خبرگزاری کار ایران

یادداشت سخنگوی فراجا به مناسبت «روز عصای سفید»

بهره‌گیری پلیس از ظرفیت‌های هنری و رسانه‌ای جامعه فرهیخته نابینا

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۷۰۷۰

سردار سعید منتظرالمهدی، معاون فرهنگی و اجتماعی و سخنگوی فراجا یادداشتی را به مناسبت «روز عصای سفید» منتشر کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی فراجا، سردار منتظرالمهدی در این یادداشت آورده است: «روز عصای سفید (White Cane Safety Day) روز کم‌بینایان و نابینایانِ عزیزی که هرچند با چالش بزرگی روبه‌رو هستند، اما استعدادهای شگرفی دارند که نیاز به پرورش و گسترش دارد. این روز یک نماد برای توجه بیشتر به این گرامیان است.

«روز ایمنی عصای سفید» فقط نباید مختص به یک روز و هفته باشد و توجه به نیازها و درخواست‌های جامعه فرهیخته کم‌بینایان نابینایان نباید به صورت شعاری انجام شود؛ این قشر توانمندی‌های خارق‌العاده‌ای دارند که از آن غافل شده‌ایم؛ ما در مجموعه معاونت فرهنگی و اجتماعی پلیس سعی بر بهره‌گیری از این توانایی و خلاقیت‌ها داریم.

بالا رفتن مهارت‌های اجتماعی و توانمندسازی افراد دارای معلولیت که به طور ملموس بر کیفیت، پویایی و شکوفایی زندگی فردی و اجتماعی‌شان تاثیر می گذارد؛ نبایستی فراموش شود.

بی‌شک افراد کم‌بینا و نابینا به‌دنبال خارج شدن از حالت وابستگی و برجسته‌تر شدن مشارکت اجتماعی‌شان هستند؛ ما نیز برخودمان فرض می‌دانیم که تا سر حد ممکن مسائل مرتبط با حوزه انتظامیِ این عزیزان را مرتفع و تسهیل کنیم.

کم‌بینایان و نابینایان، عضوی از جامعه شهری و مدرن امروزی هستند؛ حقوق اجتماعی واضح و مشخصی دارند؛ نیاز به ترحم ندارند و به‌دنبال رعایت شدن حقوق حقه خودشان از سوی سایرین هستند. 

حوزه توان‌یابان و توجه ویژه به آنها در فراجا، بخش قابل توسعه و ارتقایی است که انشاءالله در اهداف بلندمدت پلیس قرار خواهد گرفت.

الزام تعامل دوسویه با نابینایان کاملا در مجموعه فراجا احساس می‌شود و پلیس می‌تواند از ظرفیت‌های هنری و رسانه‌ای جامعه توانمند و فرهیخته نابینا بهره‌مند شود. 

امنیت توان‌یابان جامعه و توجه به دغدغه‌های روزمره آنها که بخشی با حوزه‌ ماموریت‌های پلیس درهم تنیده، برای فراجا حائز اهمیت است.

باید حوزه‌های مشترک همکاری، هماهنگی و ارتقای نظام شهروندی میان نابینایان عزیز و پلیس را بیابیم؛ این موضوعات مغفول مانده و کمتر به آنها توجه شده است. البته عزیزان کم‌بینا و نابینا می‌توانند خودشان در این زمینه پیش‌قدم شوند و ایده‌ها و راهکارهایشان را به اشتراک بگذارند.

نیازمندی‌های امنیت و آرامش یک شهروند توان‌یاب، متفاوت است و باید مورد مداقه قرار گیرد. البته نباید به‌دنبال تعارفات معمول و روزمره با این قشر عزیز جامعه باشیم؛ رعایت حقوق این عصا به دستان، با احترام ظاهری به دست نمی‌آید، بلکه ضروری است که همه جامعه به‌ویژه فرزندانمان را در خصوص نحوه برخورد با کم‌بینا و نابینا آشنا کنیم.

این روز را از جان و دل گرامی می‌داریم.»

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز