خبرگزاری کار ایران

رئیس اورژانس کشور خبرداد:

وقوع سالانه ۲۵۰ مخاطره طبیعی در کشور

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۴۴۸۴

رئیس اورژانس کشور و رئیس کمیته پدافند غیرعامل وزارت بهداشت با تاکید بر آمادگی همیشگی در برابر حوادث و بلایا، گفت: باید خودمان را برای حوادث و اتفاقاتی غیر منتظره آماده نگه داریم، چراکه تهدیدات جدید رویکردهای نوین می‌طلبد.

به گزارش ایلنا، جعفر میعادفر در همایش پدافند غیرعامل در نظام سلامت، اظهارکرد: بدیهی است حیاتی‌ترین منبع یک کشور منابع انسانی آن است و حفظ سلامت جسم و روح انسان‌های یک جامعه از مهم‌ترین راهبردهای هر کشوری است و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان متولی اصلی سلامت کشور، وظیفه تدوین سیاست‌ها، راهکارها و دستورالعمل‌ها را برای پیشگیری، آمادگی و پاسخ به مشکلات سلامتی دارد.

وی افزود: در خصوص بلایا و مشکلات سلامتی ناشی از آن، بالاترین متولی در کشور جمهوری اسلامی ایران، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی است و ساختارهای مختلفی در این وزارتخانه برای پاسخ، آمادگی و جبران آسیب‌های ناشی از بحران‌ها و بلایا را داراست.

میعادفر به موقعیت ایران و تهدیدات نظام سلامت اشاره و خاطرنشان کرد: بنابر گزارش جهانی کاهش خطر بلایا منتشره توسط ISDR ،جمهوری اسلامی ایران در کلاس (سطح) خطر ۸ از ۱۰ قرار دارد، در دنیا ۴۰ نوع بلای طبیعی شناخته شده است و در ایران ۳۲ نوع آن به وقوع می‌پیوندد و ایران جزو ده کشور بلاخیز جهان بوده و رتبه چهارم در قاره آسیا را دارد. میزان آسیب پذیری مردم ایران در برابر بلایا ۸۰ درصد است.

رئیس کمیته پدافند غیر عامل وزارت بهداشت موقعیت جغرافیایی، خصوصیات توپوگرافیک ایران، آسیب پذیری بالای سازه ای و غیرسازه ای جامعه را از علل مخاطرات طبیعی دانست که منجر به مرگ و صدمات بی شمار و سایر پیامدهای سوء سلامتی می‌شود.

بر اساس اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور، وی با بیان اینکه در کشور، در هر سال به طور متوسط۲۵۰ مخاطره طبیعی روی می‌دهد، افزود: در پی این مخاطرات ۳۰۰۰ نفر کشته و ۹۰۰۰ نفر دچار مصدومیت فیزیکی می‌شوند و ۱.۵ میلیون نفر نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

رئیس اورژانس کشور با بیان اینکه توسعه سریع شهرنشینی باعث شده تا بسیاری از ساکنین روستاها در حاشیه شهرهای بزرگ ساکن شوند که از مقاومت و آمادگی لازم برای بلایا برخوردار نیستند، تصریح کرد: در توسعه شهرهای کشور مبانی کاهش خطر بلایا بدرستی رعایت نمی‌شوند و آمادگی خانوارهای ایرانی در برابر بلایا، کم است و آسیب ناشی از مخاطرات طبیعی بر مراکز بهداشتی درمانی، بخصوص مخاطرات آب و هوایی، رو به افزایش است.

میعافر، استمرار خدمات بهداشتی درمانی به صورت مناسب با حفظ مراکز و مجموعه‌های حیاتی، حساس و مهم و تامین سلامت نیروی انسانی متخصص مورد نیاز در شرایط حوادث متعارف و غیر متعارف با توجه به حساسیت های جامعه را اهداف و مقاصد پدافند غیرعامل در نظام سلامت کشور برشمرده و گفت: سامان‌‎دهی و تقویت ساختار پدافند غیرعامل در ستاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه ‎های علوم پزشکی کشور با مساعدت وزیر بهداشت، ایجاد سامانه‎ های هوشمند رصد و پایش تهدیدات کلاسیک و نوین و تقویت آمادگی و افزایش ظرفیت نظام سلامت در مدیریت تهدیدات CBRNE از هداف کلان پیش‎رو در پدافند غیر عامل هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز