خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا تشریح شد؛

تغییرات اساسنامه سازمان‌های زیرمجموعه شهرداری تهران براساس مصوبه جدید شورا/تعریف «استقلال مالی» سازمان‌های تابعه

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۰۴۱۹

عضو شورای اسلامی شهر تهران به تشریح تغییراتی پرداخت که براساس مصوبه جدید که در تاریخ ۳۰ مهر ۱۴۰۲ به تصویب پارلمان شهری پایتخت رسید، در اساسنامه سازمان‌های زیرمجموعه شهرداری تهران اعمال خواهد شد.

«ناصر امانی»، رئیس کمیته منابع انسانی و تشکیلات شورای اسلامی شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره تغییرات اعمال‌شده در اساسنامه سازمان‌های تابعه شهرداری تهران براساس مصوبه روز یکشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۲ پارلمان شهری پایتخت توضیح داد: براساس آنچه در جلسه روز یکشنبه به تصویب شورا رسید، اصلاحاتی در اساسنامه سازمان‌های تابعه شهرداری تهران اعمال خواهد شد، البته به شرط آن که این مصوبه شورا توسط وزارت کشور نیز تایید شود. 

عضو شورای شهر تهران با بیان این که یکی از مهمترین تغییرات اعمال‌شده در اساسنامه سازمان‌های تابعه شهرداری، حذف موضوع «استقلال اداری» از اساسنامه این سازمان‌ها است، اظهار داشت: در حال حاضر تمام سازمان‌ها، شرکت‌ها و مؤسسات زیرمجموعه شهرداری تابع آیین‌نامه استخدامی شهرداری تهران هستند و بنابراین سازمان‌های زیرمجموعه شهرداری نمی‌توانند به لحاظ اداری مستقل باشند. این در حالی است که قبلا در اساسنامه سازمان‌ها، موضوع استقلال اداری قید شده بود که حالا در مصوبه جدید شورا، این مساله اصلاح شده و استقلال اداری از اساسنامه سازمان‌ها حذف شده است. 

وی افزود: از جمله دیگر اصلاحات انجام‌شده در اساسنامه سازمان‌های تابعه شهرداری، تعریف «استقلال مالی» در اساسنامه‌ها در مصوبه جدید شورا است؛ به نحوی که در شورای شهر تصویب شد که سازمان‌های شهرداری می‌توانند در چارچوب آیین‌نامه مالی و معاملاتی مصوب شورای شهر استقلال مالی داشته باشند؛ بر این اساس می‌توان گفت که سازمان‌های زیرمجموعه شهرداری قرار نیست، استقلال مالی کامل از شهرداری تهران داشته باشند و باید آیین‌نامه معاملاتی شهرداری را رعایت کنند. 

تغییرات اعمال‌شده در هیات مدیره و شورای سازمان‌های تابعه شهرداری 

امانی با اشاره به تغییرات اعمال‌شده در شورای سازمان‌های تابعه شهرداری تهران طبق مصوبه جدید شورای شهر گفت: براساس مصوبه روز یکشنبه شورای شهر، قرار است که شورای هرکدام از سازمان‌‌های تابعه شهرداری تهران، پنج عضو داشته باشد؛ به نحوی که شهردار به عنوان رئیس شورای سازمان شناخته می‌شود و معاون ذی‌ربط شهردار نیز عضو این شورا خواهد بود. علاوه بر این، طبق مصوبه جدید شورای شهر، سه کارشناس با انتخاب شهردار تهران به عضویت شورای سازمان درمی‌آیند، با این شرط که دو نفر از این سه نفر حتما باید از بدنه شهرداری پایتخت انتخاب شوند. 

رئیس کمیته منابع انسانی و تشکیلات شورا ادامه داد: پیش از این در اساسنامه سازمان‌های تابعه شهرداری تهران آمده بود که یکی از اعضای شورای شهر باید عضو شورای سازمان باشد، اما در مصوبه جدید، این‌طور قید شده است که عضو شورای شهر تهران می‌تواند بدون حق رأی و به عنوان ناظر در جلسات شورای سازمان شرکت کند. 

وی با بیان این که در مصوبه جدید پارلمان شهری پایتخت، شرایط عضویت در هیات مدیره سازمان‌های تابعه شهرداری تهران نیز تغییر کرده است، اظهار داشت: براساس مصوبه روز یکشنبه شورا، تعداد اعضای هیات مدیره سازمان‌های تابعه شهرداری پنج نفر خواهد بود که دو نفر از آنها با انتخاب شهردار تهران تعیین می‌شوند و نفر سوم نیز معاون ذی‌ربط شهردار خواهد بود. دو نفر دیگر نیز باید از کارکنان دارای حداقل پنج سال سابقه خدمت در شهرداری تهران انتخاب شوند که حضور این دو نفر در هیات مدیره باید به تصویب شورای شهر برسد. 

مدیرعامل سازمان باید دارای سه سال سابقه خدمت در شهرداری تهران باشد 

امانی درباره تغییرات اعمال‌شده در شرایط انتصاب مدیران عامل سازمان‌های تابعه شهرداری تهران در مصوبه روز یکشنبه شورا نیز توضیح داد: با وجود این که مسئولان شهرداری تهران اصرار داشتند که در مصوبه جدید شورا، در تعیین شرایط احراز پست مدیرعاملی سازمان‌های تابعه، عبارت «سابقه خدمت در شهرداری تهران» به «سابقه خدمت در مدیریت شهری» تغییر پیدا کند، اما اعضای شورای شهر بر مصوبه قبلی خود که در همین دوره ششم شورا به تصویب رسیده است، اصرار کردند و در مصوبه روز یکشنبه تاکید شد که مدیرعامل سازمان‌های تابعه شهرداری تهران باید حداقل دارای سه سال سابقه خدمت در شهرداری تهران باشد. 

عضو شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: اگر عبارت «مدیریت شهری» در صحن شورا مصوب می‌شد، در آینده مدیران عامل سازمان‌های تابعه شهرداری می‌توانستند از بین کسانی انتخاب شوند که در وزارت کشور، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، شهرداری‌های سراسر کشور و سایر نهادهای دارای ارتباط کاری با شهرداری‌ها، سابقه خدمت دارند، ولی اکنون براساس مصوبه جدید شورا، شهردار تهران باید حتما افرادی را به عنوان مدیران عامل سازمان‌ها منصوب کند که حداقل سه سال سابقه خدمت در شهرداری پایتخت را داشته باشند. 

تا قطعی شدن اساسنامه‌های جدید، باید اساسنامه‌های سال ۹۳ ملاک عمل باشد 

رئیس کمیته منابع انسانی و تشکیلات شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: در صورت تایید مصوبه روز یکشنبه شورا توسط وزارت کشور، از تاریخ ابلاغ این مصوبه به بعد، دیگر شهردار تهران دیگر حق ندارد کسی را به عنوان مدیرعامل یکی از سازمان‌های زیرمجموعه شهرداری منصوب کند که دارای حداقل سه سال سابقه خدمتی در شهرداری پایتخت نباشد، مگر این که براساس ماده ۲۰ آیین‌نامه استخدامی شهرداری تهران، شهردار پایتخت در تمام مجموعه شهرداری حتی یک فرد واجد شرایط را پیدا نکند که بتواند به عنوان مدیرعامل یکی از سازمان‌های زیرمجموعه شهرداری منصوب کند. 

امانی ادامه داد: از نظر قانون، تشخیص این که شهردار تهران هیچ شخص واجد شرایطی را در بدنه شهرداری برای انتصاب در جایگاه مدیرعاملی یک سازمان پیدا نکرده و به همین دلیل، ناچار شده است شخصی از خارج از شهرداری را در این سمت منصوب کند، برعهده خود شهردار است؛ بنابراین می‌توان گفت همچنان امکان انتصاب مدیران عامل سازمان‌های تابعه شهرداری از بین افراد خارج از بدنه شهرداری تهران طبق قانون در اختیار شهردار پایتخت قرار دارد؛ اگرچه از نظر منطقی، بسیار دشوار است که بپذیریم برای قرار گرفتن در پست مدیرعاملی یک سازمان زیرمجموعه شهرداری، هیچ‌کس در داخل بدنه شهرداری تهران واجد شرایط نیست. 

وی در پایان تصریح کرد: در صورت تایید مصوبه روز یکشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۲ شورای شهر تهران توسط وزارت کشور، این مصوبه عطف به ماسبق نمی‌شود و از نظر اینجانب به عنوان رئیس کمیته منابع انسانی و تشکیلات شورا، همان‌طور که در جلسه طرح سوال از آقای زاکانی تاکید کردم، تا قطعی شدن اساسنامه‌های جدید، باید اساسنامه‌های ابلاغی سال ۱۳۹۳ ملاک عمل سازمان‌های تابع شهرداری تهران قرار داشته باشد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز