خبرگزاری کار ایران

در صحن شورای شهر مطرح شد؛

حداقل مطالبات شهرداری تهران از دولت ۷۰ هزار میلیارد تومان است/ تهاتر ۷ ملک شهرداری با ورزشگاه تختی تصویب شد

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۳۶۴۴

امروز در دویست و پنجمین جلسه دوره ششم شورای اسلامی شهر تهران لایحه شهرداری در خصوص مجوز واگذاری و تهاتر هفت فقره ملک متعلق به شهرداری تهران با ملک موسوم به ورزشگاه تختی متعلق به وزارت ورزش و جوانان بررسی شد.

به گزارش ایلنا، محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در دویست و پنجمین جلسه دوره ششم شورا در جریان بررسی لایحه شهردار تهران در خصوص مجوز واگذاری و تهاتر هفت فقره ملک متعلق به شهرداری تهران با ملک موسوم به ورزشگاه تختی متعلق به وزارت ورزش و جوانان گفت: این موضوع در چند سال اخیر مورد بحث بود و دو بار به مرحله انعقاد تفاهم نامه رسید، اما نهایی نشد.

وی افزود: در این دوره از مدیریت شهری، با توجه به نیاز شهرداری برای ساخت آزادراه شهید شوشتری و تکمیل خط هفت مترو، مدیریت شهری تهران ۳۴ هکتار از ورزشگاه تختی را تحویل خواهد گرفت و با توجه به اینکه کارشناس رسمی دادگستری ارزش این زمین را سه هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان برآورد کرده است، هفت فقره ملک به وزارت ورزش و جوانان تحویل داده خواهد شد.

آخوندی با بیان این که این تهاتر در چند دوره دنبال شد تا به دلیل اهمیت طرح آزادراه شهید شوشتری و تکمیل خط هفت مترو انجام شود که در این دوره به نتیجه رسید، خاطرنشان کرد: برای رفع برخی دغدغه‌ها جلساتی برگزار شد و نکات مختلفی مورد بررسی قرار گرفت؛ ۱۶ سال است که این تهاتر به نتیجه نرسیده است، لذا بررسی‌های لازم برای آن انجام شد.

مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز در جریان بررسی این لایحه گفت: آزادراه شهید شوشتری یکی از پروژه‌های مهمی است که در دوره شهرداری آقای قالیباف نیز بر لزوم اجرایی شدن آن تاکید می‌شد. ما در کمیسیون ماده پنج تاکید داشتیم که این پروژه در خط حریم شهر تهران واقع شود و ارتباط دهنده شمال و جنوب از مسیر شرق پایتخت باشد. باید بخشی از ورزشگاه تختی برای اجرای این طرح خریداری می‌شد تا پروژه اجرایی شود و امیدواریم امور به خوبی مورد پیگیری قرار بگیرد تا بزرگراه راه‌اندازی شود و به بهره‌برداری برسد. 

وظیفه توسعه حمل‌ونقل برعهده دولت و نگهداشت آن با شهرداری است 

ناصر امانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با لایحه تهاتر هفت ملک شهرداری تهران با ورزشگاه تختی مخالفت کرد و گفت: مخالفت بنده از جهت اقدام شهرداری برای توسعه حمل‌ونقل عمومی و پایانه متروی خط هفت نیست، بلکه مخالفت من با بنا گذاشتن یک سنگ اشتباه در این دوره از مدیریت شهری از طرف دولت است. ما اصرار داریم که وظیفه توسعه حمل‌ونقل برعهده دولت است و شهرداری وظیفه نگهداشت آن را برعهده دارد. 

عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: پروژه شهید شوشتری بار ترافیک را در جنوب شرق کاهش خواهد داد و آلودگی هوا نیز کاسته خواهد شد؛ پرسش بنده این است که دولت در این پروژه می‌خواهد چه نقشی ایفا کند؟ دولت باید به شهرداری تهران کمک کند و در قبال یک قطعه زمین بلامصرف بدون تجهیزات، چرا می‌خواهد هفت ورزشگاه که مردم از آن استفاده می‌کنند را از شهرداری بگیرد؟

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا با بیان این که قرار بود ۲۱ وظیفه تصدی‌گری دولت به شهرداری سپرده شود، تصریح کرد: این تهاتر، یک اقدام برعکس است و باید وظیفه توسعه ورزش همگانی را مجددا به دولت واگذار کنیم؟ اگر قرار است چنین باشد، چرا از مدیریت واحد شهری سخن می‌گوییم؟ شهرداری مجبور شده است این اقدام را انجام دهد، چون دولت حاضر نبوده این زمین را به شهرداری بدهد.

وی خاطرنشان کرد: اگر این طرح تصویب شود، یعنی باید دو حرف خود را پس بگیریم؛ یکی این که وظیفه واگذاری تصدی‌گری از دولت به شهرداری را پس می‌دهیم و از طرفی نباید از دولت مطالبه کنیم که سهم خود را در توسعه حمل‌ونقل عمومی بپردازد. نظر من این است که تهاتر باید از مسیری دیگر دنبال شود.

دولت مکلف به تسویه بدهی خود با نهادهای عمومی غیردولتی است

مهدی بابایی، رئیس کمیته ایمنی شورای اسلامی شهر تهران نیز در جریان بررسی این لایحه ضمن اعلام موافقت با روش اجرایی شهرداری تهران اظهار داشت: روی زمین باید این تفاهم صورت می‌گرفت تا به نتیجه می‌رسیدیم. ما اماکنی را داریم که به دولت تحویل دهیم. دو ورزشگاه از این هفت ملک تعطیل است که دولت باید آن را احیا کند و در اختیار مردم قرار دهد. یک زمین نیز خالی است و وزارت ورزش باید آن را با اعتبار دولت مورد بهره‌برداری قرار دهد.

وی افزود: این تفاهم تاکنون انجام نشده و گره کور آن باز نشده است و باید کمک کنیم که اقدامات به نتیجه برسد؛ با این روند نمی‌توانیم کمک جدی به حمل‌ونقل عمومی داشته باشیم.

سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورا نیز با تاکید بر این که ورزشگاه تختی باید برای راه‌اندازی ایستگاه در مسیر خط هفت و ایجاد بزرگراه شهید شوشتری از دولت تحویل گرفته شود، گفت: دولت مکلف به تسویه بدهی خود با نهادهای عمومی غیردولتی شده است و در بودجه سالیانه باید رقمی پیش‌بینی می‌شد و مطالبات از این مسیر مورد تهاتر قرار می گرفت و این وظیفه در قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر از سوی مجلس برعهده دولت گذاشته است.

وی اضافه کرد: دولت وظیفه دارد بدهی‌های خود را به نهادها و شهرداری‌ها که تا پایان سال ۱۴۰۱ راه‌اندازی شده‌اند تا مبلغ ۵۰ هزار میلیارد ریال در یکی از ردیف‌های درآمدی تسویه کند.

درست نیست که دولت هیچ تعهدی برای بازپرداخت بدهی‌های خود نداشته باشد

تشکری هاشمی با بیان این که دولت مکلف شده است که در ساخت مترو تا ۵۰ درصد از هزینه‌ها را متقبل شود، گفت: هر کیلومتر مترو از یک هزار و ۵۰۰ تا دو هزار میلیارد تومان هزینه دارد و ۶۰ تا ۸۰ هزار میلیارد تومان برای اجرای یک خط نیاز است. این درست نیست که دولت هیچ تعهدی برای بازپرداخت بدهی‌های خود نداشته باشد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: انجام این کار ضروری است و باید املاک به تملک شهرداری تهران در بیاید. حضور شهردار تهران در جلسه هیئت وزیران برای رایزنی موضوعاتی از این قبیل است. در جلسه امروز شورا نیز باید تحویل‌دهنده و تحویل‌گیرنده دارایی‌ها حضور پیدا می‌کردند و انتظار می‌رفت معاونین مربوطه در صحن شورا حاضر می‌شدند.

شهرداری برای برای بلیت مترو و اتوبوس و بافت فرسوده از دولت طلبکار است 

مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز در ادامه جلسه امروز با بیان اینکه همکاری دولت با شهرداری در دوره‌های قبل وجود نداشت، گفت: قبل از ارائه بودجه به مجلس، ما به دولت نامه ارسال کردیم که بدهی دولت به شهرداری‌ها پیش‌بینی شود تا مجلس آن را به تصویب برساند، اما متاسفانه رقمی برای تهران و دیگر شهرها پیش بینی نکردند. ما برای بلیت مترو و اتوبوس و بافت فرسوده از دولت طلبکاریم.

وی افزود: ما در جلسه با شهردار تهران بارها مطرح کردیم که بدهی دولت به شهرداری را پیگیری کند و در مواردی حتی با گلایه این درخواست را داشتیم. بنده در مواردی با رئیس‌جمهور نیز موضوع را مطرح کردم، اما وقتی هنوز اقدامی انجام نشده است، نمی‌توان کار را متوقف کرد.

دو ورزشگاه قرار است به استقلال و پرسپولیس داده شود

پرویز سروری، نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز با بیان این که این آرزوی ماست که دولت بدهی خود به شهرداری را بپردازد، تاکید کرد: اگر ادعا می‌کنیم که نمی‌خواهیم تهران آلوده باشد و بار ترافیک کاهش یابد، باید امور را دنبال کنیم. وزیر ورزش و جوانان با نگاه حل مساله وارد شده، وگرنه در دوره‌های قبل حتی در این سطح نیز وارد نمی‌شدند. کلان‌پروژه شهید شوشتری ترافیک را پنج درصد کاهش خواهد داد.

وی با اعلام این که دو ورزشگاه قرار است به تیم‌های استقلال و پرسپولیس تحویل داده شود، گفت: در این تهاتر، دو ورزشگاه عملا تعطیل است و یک مورد نیز زمین چمن است و دو ملک باقی می‌ماند که این دو ملک نیز قرار نیست از مدار خارج شود و وزارت ورزش و جوانان نیز از آن استفاده خواهد کرد.

عقب‌ماندگی شهر تهران در سرانه‌های ورزشی از استانداردهای جهانی

زهرا شمس احسان، رئیس کمیته ورزش شورا نیز در ادامه این جلسه با تاکید بر عقب‌ماندگی شهر تهران در سرانه‌های ورزشی از استانداردهای جهانی گفت: قبلا مجموعه امام رضا (ع) و شهید کاظمی که در اختیار باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس بود. مجموعه ورزشی شمیران از سال ۱۳۹۸ تا سال قبل تعطیل بوده و جزو ورزشگاه های زیان‌ده سازمان ورزش شهرداری تهران بوده است.

وی افزود: مجموعه سوارکاری ۲۴ سال عمر بنا دارد و مسائل حقوقی با شرکت آبفا دارد و استانداردهای کافی را نیز ندارد و امکان واگذاری آن با حداقل استانداردهاست. ورزشگاه شهید باکری نیز به صورت مشارکتی به بخش خصوصی واگذار شده بود. آنچه مهم است اداره کل ورزش و جوانان کاربری این مجموعه‌‌ها را تغییر نمی دهد و با همین کاربری، خدمات ورزشی ارائه می دهد و قرار نیست سرانه ورزشی کاهش یابد.

شمس احسان با بیان اینکه بر اساس دستور شهردار تهران سازمان املاک و مستغلات باید تا پایان آذرماه اراضی مناسب در ۱۸، ۱۳، ۲۰، ۲۲ و یک منطقه دیگر به مساحت ۳۰ هزار متر مربع و دهکده‌های ورزشی در سه نقطه به سازمان ورزش تحویل داده می‌شد، گفت: بین واقعیت موجود و نیازهای مردم در سرانه های ورزشی فاصله وجود دارد. براساس طرح جامع باید سرانه ورزشی برای هر نفر ۱.۸۲ متر باشد و ما از استانداردها برخوردار نیستیم.

وی با تاکید بر این که علایق و سلایق مردم با گذشته فرق دارد، گفت: تنوع خدمات باید در دستور کار قرار بگیرد و مدیریت شهری باید در راه‌اندازی دهکده‌های ورزشی با تنوع رشته‌ها اقدام کند. افزایش سرانه‌های ورزشی باید در کنار در دسترس قرار دادن فضاهای مهیج در دستور کار قرار بگیرد.

احمد صادقی، رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورا نیز با بیان این که در هیچ دوره‌ای همچون دوره ششم دولت به شهرداری‌ها کمک نکرده است، یادآور شد: پرداخت مطالبات دولت به شهرداری‌ها هیچ زمانی به اندازه امروز نبوده است. دولت فعلی هم مطالبات را پرداخت می‌کند و هم کمک های خود را انجام می‌دهد.

وی افزود: روز گذشته در مجمع تشخیص مصلحت نظام، با پیگیری شهردار تهران، دولت مکلف شد که تمام مطالبات خود به شهرداری‌ها را در قالب تهاتر و براساس برنامه هفتم توسعه تسویه کند.

صادقی با بیان این که سرانه‌های ورزشی نه‌تنها کاهش نیافته است، بلکه مدیریت این سرانه ها به دولت سپرده شده و امید است که آن را احیا کند، گفت: قرار است زمین‌هایی برای افزایش سرانه های ورزشی شهرداری افزوده شود. مردم فکر نکنند دعوایی بین شهرداری و دولت وجود دارد و این مساله دلیل باز نشدن گره چندساله پروژه شهید شوشتری، ترافیک و آلودگی هوای تهران است.

وی ادامه داد: ما توافق کف میدانی انجام دادیم و تلاش کردیم مشکل مردم را حل کنیم و امیدواریم مشکلات ترافیکی و توسعه حمل‌ونقل عمومی در جنوب شرق تهران با رای اعضای شورا برطرف شود.

انجام تهاتر برای شرکت مترو درآمد پایدار ایجاد خواهد کرد

نرگس معدنی‌پور، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا نیز در جریان بررسی این لایحه با بیان این که این تهاتر اقدام مؤثر و یکی از اولویت‌های ما بوده است، گفت: کمیسیون ما یکی از کمیسیون‌های مخالف با این تهاتر بود، اما با توجه به اینکه توسعه حمل‌ونقل و اجرای بزرگراه شهید شوشتری برای ما اهمیت دارد، بررسی‌های قابل توجهی را انجام دادیم. این تهاتر برای شرکت مترو درآمد پایدار ایجاد خواهد کرد. 

وی افزود: اداره ورزش و جوانان استان تهران باید کاربری املاک واگذارشده را حفظ کند و خود ما باید زمین‌های دیگری را نیز در قالب بودجه سال ۱۴۰۳ برای توسعه سرانه های ورزشی پایتخت در نظر بگیریم. 

معدنی پور تاکید کرد: ما از دولت مطالبه داریم و اگر می‌خواستیم معطل پرداخت این بدهی باشیم، اقدامات توسعه‌ای صورت نمی گرفت و نمی‌توانستیم طرح‌های مدیریت شهری را اجرایی کنیم. 

حداقل مطالبات شهرداری تهران از دولت ۷۰ هزار میلیارد تومان است

در ادامه این جلسه، ناصر امانی با بیان این که ما یک سال دیگر هستیم تا ببینیم ورزشگاه‌هایی که شهرداری به وزارت ورزش تحویل می‌دهد، چه وضعیتی را خواهد داشت، گفت: حداقل مطالبات شهرداری تهران از دولت ۷۰ هزار میلیارد تومان است و بنده می‌گویم از این محل تهاتر صورت بگیرد. چرا باید یک زمین لم‌یزرع را وزارت ورزش و جوانان بگیریم و هفت ورزشگاه را به دولت تحویل دهیم؟ ما می‌توانیم این ورزشگاه ها را حتی اگر تعطیل هستند، احیا کنیم و در اختیار مردم قرار دهیم.

وی افزود: برای اولین بار در تاریخ شورای شهر، هفت ورزشگاه را به دولت می‌دهیم؛ در قبال مطالباتی که شهرداری از دولت دارد. این مصوبه چراغ سبزی به یک رویه غلط است.

شهرداری به‌ازای ورزشگاه تختی، سرانه ورزشی در تهران را افزایش دهد

حبیب کاشانی، خزانه‌دار شورای اسلامی شهر تهران هم با تاکید بر این که هیچ مخالفتی با این موضوع نیست، اظهار داشت: ما در مورد وزارت ورزش صحبت می‌کنیم که وظیفه آن توسعه ورزش است. این چه طریقه معامله‌ای است که می‌گوییم املاک مشکلاتی دارند. 

وی افزود: در بازی باشگاه پرسپولیس با النصر عربستان نتوانستیم ورزشگاه را به گونه‌ای ساماندهی کنیم که بتوان یک بازی را برگزار کرد. قرار بود تا پایان آذر املاکی را در نظر بگیریم تا یک ورزشگاه جدید ساخته شود. دولت اراده کرده است ورزشگاه بسازد. ما درآمد، مدیریت و نیروی انسانی داریم و توان اداره هفت ورزشگاه را نداریم و به وزارت ورزش و جوانان می‌گوییم این هفت مجموعه را اداره کند.

کاشانی با بیان این که شهرداری حاتم طایی نیست که اموال را ببخشد، گفت: آن بخش که درآمد و توان بیشتر دارد، شهرداری است و می تواند ورزشگاه بسازد. به جای این بگوییم ما به ازای زمینی که به شهرداری تحول می‌دهد، تعدادی ورزشگاه نیز ساخته شود، چه اشکالی خواهد داشت؟

خزانه‌دار شورا افزود: شهرداری می‌تواند به وزارت ورزش و جوانان بگوید به‌ازای ورزشگاه تختی، دهکده‌های ورزشی و مجموعه‌هایی را برای افزایش سرانه های این بخش می‌سازد. 

وزارت ورزش توان توسعه سرانه‌های ورزشی پایتخت را ندارد

علی‌اصغر قائمی، عضو کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورا نیز با بیان این که ۵۰ درصد بودجه وزارت ورزش جاری و۵۰ درصد عمرانی است، اظهار داشت: سهم بودجه عمرانی وزارت ورزش ۷۵۰ میلیارد تومان و سهم شهرداری بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان است. 

وی افزود: سهم عمرانی سازمان ورزش شهرداری تهران نزدیک به ۲.۵ برابر سهم شهر تهران از بودجه عمرانی وزارت ورزش است. با این ارقام وزارت ورزش توان توسعه سرانه‌های ورزشی پایتخت را نخواهد داشت.

وزارت ورزش برای عوارض ساخت‌وساز به شهرداری بدهکار است 

مهدی اقراریان، رئیس کمیته نظارت و حقوقی شورا نیز در ادامه این جلسه با طرح این پرسش که وزارت ورزش و جوانان و مجموعه‌های زیر نظر آن همچون ورزشگاه انقلاب بر اثر توسعه‌ها تا چه میزان به شهرداری تهران بدهکارند، گفت: اگر قرار است تهاتری صورت بگیرد، باید تهاتر بدهی‌ها باشد.

وی افزود: وزارت ورزش برای عوارض ساخت‌وساز به شهرداری تهران بدهکار است و باید بدهی‌های خود را بپردازد. ساده‌ترین راه ممکن چوب حراج زدن به اموال شهرداری است. پس از دو سال آقای زاکانی به عنوان عضو هیات دولت، لایحه تهاتر به شورا ارائه داده است. 

وی با بیان این که تصور ما این است که شهردار در هر جلسه هیات دولت حضور و امکان مکاتبه دارد، گفت: این روند کاری قابل قبول و قابل پذیرش نیست. ما مطمئنیم با گرفتاری‌های موجود وزارت ورزش، این املاک در حال واگذاری به سبد ورزش خانوار پایتخت باز نخواهد گشت و دود آن به چشم قشر ضعیف می‌رود. 

اگر انتظار پرداخت بدهی‌های دولت را داشته باشیم، آزادراه شوشتری معطل می‌ماند

سید محمد آقامیری، رئیس کمیته عمران شورا نیز در جلسه امروز با بیان این که اگر انتظار پرداخت بدهی‌های دولت را داشته باشیم، طرح احداث آزادراه شهید شوشتری معطل خواهد ماند و به دوره بعد منتقل خواهد شد، گفت: اگر انصاف را در نظر بگیریم، دولت در این دوره از مدیریت شهری کمک‌های خود را برای تامین واگن های مترو و توسعه حمل‌ونقل عمومی داشته است. 

وی با تاکید بر این که باید کمک کنیم تا مشکل ترافیک در جنوب شرق تهران برطرف شود، تصریح کرد: امیدواریم اعضا موافقت کنند تا زشت یا زیبا این طرح به نتیجه برسد تا بتوان آزادراه شهید شوشتری را اجرایی کرد. 

براساس گزارش پایگاه خبری شهر، در نهایت اعضای شورای اسلامی شهر تهران پس از بیان موافقت‌ها و مخالفت‌های خود با حداکثر آرا با لایحه شهرداری در خصوص مجوز واگذاری و تهاتر هفت فقره ملک متعلق به شهرداری تهران با ورزشگاه تختی موافقت کردند. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز