در موارد زیادی شرکت‌ها نمی‌توانند فاکتور مناسبی برای مواد اولیه خود آماده کنند و سازمان مالیاتی این موارد را تخلف حساب می‌کند و کل معافیت مالیاتی شرکت لغو می‌شود. 

کی نیا عنوان کرد: گرفتاری‌هایی به همین علت ایجاد شده و ما بارها پیگیری کرده ایم. آیین‌های دست و پا گیری در وزارت علوم هم وجود دارد که وزیر علوم قول دادند این موضوع بررسی شود. قرار است آیین نامه‌هایی که برای واگذاری اراضی، استقرار شرکت ها، دانش بنیان شدن، صادرات محصولات و… وجود دارد به تصویب برسد و امیدواریم مشکلات ما حل شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز