خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان محیط‌زیست:

از ۴۰۰ میلیارد متر مکعب آب بارندگی‌های سالانه، ۲۷۰ میلیارد تبخیر می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۵۵۴۳

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: از ۴۰۰ میلیارد متر مکعب آب حاصل از بارندگی‌های سالانه کشور، ۲۷۰ میلیارد متر مکعب آن تبخیر می‌شود. این در حالی است که اگر وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و نیرو با راهکارهای علمی درست بتوانند تنها یک درصد از تبخیر بارش‌ها را کاهش دهند، به اندازه ۱۵ سد امیرکبیر کرج آب ذخیره می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مراسم اختتامیه «سیزدهمین دوره جایزه ملی محیط‌زیست‌»، صبح امروز با حضور علی سلاجقه، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست و انسیه خزعلی، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده در سالن شهدای محیط‌زیست‌ سازمان حفاظت محیط‌زیست برگزار شد.

علی سلاجقه در این مراسم گفت: در این نشست ضمن درود فرستادن به روح پاک بنیان‌گذار انقلاب اسلامی، شهید حاج قاسم سلیمانی، شهدای غزه، شهدای محیط‌بان، شهدای مدافع حرم، شهدای غیرت و شهدای سلامت، جا دارد این جشن بزرگ را که با پیروزی بزرگ مردم مظلوم فلسطین که در واقع تحقق همان وعده الهی خداوند منطبق بر آیه شریفه «وَ نُریدُ أَن نَمُنَّ عَلَی الَّذینَ استُضعِفوا فِی الأَرضِ وَ نَجعَلَهُم أَئِمَّةً وَنَجعَلَهُمُ الوارِثینَ» است را به همه مسلمانان و آزادمردان جهان تبریک بگویم.

 وی افزود: آنچه که امروز در فلسطین می‌گذرد، سرنوشت قوم مظلوم و انسان‌های آزاده‌ای است که ۷۰ سال است توسط یک غده سرطانی و یک رژیم جعلی، محیط‌زیست‌شان بوی تعفن گرفته است. پیروزی‌های اخیر این مردم مظلوم تحقق وعده‌های الهی بود که توانستند با موفقیت‌های اخیر یک پیروزی بزرگ را تقدیم بشریت کنند.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست ادامه داد: حقوق مردم مسلمان و مظلوم فلسطین ۷۰ سال است که توسط ظالم‌ترین قوم جهان مورد تجاوز قرار گرفته است و هر روز شاهد ذبح زنان و فرزندان خود در زیر چکمه‌های این رژیم ابرجنایتکار هستند، با این حال صدایی هم از جهانیان در نمی‌آید. با این وجود، این ملت مظلوم با الگو گرفتن از انقلاب اسلامی ایران و دم مسیحایی معمار کبیر انقلاب و رهنمودهای ولی امر مسلمین جهان توانستند به پیروزی‌های اخیر دست پیدا کنند و موفقیتی را رقم بزنند که در صفحه‌های تاریخ هک خواهد شد. تقارن این پیروزی‌های بزرگ را با برگزاری مراسم اختتامیه جایزه ملی محیط‌زیست به فال نیک می‌گیریم.

سلاجقه در بخش دیگری از صحبت‌های خود به روند کاهش بارش‌ها در کشور اشاره کرد و گفت: بارش‌های سالانه در کشور ما، به دلیل تغییرات اقلیمی از ۴۱۳ میلیارد متر مکعب به ۴۰۰ میلیارد متر مکعب رسیده است. این در حالی است که سالانه ۲۷۰ میلیارد متر مکعب از آب حاصل از بارندگی‌های کشور تبخیر می‌شود، اما اگر وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و نیرو با راهکارهای علمی درست بتوانند تنها یک درصد از  تبخیر بارش‌ها را کاهش دهند، به اندازه ۱۵ سد امیرکبیر کرج آب ذخیره می‌کنیم.

رئیس سازمان محیط‌زیست همچنین با اشاره به آمار بالای تولید پسماند در کشورمان اظهار داشت: به‌طور متوسط هر سال ۱.۳ میلیارد تن زباله در دنیا تولید می‌شود که معادل روزی ۳.۵ میلیون تن است. در ایران هم سالانه ۱۸ میلیون تن زباله تولید می‌شود و باید اقدامات اساسی برای کاهش میزان تولید زباله در کشور و تفکیک پسماند از مبدأ انجام شود.

وی با تاکید بر این که در ۵۰ سال اخیر، ۷۵ درصد تالاب‌های جهان از بین رفته‌اند، عنوان کرد: روند افزایش سطح آب اقیانوس‌ها بر اثر گرمایش جهانی و آب شدن یخ‌های قطبی به گونه‌ای است که شاید طی چند سال آتی، کشوری مثل مالدیو دیگر نباشد و به طور کامل زیر آب برود. همچنین بخش زیادی از مساحت کشور سریلانکا در مجاورت اقیانوس هند به احتمال زیاد از صحنه روزگار محو خواهد شد. همه این‌ها تهدیدات محیط‌زیستی است که انسان نقش شتاب‌دهنده را در بروز آن دارد، چراکه دخالت‌های انسانی عامل اصلی تغییرات اقلیمی بوده است.

معاون رئیس‌جمهور با بیان این که افزایش دمای کره زمین سبب شده است که برخی کشورها به سمت نابودی کامل بروند، بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران دانش بومی قوی، انسان‌های شریف و رهبران آگاه دارد و با وجود فراز و فرودها در حوزه محیط‌زیست، مسیر مشخصی را طی می‌کند و در دولت مردمی و انقلابی رویکردهای بسیار بنیادی در مولفه‌های محیط‌زیستی ایجاد شده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در دولت سیزدهم در سازمان محیط‌زیست رویکرد یک‌جانبه حفاظت نداریم، بلکه معتقدیم همه مخلوقات در راستای استفاده بهینه و رشد و تکامل اشرف مخلوقات خلق شده‌اند، بنابراین باید مواهب الهی را حفظ کنیم و بهترین مسیر را برای بهره‌برداری پایدار از مواهب طبیعی انتخاب کنیم و با مردم‌پایه‌کردن محیط‌زیست به سمت جلب مشارکت آحاد مردم در حفظ محیط‌زیست پیش برویم.

گفتنی است، سیزدهمین دوره جایزه ملی محیط‌زیست در سال ۱۴۰۲ پس از ۵ سال وقفه توسط سازمان حفاظت محیط‌زیست برگزار شد و امروز در مراسم اختتامیه از برگزیدگان بخش‌های مختلف تقدیر به عمل آمد.

در مراسم امروز ایرج حشمتی، معاون محیط‌زیست‌ انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست، نورالله مرادی، معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی، رضا انجام شعاع، معاون حقوقی و امور مجلس، سرهنگ جمشید محبت‌خانی، فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست کشور، علیرضا مزینانی مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان تهران و جمع دیگری از مدیران سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز حضور داشتند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز