خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت:

لزوم تقویت زبان مادری و فارسی در مناطق دوزبانه/ هم اکنون ۷ میلیون و۳۰۰ هزار کودک داریم

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۴۱۶۹

رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک بر لزوم تقویت زبان مادری و فارسی در مناطق دوزبانه تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک با موضوع آغاز سال تربیتی کودکستان‌ها، اتمام پروژه تطبیق تاسیس، آغاز پروژه تطبیق فعالیت کودکستان‌ها و همچنین فرا رسیدن هفته ملی کودک صبح امروز ۱۵ مهرماه برگزار شد.

"مجتبی همتی‌فر" رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در ابتدای این نشست ضمن گرامیداشت هفته کودک اظهار کرد: اسناد تحولی به دوره کودکی اشاره شده و سال ۶۷ سند بنیادی مصوب شد و دوره کودکی را دوره اساس نامیده است. اگر کودک برای ما مهم است اقتضا می‌کند که به سازمان ملی تعلیم و تربیت، نگاه ملی داشت. هم اکنون ۷ میلیون و۳۰۰ هزار کودک داریم که بخشی از آنها در حیطه پوشش سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک قرار ندارند.

همتی‌فر اضافه کرد: هنوز امکانات لازم برای توسعه کمی و کیفی وجود ندارد. در سال گذشته ۹۰۰ هزار کودک پسش دبستانی داشتیم که ثبت نام کردند. بر اساس مصوبات ما باید تا سال ۱۴۰۷ خدمات خود را به ۱۰۰ درصد برسانیم. فعلا جامعه ۴ میلیونی تحت پوشش پیش دبستانی هستند.

او گفت: در ۳۲ هزار کودکستان حدود ۹۰۰ هزار کودک را پوشش داده‌ایم. پیش دبستانی بخش غیردولتی است پس باید توجه ویژه تری به آن کرد. سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک مسئولیت جدی برای مناطق دو زبانه دارد. وقتی بچه ها تجربه کافی را به لحاظ زبانی نداشته باشند، در دبستان مشکل پیدا می‌کنند. زبان مادری بچه‌ها باید تقویت شود اما زبان فارسی نیز در کودکان دو زبانه باید قوی شود.

رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک افزود: اغلب مناطق دو زبانه محرومیت دارند.  سال قبل ۷۰ میلیارد تومان از ۱۲۷ میلیارد بودجه خود را برای مناطقدو زبانه و محروم اختصاص دادیم و فقط ۳۳۰ هزار نفر از آموزش های پیش از دبستان بهره مند شدند. باید مناطق با ضریب محرومیت ۹ و ۸ و ۷ را حتما به صورت کامل تحت پوشش حمایتی قرار دهیم.

همتی‌فر تاکید کرد: نرخ مرودی کلاس اول شاخص نشان دهنده اهمیت آموزش پیش از دبستان است.

رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک عنوان کرد: طی تفاهم‌نامه با وزارت بهداشت برای افزایش بهره‌مندی از خانه‌های بهداشت، اقداماتی شده تا با هم افزایی ملی موضوع کودک را به جایگاه اصلی خود برسانیم.

همتی‌فر خاطرنشان کرد: برخی سیاست ها موجب شد وضع حرفه‌ای و معیشتی مربیگری کودکستان چندان مناسب نباشد. از منظر اشتغال زایی نیز این نکته مهم است. خدمات آموزشی و فرهنگی باید جدی گرفته شود و اعتبارات کودکستان ها باید بیشتر شود. در زیرساخت ها و توسعه تجهیزات سرمایه گذاری لازم است. توسعه در تعلیم و تربیت اوان کودکی موجب اشتغال زایی افرادی می شود که در رشته مرتبط تحصیل کرده اند و می توانند در کودکستان ها کار کنند.

او ضمن اشاره‌ به  مهدکودک های بهزیستی گفت: برای یکپارچه سازی از عنوان کودکستان بهره می‌بریم.  ۱۴ هزار مهدکودک فعال در بهزیستی وجود داشت و در دوران کرونا خیلی از آنها تعطیل شد. در واقع نیمی از مهدکودک ها مهدروستا بودند و با قطع بودجه یک وعده غذای گرم مهد روستاها به تعطیلی کشیده شدند. علت تعطیلی محدودیت های ناشی از کرونا بود. بخشی که در شهرها قرار داشتند در رده ۲ قرار گرفتند و توانستند فعالیت کنند ولی در روستاها این اتفاق نیفتاد و مهدروستاها تعطیل شدند. تلاش می کنیم به یکدستی کودکستان ها برسیم.

همتی‌فر گفت: ساماندهی ذیل پروژه تطبیق از دیگران فعالیت های ماست. وضع همسایه شرقی ما به دلیل جنگ هایی که پیش آمد بهم ریخت و ما میزبان آنها هستیم و این جمعیت و کودکان و نوجوانان آنها سازماندهی شد. اکنون ۶۰۰ هزار کودک افغان در مدارس هستند. به صورت آزمایشی امسال مهدکودک اتباع را نیز راه اندازی کردیم تا به تعلیم و تربیت این کودکان بپردازیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز