خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

توضیح مدیرکل منابع طبیعی تهران درباره قطع درختان سرخه‌حصار/ نهال‌های جوان جایگزین درختان بیمار می‌شوند

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۰۶۷۱

مدیرکل منابع طبیعی استان تهران با بیان این که انجام عملیات بهداشتی - پرورشی در پارک جنگلی سرخه‌حصار از حدود یک ماه قبل آغاز شده است، گفت: در این عملیات، درختان شکسته، افتاده، خشکیده، بیمار و آفت‌زده با نهال‌های جوان، پهن‌برگ، بومی و سازگار با کم‌آبی جایگزین می‌شوند.

«رضا بیانی»، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره تصاویر منتشرشده از قطع درختان در محدوده پارک جنگلی سرخه‌حصار در شرق پایتخت توضیح داد: قطع درختان در بخشی از بوستان جنگلی سرخه‌حصار، مربوط به انجام عملیات بهداشتی – پرورشی در پارک‌های جنگلی اطراف پایتخت است که پس از سال‌ها تاخیر، امسال با همکاری اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان و شهرداری تهران آغاز شده است. در این عملیات، درختان شکسته، افتاده، خشکیده، بیمار و آفت‌زده از مجموعه‌های پارک جنگلی خارج می‌شوند و همچنین درختانی که به سن دیرزیستی رسیده‌اند، بخصوص گونه‌های سوزنی‌برگ، احیا خواهند شد؛ یعنی به‌جای آنها، نهال‌های جوان مقاوم به کم‌آبی کاشته می‌شود. 

وی افزود: متاسفانه شاهد چند دهه تاخیر در انجام عملیات بهداشتی – پرورشی در جنگل‌کاری‌ها و پارک‌های جنگلی حاشیه تهران هستیم و این در حالی است که درختان بیمار و آفت‌زده و درختانی که به سن دیرزیستی رسیده‌اند، باید مدت‌ها پیش از این مجموعه‌ها خارج می‌شدند. به همین دلیل، امسال برای انجام این عملیات، یک پیمانکار را استخدام کردیم و از ماه‌ها قبل، چکش‌زنی و نشانه‌گذاری درختان بیمار و خشکیده شناسایی‌شده، انجام شده بود و حالا با تایید درختان نشانه‌گذاری‌شده توسط اداره‌کل منابع طبیعی استان و سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهرداری تهران، حدود یک ماه است که عملیات قطع این درختان آغاز شده است. 

استفاده از اسب و قاطر برای جابه‌جایی الوار در پارک جنگلی سرخه‌حصار 

بیانی با تاکید بر این که پیمانکار انجام عملیات بهداشتی – پرورشی در پارک جنگلی سرخه‌حصار با برگزاری یک مزایده قانونی انتخاب شده است، عنوان کرد: براساس قرارداد منعقدشده با پیمانکار، درختان خشکیده و آفت‌زده پس از بریده شدن، در همان محل به الوار تبدیل می‌شوند و سپس الوارها از محدوده پارک جنگلی خارج و به کنار جاده اصلی منتقل می‌شوند. در این میان با وجود این که عملیات قطع درختان از حدود یک ماه قبل آغاز شده بود، پیمانکار اخیرا با مقداری تاخیر برای خروج الوار اقدام کرده است. اما اصل انجام عملیات بهداشتی – پرورشی در پارک جنگلی سرخه‌حصار کاملا قانونی است و با حکم شورای حفظ حقوق بیت‌المال و سایر مراجع قضایی ذی‌ربط انجام می‌شود. 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران در پاسخ به این سوال که چرا براساس برخی تصاویر منتشرشده، الوارها با استفاده از اسب و قاطر از پارک جنگلی سرخه‌حصار خارج می‌شوند، اظهار داشت: در محدوده‌ای که عملیات بهداشتی – پرورشی در پارک جنگلی سرخه‌حصار انجام می‌شود، راه جنگلی وجود ندارد که بتوان با استفاده از کامیون یا ماشین‌آلات سنگین، جابه‌جایی الوار را انجام داد. به همین دلیل، پیمانکار ناچار است که از چارپایان برای این کار استفاده کند که اتفاقا این مساله هم جلوی تخریب عرصه توسط ماشین‌آلات سنگین را می‌گیرد و هم باعث انتشار کمتر آلاینده‌های هوا در یکی از بوستان‌های جنگلی ارزشمند حاشیه تهران می‌شود. 

وی در ادامه خاطرنشان کرد: براساس مزایده برگزارشده و قرارداد منعقدشده با پیمانکار و تفاهم بین اداره‌کل منابع طبیعی استان و شهرداری تهران، پیمانکار انجام عملیات بهداشتی – پرورشی در پارک جنگلی سرخه‌حصار، مبلغ مزایده را به حساب دولت واریز کرده است و پس از انجام عملیات زیر نظر کارشناسان اداره‌کل منابع طبیعی استان و سازمان بوستان‌های شهرداری تهران، می‌تواند الوار حاصله را به فروش برساند. 

پیگیری برای انجام عملیات بهداشتی - پرورشی در پارک‌های جنگلی خجیر  و چیتگر 

بیانی با تاکید بر جایگزین شدن درختان شکسته، افتاده، خشکیده، بیمار و آفت‌زده با نهال‌های جوان در عملیات بهداشتی - پرورشی پارک جنگلی سرخه‌حصار گفت: طبق توافق انجام‌شده بین اداره‌کل منابع طبیعی استان و شهرداری تهران، قرار است که درختان قطع‌شده در پارک جنگلی سرخه‌حصار براساس طرح مشخص با نهال‌های جوان، پهن‌برگ، بومی و سازگار با کم‌آبی نظیر سنجد، ارغوان و .... جایگزین شوند؛ یعنی برای جایگزینی درختان خشکیده، به هیچ وجه قرار نیست از گونه‌های سوزنی‌برگ استفاده کنیم، چراکه هم مقاومت گونه‌های سوزنی‌برگ در برابر آفات و بیماری‌ها کمتر است و هم مصرف آب بیشتری برای آبیاری آنها انجام می‌شود. 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران با اشاره به برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده برای انجام عملیات بهداشتی – پرورشی در سایر پارک‌های جنگلی حاشیه پایتخت، بیان کرد: با توجه به این که سال‌هاست در هیچ‌کدام از پارک‌های جنگلی اطراف تهران عملیات بهداشتی – پرورشی انجام نشده و درختان آفت‌زده و خشکیده زیادی در این بوستان‌ها مشاهده می‌شوند، براساس توافق بین اداره‌کل منابع طبیعی استان و شهرداری تهران قرار است که این عملیات مرحله به مرحله در دیگر پارک‌های جنگلی اطراف تهران نیز دنبال شود؛ به نحوی که در حال حاضر، دستور قضایی لازم برای انجام عملیات بهداشتی - پرورشی در پارک جنگلی خجیر اخذ شده است. 

وی در پایان تصریح کرد: در حال حاضر نشانه‌گذاری درختان شکسته، افتاده، خشکیده و آفت‌زده در پارک جنگلی خجیر انجام شده است. این پارک جنگلی، در واقع جنگل‌های دست‌کاشتی است که از دهه‌های قبل در حاشیه پارک ملی خجیر که جزو مناطق چهارگانه محیط‌زیست محسوب می‌شود، ایجاد شده بود. با توجه به انجام مقدمات لازم، به‌زودی انجام عملیات بهداشتی – پرورشی در این پارک جنگلی آغاز خواهد شد و همچنین در حال رایزنی برای اخذ دستور قضایی به‌منظور انجام عملیات مشابه در بخشی از پارک جنگلی چیتگر هستیم. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز