خبرگزاری کار ایران

طول شبکه متروی تهران به‌زودی از مرز ۳۰۰ کیلومتر می‌گذرد

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۶۰۸۹

با افتتاح ۴ ایستگاه جدید در خطوط ۶ و ۷ به همراه حدود ۹ کیلومتر مسیر تونلی در شبکه متروی تهران در روز گذشته، تعداد ایستگاه‌های در حال بهره‌برداری به ۱۵۴ ایستگاه و طول خطوط به ۲۸۳ کیلومتر رسید که با افتتاح قریب الوقوع خط متروی پرند، طول شبکه متروی پایتخت به‌زودی از مرز ۳۰۰ کیلومتر فراتر خواهد رفت.

به گزارش ایلنا و براساس اعلام روابط‌عمومی و امور بین‌الملل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو)، با افتتاح ۴ ایستگاه جدید در خطوط ۶ و ۷ به همراه حدود ۹ کیلومتر مسیر تونلی در شبکه متروی پایتخت در روز گذشته، تعداد ایستگاه‌های در حال بهره‌برداری به ۱۵۴ ایستگاه و طول خطوط به ۲۸۳ کیلومتر رسید که با افتتاح قریب الوقوع خط متروی پرند، طول شبکه متروی تهران به‌زودی از مرز ۳۰۰ کیلومتر فراتر خواهد رفت. 

برای تکمیل ۴ ایستگاه خطوط ۶ و ۷ به همراه تجهیز ۹ کیلومتر مسیر تونل حدود ۶ هزار میلیارد تومان هزینه شده است. ضمن این که عملیات حفاری خط ۱۰ به عنوان اولین خط از خطوط جدید متروی تهران به همراه عملیات اجرایی احداث ۶ ایستگاه در این خط، از روز سه شنبه ۱۸ مهرماه ۱۴۰۲ رسما آغاز شد. 

همچنین براساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، ایستگاه‌های خطوط ۶ و ۷ تا پایان سال ۱۴۰۲ تکمیل خواهد شد. در واقع تا پایان سال، یک ایستگاه در خط ۷ (ورزشگاه تختی) و ۵ ایستگاه دیگر در خط ۶ (آیت‌الله کاشانی، شهدای کن، بهارشیراز، میدان خراسان و نجات‌الهی) به بهره‌برداری می‌رسد. 

عملیات اجرایی ۴ ایستگاه میدان کتاب،‌ شهرزیبا، شهران و کوهسار (شهید آرمان علی‌وردی) همگی از سال ۱۳۹۴ آغاز و با پیشرفت ساختمانی و تجهیزاتی میانگین حدود ۶۰ درصد به مدیریت شهری کنونی رسید که روز گذشته با حضور رئیس‌جمهور رسما افتتاح شد. تمام این ایستگاه‌ها برای توان‌خواهان مناسب‌سازی شده است؛ در واقع، با رمپ ویژه معلولان،‌ آسانسور و تخصیص علائم بساوایی، این ایستگاه‌ها برای افراد کم‌توان جسمی و حرکتی، کم‌بینایان و نابینایان قابل استفاده است. 

منطقه ۵ شهر تهران تا پیش از این ۸ ایستگاه مترو داشت که با افتتاحیه‌های اخیر، ۳ ایستگاه در خط ۶ به تعداد ایستگاه‌های این منطقه اضافه شد. ایستگاه میدان کتاب نیز در منطقه ۲ واقع شده که پیش از این ۱۲ ایستگاه مترو داشته است. در حال حاضر تعداد ایستگاه‌های خط ۷ متروی تهران به ۲۱ ایستگاه رسید. 

پیش‌بینی می‌شود که با افتتاح ۴ ایستگاه جدید در خطوط ۶ و ۷، پیش‌بینی می‌شود که در روز سه‌شنبه ۱۸ مهرماه ۱۴۰۲، حداقل ۷۰ هزار سفر روزانه به مجموع سفرهای شبکه متروی تهران اضافه شود. لازم به ذکر است که معماری خاص ایستگاه میدان کتاب، سال گذشته بازنگری و به‌روزرسانی شد. در این ایستگاه از مصالح مدرن استفاده شده است که در طول دوره بهره‌برداری، هزینه نگهداری و تعمیرات را کاهش می‌دهد. ضمن این که هزینه کلی ساخت ایستگاه میدان کتاب با معماری جدید و مصالح نوین هم کاهش یافته و نورپردازی ویژه‌ای هم در این ایستگاه طراحی شده است. 

براساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، ایستگاه‌های توسعه جنوبی خط ۶ از سال آینده شروع به افتتاح می‌شوند. در حال حاضر۲۷ کیلومتر مسیر تونلی و ۱۷ ایستگاه در این خطوط فعال است که با افتتاحیه‌های دیروز ۳۳ کیلومتر مسیر و ۲۰ ایستگاه در اختیار مردم قرار گرفت. 

درباره خط ۱۰ نیز لازم به ذکر است که قرار است این خط به طول ۴۵ کیلومتر و ۳۳ ایستگاه ۶ منطقه شهر تهران (یک تا ۵ و ۲۲) را پوشش می‌دهد. درحال حاضر یک دستگاه حفار مکانیزه TBM  از کارگاه میدان دریاچه شهدای خلیج فارس شروع به عملیات حفاری کرده است و در ادامه ۲ دستگاه حفار دیگر به عملیات حفاری فاز نخست این خط می‌پیوندد. 

گفتنی است براساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده توسط مسئولان شهرداری تهران، هزینه‌های احداث خط ۱۰ و سایر خطوط جدید شبکه متر، با استفاده از روش‌های تهاتر، مولدسازی، ایجاد مجتمع‌های ایستگاهی و TOD (توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی) و ... از دل خود پروژه‌ها استحصال خواهد شد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز