خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

تدارک برای برگزاری سنجش ملی پایان دوره‌ای از سال آینده/تدوین شایستگی‌های مشترک دانش‌آموزان در برنامه‌های درسی

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۲۰۵۵

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش گفت: برگزاری سنجش ملی در پایان هر دوره یکی از برنامه‌های سند تحول است و در نقشه راه سند نیز این موضوع دیده شده و امیدواریم بتوانیم از سال آینده سنجش ملی پایان دوره را برگزار کنیم.

«علی محبی»، رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد برگزاری آزمون‌های داخلی مشابه با آزمون‌های بین المللی برای ارتقای نمرات دانش‌آموزان در این رقابت‌ها بیان کرد: به طور کلی یکی از ماموریت‌های ما این بود که آزمون‌های بین المللی را در سطح ملی و به شکل استانداردی بومی‌سازی کنیم. 

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش تصریح کرد: ما این کار را انجام داده‌ایم و یک مرحله از این آزمون‌های ملی را در سال ۱۴۰۰ گرفته‌ایم و تحلیل‌های نهایی آن در حال انجام است. این آزمون بومی مشابه آزمون‌های تیمز و پرلز، اما برای پایه ششم دبستان طراحی شد. در واقع ما این آزمون را در پایان دوره ابتدایی از دانش آموزان گرفتیم. برنامه ما این است که در آینده بتوانیم پایان هر دوره تحصیلی، یعنی پایان مقطع ابتدایی یا متوسطه، یک سنجش ملی به صورت استاندارد داشته باشیم. این اقدام احتمالا در نتیجه‌ای که دانش‌آموزان در آزمون‌های بین المللی کسب می‌کنند نیز تاثیر مثبت می‌گذارد. 

محبی در ادامه افزود: برگزاری سنجش ملی در پایان هر دوره یکی از برنامه‌های سند تحول است و در نقشه راه سند نیز این موضوع دیده شده و امیدواریم بتوانیم از سال آینده سنجش ملی پایان دوره را برگزار کنیم. 

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در ادامه درمورد پژوهش محور شدن و تاکید بر تفکر در کتب درسی توضیح داد: سازمان پژوهش از گذشته که من هم آنجا مشغول به کار بودم، در این زمینه اقداماتی داشته است.

محبی عنوان کرد: خوشبختانه امروز کارهای خیلی مهمی برای موضوع پژوهش محوری و تفکر در محتواهای آموزشی دانش آموزان صورت گرفته است؛ یکی از آن کارهای خیلی مهم این است که جستجوگری، خلاقیت، تفکر، پژوهش محوری را به عنوان یکی از شایستگی‌های مشترک تمام دانش آموزان در جدول شایستگی‌ها جای خود را پیدا کند که این اتفاق نیز افتاده است. 

محبی تاکید کرد: تمام حوزه‌های تربیت و یادگیری و موضوعات درسی باید این ویژگی‌ها را محقق کنند و ما به تحقق امر، به عنوانی یکی از کارهای اصلی در زمینه یاددهی یادگیری دانش‌آموزان نگاه می‌کنیم. 

محبی اضافه کرد: چند شایستگی اصلی برای تمام دانش‌آموزان تعیین شده که باید همه محصلان به آن دست پیدا کنند و در بین این شایستگی‌ها، جستجوگری و تفکر از مهم‌ترین‌هاست و همه دروس باید به شدت به این نکته توجه داشته باشند. 

او با بیان اینکه در حوزه آداب و مهارت‌های زندگی نیز به موضوع پژوهش به دقت پرداخته شده است، خاطرنشان کرد: کتاب تفکر و سبک زندگی به همین منظور تالیف شده است که پیشنهاداتی در راستای هرچه بیشتر پژوهش محور شدن موضوعات این درس نیز ارائه شده است و قطعا تاثیرات مثبتی خواهد داشت. 

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش بیان کرد: در نقشه راه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز به کمک بازمهندسی برنامه‌های سند، نقطه آغازین حوزه برنامه‌های درسی را تدوین شایستگی‌های مشترک مورد انتظار دانش‌آموزان دوره تعلیم و تربیت رسمی و عمومی قرار داده‌ایم و همه محورهای فعالیت‌های تعلیم و تربیت بر این محوریت حرکت می‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز