خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

نارضایتی شهروندان از وضعیت نظافت معابر/ نگرانی از نادیده گرفتن حلقه‌های به‌هم‌پیوسته تنظیف شهر در طرح جدید

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۸۰۳۰

رئیس کمیته منابع انسانی و تشکیلات شورای اسلامی شهر تهران با بیان این که با وجود گذشت بیش از دو سال از دوره فعلی مدیریت شهری تهران، هنوز بسیاری از اعضای شورا و شهروندان از وضعیت نظافت شهر راضی نیستند، گفت: نگران آن هستیم که طرح جدید شهرداری برای تنظیف شهر، باعث شود که حلقه‌های به‌هم‌پیوسته زنجیره نظافت معابر و جمع‌آوری پسماند در بخشی از فرآیند اجرا نادیده گرفته شود و این مساله، ناکارآمد شدن طرح را به همراه داشته باشد.

«ناصر امانی» در‌ گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به این سوال که آیا شهرداری تهران باید طرح جدید تنظیف پایتخت را در قالب یک لایحه برای تصویب به شورای شهر می‌آورد و سپس آن را وارد مرحله اجرا می‌کرد یا خیر، توضیح داد: تصمیم‌گیری درباره اجرای یک طرح جدید برای تنظیف شهر، مربوط به امور اجرایی تحت وظایف شهرداری تهران است و تغییر در شیوه اجرای این وظیفه، نیازی به تصویب در شورا ندارد، ولی ما نگران تکرار آزمون و خطا در حوزه نظافت شهر در مدیریت شهری پایتخت هستیم. 

وی افزود: در حالی که بیش از دو سال از دوره فعلی مدیریت شهری تهران گذشته است، هنوز بسیاری از اعضای شورا و شهروندان از وضعیت نظافت شهر راضی نیستند و این موضوعی است که حتی رئیس محترم شورای اسلامی شهر نیز روی آن تاکید کرده‌اند. همچنین صحبت‌های ما با مسئولان سامانه ۱۳۷ نیز نشان می‌دهد که مردم روزانه تماس‌های زیادی را برای ابراز گلایه از وضعیت نامناسب نظافت محله‌های مختلف با این سامانه برقرار می‌کنند. 

طرح جدید باید حداقل ۷۵ درصد رضایت مردم درباره نظافت شهر را جلب کند 

عضو شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: اگر شهرداری قرار است طرح جدیدی را تحت عنوان طرح جامع تنظیف شهر اجرایی کند، اولا باید جزئیات این طرح را به اطلاع اعضای شورا برساند و مشخص کند چه روش‌هایی قرار است در نظافت معابر یا جمع‌آوری پسماند تغییر کند، ثانیا باید مطمئن شویم قرار است طرحی اجرا شود که در همین دوره کنونی مدیریت شهری به ثمر بنشیند و بتواند پاسخگوی حداقلی مطالبات مردم در زمینه نظافت معابر پایتخت باشد و نباید اشکالات طرح‌های قبلی در آن تکرار شود. 

وی همچنین خاطرنشان کرد: هدف ما از درخواست از شهرداری برای مطرح کردن جزئیات طرح جدید نظافت شهر در صحن پارلمان شهری، این است که معتقدیم هم اعضای شورا، هم رسانه‌ها و هم عموم شهروندان باید از این جزئیات مطلع شوند. ضمن این که اگر نیازی به اصلاح طرح وجود داشته باشد، اعضای شورا باید بتوانند پیشنهادات خود را با مسئولان شهرداری در میان بگذارند تا با اجرای این طرح بتوانیم حداقل ۷۵ درصد رضایت مردم را کسب کنیم. 

تغییر نوع قرارداد نظافت شهر و جمع‌آوری پسماند، نیازی به تصویب در شورا ندارد 

امانی با بیان این که تغییر نوع قرارداد یا پهنه‌های مربوط به نظافت شهر و جمع‌آوری پسماند، جزو شیوه‌های اجرایی است که شهرداری می‌تواند درباره آن تصمیم‌گیری کند و نیازی به تصویب در صحن شورا ندارد، عنوان کرد: یکی از محاسن طرح جدید شهرداری این است که عوامل درگیر در بستن قرارداد با پیمانکاران محدود می‌شوند؛ به نحوی که در حال حاضر ۲۲ شهرداری منطقه و حتی برخی شهرداری‌های نواحی درگیر انعقاد قرارداد با پیمانکاران حوزه نظافت معابر و جمع‌آوری پسماند هستند، ولی اکنون قرار است تمام قراردادها در سازمان مدیریت پسماند متمرکز شود. 

رئیس کمیته منابع انسانی و تشکیلات شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: کم شدن تعداد افراد و نهادهای درگیر در انعقاد قراردادها و متمرکز شدن آنها در یک سازمان، امکان نظارت بر اجرای قراردادها را بیشتر می‌کند، ولی ممکن است این طرح در اجرا دچار اشکالاتی شود که وضعیت نظافت معابر شهر را از شرایط امروز هم بدتر کند. 

وی در پایان گفت: براساس طرح جدید شهرداری، در حالی که پیش از این بعضا هرکدام از ۱۲۳ ناحیه تهران یک پیمانکار جداگانه برای نظافت معابر داشتند، حالا قرار است تمام سطح شهر به ۱۴ پهنه تقسیم شود و تمام امور فقط به ۱۴ پیمانکار سپرده شود. ما نگران آن هستیم که این کار باعث شود حلقه‌های به‌هم‌پیوسته زنجیره نظافت معابر و جمع‌آوری پسماند در بخشی از فرآیند اجرا نادیده گرفته شود و ناکارآمد شدن طرح را به همراه داشته باشد، بنابراین تاکید می‌کنیم که بهتر است این طرح پیش از اجرایی شدن کامل حتما در صحن شورا بررسی شود. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز