خبرگزاری کار ایران

وزیر آموزش‌وپرورش مطرح کرد:

بذر تحقق آرزوهای خوبی که برای کشور داریم را در مدارس بکاریم/ لزوم تفاوت در کتب درسی متناسب با جنسیت دختران و پسران

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۷۰۳۵

وزیر آموزش و پرورش گفت:‌ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به مساله زن و خانواده توجه ویژه داشته است. این سند نظام تعلیم و تربیت ما است. طبق این سند باید کتب درسی متناسب با جنسیت دختران و پسران متفاوت شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «رضامراد صحرایی» وزیر آموزش و پرورش در در آیین اختتامیه جشنواره ملی بهیندخت که صبح امروز ۲۱ آبان در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، با اشاره به سه دیدگاهی که پیرامون زن وجود دارد، اظهار کرد: دیدگاه اول زنان و دختران را در حاشیه می‌بیند و عموما نقشی به آن نمی‌دهد. این دیدگاه در کلام رهبر انقلاب به دیدگاه شرقی معروف است. دیدگاه دوم با اینکه زنان را فعال می‌بیند اما در عین حال نگاه ابزاری نیز به آن‌ها دارد. در این دیدگاه جنسیت زنان بر انسانیت آن‌ها غلبه کرده و موجب انحطاط زنان شده است. چنین دیدگاهی همان فمنیسم است که در پاسخ به ظلم مردان به زنان ایجاد شد، ولی دیدگاهی بود که به انحراف رفت. 

وزیر اموزش و پرورش درباره دیدگاه سوم نسبت به زنان گفت: این دیدگاه خانواده را مهم‌تر می‌داند، و زنان را نه در حاشیه و نه به صورت ابزار بلکه دختران و خانواده را در متن جامعه می‌داند. در دیدگاه اسلام خانواده مهمتر از هر عنصر دیگری در تربیت جامعه شناخته می‌شود و در آن دیدگاه زنان هم فعال، هم نجیب و هم عفیف هستند. تحول از منظر این دیدگاه از خانواده و سنگر خانواده ایجاد می‌شود. این دیدگاه با ظهور انقلاب اسلامی احیاء شده است. 

صحرایی دختر داشتن برای خانواده‌ها را مایه برکت دانست و گفت: اسلام می‌گوید دختر رحمت و پسر ولی نعمت است. غرب با ظهور انقلاب اسلامی و انتشار دیدگاه اسلامی ما درباره زن، به تمام معنا رسوا شد. پس از انقلاب، دختران و زنان بی‌آنکه ابزار شوند وشان آن‌ها زیر سوال رفته باشد به متن اداری جامعه آمدند؛ این پیام مهم و خطرناکی برای غرب بود. 

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: از این جهت که گروهی به دنبال استفاده ابزاری از نجابت و طراوت زنان و دختران بودند و هستند، اما در دیدگاه اسلامی ما زن تا جایی پیش می‌رود که امام خمینی وقتی به خانمش نامه می‌داد از لفظ تصدقت استفاده می‌کرد. 

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه این نگاه به زن و دختر در کشور ما حقیقتا یک سرمایه بزرگ است، گفت: حضور ۸ میلیون دانش آموز دختر در سراسر کشور که تقریبا نیمی از دانش آموزان ما را تشکیل می‌دهند و بالغ بر ۵۵۰ هزار معلم خانم در سراسر کشور نشان می‌دهد که این کشور مادران نجیب و مهربان برای آینده تربیت می‌کند. مادران آینده در حال تربیت هستند. 

به گفته صحرایی نیمی از دانشجو معلمان در سراسر کشور خانم‌ها هستند. او توضیح داد: بیش از ۳۰۰۰ معلم داریم که با ایل کوچ می‌کنند و خانم‌هایی در این بین هستند که با ایل و خانواده کوچ می‌کنند تا فرزندان این کشور را تربیت کنند. جایی که هیچ کسی نیست، این معلمان حضور دارند. در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به مساله زن و خانواده توجه ویژه داشته است. این سند نظام تعلیم و تربیت ما است. طبق این سند باید کتب درسی متناسب با جنسیت دختران و پسران متفاوت شود. 

صحرایی ادامه داد: با اینکه وضعیت مدارس و دانش آموزان ما نسبت به کشورهای دیگر به مراتب بهتر است، اما انقلاب فراتر از این را می‌خواهد. لازم است خانواده‌ها از طریق مدرسه آموزش ببیند. 

وزیر عنوان کرد: هم اکنون بالغ بر ۱۲۰ هزار مدرسه در کشور وجود دارد. باید نظام تربیت از مدرسه‌ها متحول شود؛ به همین دلیل لازم است بذر تحقق آرزوهای خوبی که برای کشور داریم را در مدارس بکاریم. 

به گفته صحرایی؛ مدرسه می‌تواند سواد جدید و مفاهیم نوین را به خانواده ارائه کند. او گفت: مدرسه‌های قوی ایران قوی را می‌سازند. قریب به دو سوم یا سه چهارم کارمندان شاغل زن کشور در آموزش و پرورش هستند. ما باید برای امور زنان و خانواده آموزش و پرورش و انجمن اولیاء و مربیان سازمان مستقل و قوی و ملی طراحی کنیم تا نقش آن‌ها را به خوبی در جامعه نشان دهیم. بدین منظور در تلاش برای ارتقای این جایگاه هستیم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز