خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری صورت گرفت:

واکنش به درخواست‌ها برای تفکیک جنسیتی در مراکز تربیتی کودک/ خانواده‌ها زیربار شهریه نامتعارف نروند

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۵۰۷۸

رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک گفت: برخی مراکز پیش دبستان و کودکستان‌ها صرفا به دلیل نام ویژه ای که دارند یا تبلیغات شهریه زیادی مطالبه می کنند و خانواده نباید زیر بار چنین چیزی برود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک با موضوع "خدمات الکترونیکی سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک" صبح امروز چهارشنبه ۱۷ خردادماه برگزار شد.

"مجتبی همتی‌فر" رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک با اشاره به نوپا بودن این سازمان گفت: سازمان تعلیم و تربیت کودک از سال ۹۹ به خانواده آموزش و پرورش اضافه شد. گستره مهدکودک ها در حیطه کار آموزش و پرورش بود، ولی طی سالها توجه جدی به آن نمی شد. پس از تأکیدات رهبر انقلاب به موضوع کودکان که به مسئله ای در خصوص رها بودن تربیت کودک قبل از مدرسه اشاره داشتند، بنا به نیاز احساس شده، شورای عالی انقلاب فرهنگی وارد شد و اساسنامه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک شکل گرفت و اساسنامه بعد از روندهای لازم تدوین و ابلاغ شد.

همتی‌فر تصریح کرد: وقتی سازمان شکل گرفت، کشور درگیر بحران کرونا بود و آموزش و پرورش چالش هایی داشت و دولت هم در حال تغییر بود و در این بازه زمانی سخت سازمان ایجاد شد. ما در حال حاضر حدود ۸ میلیون کودک داریم که جامعه هدف هستند با اینکه تولد کم شده و با ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار کودک، برای ما کیفیت و کمیت نسل همزمان اهمیت دارد.

او ادامه داد: ساماندهی مراکز تربیت کودک اولین هدف سازمان بود که قبلا تحت عنوان مهد کودک کودکستان و...‌ شناخته می شدند. با یکپارچه سازی با عنوان کودکستان و صدور مجوز از سمت ما به سمتی رفتیم که ساماندهی صدور مجوز برای مراکز تربیت کودک ایجاد شود. از سوی دیگر آیین نامه و زیرساخت های آیین نامه ای هم لازم بود. بنابراین سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک تغییر شاخص و دستورالعمل با نگاه تربیتی ایجاد کرد. در این امر مراکز دانشگاهی و پژوهشی به ما کمک کردند.

او گفت: گام دیگر فراهم سازی زیرساخت الکترونیک در سازمان بود؛ در حالی که دولت الکترونیک شده بود سامانه الکترونیکی سازمان طراحی شد و پروژه تطبیق را با سامانه خودمان راه اندازی کردیم و ۲۷ هزار کودکستان پرونده تشکیل دادند و صدور مجوزهای جدید در سطوح مختلف انجام شد.

همتی‌فر اضافه کرد: گام دیگر ایجاد مجموعه تفاهم نامه هایی با دستگاه های دیگر بود تا تسهیل گری ایجاد شود. مجوز صادر کردن برای کودکستانها حساس است چرا که دوره کودکی ۷ سال اول بسیار مهم است. باید علاوه بر اهمیت ظاهری و فضایی و فیزیکی بسترهای تربیت کودک باید به اهمیت چگونگی تربیت در این روند توجه شود. به همین منظور پروژه تطبیق که باید به میدان خدمت برساند در گام های آخر قرار دارد.

رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک یادآور شد: برای اثبات هویت سازمان هم گام هایی برداشتیم و حاکمیت، رسانه و خانواده ها به چنین سازمانی حساس هستند و مطالباتی دارند و ما خود را پاسخگو می دانیم سه ماموریت اصلی برای ما تعریف شده؛ نظارت بر مراکز خدماتی تربیتی کودک برعهده ماست. توجه به این مراکز و توانمندسازی نیروی انسانی و نظارت بر کیفیت این مراکز بسیار مهم است. ما باید والدین را توانمند و شرایط والدگری را فراهم کنیم. کیفیت نسل از ماموریت های تربیتی ماست. در حال حاضر والدین یا به لحاظ والدگری توانایی کافی ندارند و مکمل معین می خواهند یا در برخی مراکز نیاز به حمایت و مکمل دارند. به نظر می رسد سیاست های کشور خانواده محور نیست. مثل ماجرای تغییر ساعت کار. وقتی تصمیم به چنین کاری گرفته شد، برای والدین چه تدبیری داشتیم؟ ما مجبوریم مراکز تربیتی کودک را برای خدمت رسانی به این والدین جهت دهیم. پس ما باید همدلی والدین و مادران را در تصمیماتی که می‌گیریم در نظر داشته باشیم. ماموریت سوم ما زیست بوم مربوط به کودک است. رهبر انقلاب تاکید داشتند که باید محتوای بومی برای کودک تهیه شود. اسباب بازی، کتاب، کار کتاب، داستان و سایر محصولات مرتبط با کودک از جمله موارد مورد توجه ماست تا به تولید بومی برسیم البته اعتبارات هم برای این کار لازم است.

او تصریح کرد: بودجه سال اول سازمان ۵۰ میلیارد تومان بود، اما حدود ۷۰ میلیارد تومان بودجه پیش دبستانی آپ وجود داشت در آن سال. ۲۰۹ میلیارد تومان هم بودجه ۱۴۰۲ سازمان است که بودجه‌ای که در بهزیستی هزینه می‌شد عملا به سازمان منتقل نشد که اگر می‌شد به حدود ۴۰۰ میلیارد تومان می‌‌رسید.

همتی‌فر خاطرنشان کرد: تمرکز اصلی ما ساماندهی مراکز کودکستان هاست. خطاهایی در این حوزه وجود داشت و قبلا پایگاه داده از این مراکز نداشتیم. اما حالا سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک این کار را کرده و گام اول تولی گری و نظارت را برداشتیم و تا آغاز سال تحصیلی توانمندسازی مربیان نیز انجام می شود. همزمان با این کار، کیفی سازی محصولات کودکستان ها هم انجام می‌شود. این محصولات باید با زیرساخت مناسب به دست مخاطبانش برسند.

او در خصوص درخواست برای تفکیک جنسی در مراکز تربیتی کودک گفت: مراکزی که بخواهند می توانند درخواست تفکیک جنسی و تغییر وضعیت بدهند. ما در حال حاضر ۲۶ هزار و ۸۰۰ کودکستان فعال داریم که شاید بعد از ثبت همه آنها به ۳۰ هزار هم برسد و می توانند در مجوز فعالیت که بعد از دریافت مجوز تاسیس گرفته می شود، می توانند نوع جنسیت و... را درخواست کنند. عمده مراکز موجود البته ترکیب دختر و پسر زیر ۷ سال را پذیرش می کنند. ما ۵ ماه وقت داریم تکلیف هر درخواست را روشن کنیم.

همتی‌فر در مورد نقش تاکید کرد: ما بناست خانواده محور باشیم. ما نقش خود را در حالی که قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده را داریم محوری می دانیم. دستگاه هایی نیز در این امر دخیل شده اند. برخی تغییرات مانند تغییر ساعات کار تابستانی اشکالاتی به کلی ایجاد کرد و زمان برد تا سازمان ها خود را وفق دهند. مسئله گرمایش که جهانی است و دلیل تغییر ساعت کاری بود بسیار مهم است اما چقدر مسائل فرهنگی و اجتماعی در آن لحاظ شده بی اطلاع هستم. معاونت امور زنان در حوزه خانواده ورود پیدا می کند و خانم خزعلی هم نگرانی داشتند و مواردی مانند دورکاری پیشنهاد شد. قسمتی که به ما مربوط است مراکز کمک تربیتی است که به خانواده ها کمک می کنند. تکلیف دولت هنوز در خصوص تغییر ساعت هنوز روشن نیست و ما برای صدور توصیه به دستگاه های خودمان نیاز به تعامل داریم. شروع ساعت کار قبل ۶ صبح و بردن کودک به کودکستان ها مشکلاتی ایجاد می کند اما امیدواریم ادارات با تاسیس کودکستان به خانواده ها کمک کنند و دشواری ها کاهش پیدا کند. پس همچنان خانواده ها با تغییر ساعت کاری چالش دارند.

رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک با اشاره به اظهار کرد: کودکستان فضای مدرسه نیست و چارچوب ها مشخص است چراکه دوره اجباری است. ما نمی توانیم آن چارچوب را به دوره قبل از دبستان کودکان به کار بگیریم. بخش اصلی مدرسه دولتی و آموزش رایگان و مبتنی بر قانون است.

به گفته همتی‌فر در دوره اول و دوم قبل از دبستان که بخش دوم آن پیش دبستانی است، بخشی از فعالیت در این دوره خلاقیت نخبگان و مراکز تربیتی قبل از دبستان است.

در ادامه رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک بیان کرد: این بستگی ها به خلاقیت مربیان و کودکستان ها و همچنین خواسته خانواده ها تفاوتی بین آموزش مدرسه ای و قبل مدرسه وجود دارد. پس هزینه ها و چارچوب ها متفاوت می شود. از سمت دیگر نیروی انسانی آموزش و پرورش و کودکستان ها متفاوت است. حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد هزینه کودکستان صرف نیروی انسانی و مکان می شود پس با فرض یکسان بودن خدمت شهریه و هزینه این دوره با مدرسه متفاوت می شود.

او افزود: توافق والدین با کودکستان برخی موارد خدماتی را می تواند متفاوت کند. این برنامه ها گاهی جزو خدمات اصلی کودکستان‌ها نیست و وقتی کودکستان در توافق با خانواده یا به خواست خانواده برنامه های اضافه ای طراحی کرده، منطقی برای مقایسه کودکستان و چارچوب آن با مدارس وجود ندارد.

رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت اظهار کرد: قبلا ۸۰ درصد شهریه پایه اول شهریه پیش دبستانی بود و مهدکودک ها براساس رتبه و خدمات شهریه تعیین می کردند در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ زیرساخت فراهم نبود و ما فقط سقف شهریه کودکستان‌ها را اعلام کردیم و شهریور گذشته گفتیم میزان تعیین شهریه باید چگونه باشد. تا سقف ۴۰ درصد براساس پایه سال قبل امکان افزایش شهریه برای کودکستان ها به وجود آمد پس تکلیف شهریه کودکستان و پیش دبستانی ها مشخص است. برخی مراکز شاید سرخود افزایش شهریه داده باشند و استدلال کنند که هزینه نیروی انسانی بیشتر شده ما تاجایی که توانستیم نظارت کردیم که این اتفاق نیفتد.

همتی‌فر ادامه داد: برخی مراکز پیش دبستان و کودکستان‌ها صرفا به دلیل نام ویژه ای که دارند یا تبلیغات شهریه زیادی مطالبه می کنند و خانواده نباید زیر بار چنین چیزی برود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز