خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان محیط‌زیست:

استان‌های شمالی شرایط دفن زباله را ندارند/ بوی مشمئزکننده سایت پسماند آزادشهر گلستان تا کیلومترها ادامه دارد

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۱۴۶۱

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با تاکید بر این که استان‌های شمالی کشور شرایط دفن زباله را ندارند، گفت: در بازدیدی که از سایت زباله آزادشهر در استان گلستان داشتم، متوجه شدم که بوی آن بسیار مشمئزکننده است و تا کیلومترها ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، چهل و پنجمین جلسه «کارگروه ملی مدیریت پسماندها» عصر امروز با حضور علی سلاجقه، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، ایرج حشمتی، معاون محیط‌زیست‌ انسانی سازمان، مهدی خادم‌ثامنی، مدیرکل دفتر مدیریت پسماند، محمدرضا کنعانی، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان گلستان، پرویز درویش، معاون تدوین و ترویج استاندارد سازمان ملی استاندارد، محمد مهدی نوربخش، دبیر ستاد آب، اقلیم و محیط‌زیست معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور و جمع دیگری از مسئولان دستگاه‌های اجرایی و نظارتی مرتبط با موضوع پسماند با دستور کار «بررسی سایت جدید مدیریت پسماند شمال گلستان» در محل سالن جلسات سازمان حفاظت محیط‌زیست برگزار شد. 

در این جلسه علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: کارگروه ملی مدیریت پسماند، متولی اصلی مساله پسماند در کشور است و تمام مسائل مرتبط با پسماند از جمله اختلافات مطرح‌شده پیرامون مالکیت برخی زباله‌ها باید در همین‌جا حل شود. البته در بحث مالکیت پسماند، داوری مربوطه توسط معاونت حقوقی رئیس‌جمهور انجام و تکلیف آن مشخص شده است. اکنون مردم و بخش خصوصی اعتراضی درباره مالکیت پسماند ندارند و پسماند خود را تحویل می‌دهند، اما بحث اصلی مربوط به اتفاقاتی است که پس از تحویل زباله رخ می‌دهد. 

وی همچنین درباره شرایط مدیریت پسماند استان گلستان توضیح داد: در بازدیدی که از سایت زباله آزادشهر داشتم، متوجه شدم که بوی آن بسیار مشمئزکننده است و تا کیلومترها ادامه دارد. این سایت در کنار یک رودخانه بنا شده و همچنین در کانون آن، ارزشمندترین اراضی کشاورزی استان قرار دارد و از نظر فنی و تکنیکال مکان‌یابی اولیه آن کاملا نابه‌جا بوده است. عجیب‌تر این است که با وجود این که مکان‌یابی نادرست این سایت در سال‌های بعد از احداث آن مشخص شده است، اما باز هم توسعه و ایجاد تجهیزات جدید در این سایت در سال‌های ۹۶ و ۹۷ انجام شد که این کار هم اشتباه بوده است. 

معاون رئیس‌جمهور تاکید کرد: به طور کلی باید بگوییم که استان‌های شمالی ما با توجه به درجه حرارت، رطوبت و دیگر مسائل اقلیمی، شرایط دفن زباله را ندارند، اما در شرق استان گلستان از نظر اقلیمی شرایط کمی متفاوت است و می‌تواند در صورت همکاری پذیرای پسماند سایر استان‌های شمالی باشد. ولی در شهرهایی مثل گنبد کاووس، سایت پسماند واقعا شرایط خوبی ندارد و بوی نامطبوع آن مردم این شهر را اذیت می‌کند. در این‌گونه شهرها، شرکت‌های دانش‌بنیان باید بر روی حذف بو کار کنند و همچنین باید سناریوی میان‌مدتی درباره خصوص این سایت زباله تصویب و اعتبارات مورد نیاز برای اصلاح آن تامین شود. 

گفتنی است، جلسات «کارگروه ملی مدیریت پسماند» با ۱۲ عضو در سطح معاونان وزرا و سازمان‌ها از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم تا کنون به صورت مداوم تقریبا هر ماه یک بار به ریاست رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست برگزار شده است. ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌های مجری «قانون مدیریت پسماندها» برای جداسازی، جمع‌آوری، دفع، پردازش و بازیافت زباله‌ها و تصمیم‌گیری برای حل مشکل برخی طرح‌های مدیریت پسماند در کشور از جمله وظایف اصلی این کارگروه است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز