خبرگزاری کار ایران

درختان آفت‌زده سرخه‌حصار با درختان پهن‌برگ جایگزین می‌شوند

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۹۹۳۰

مسئول فنی اداره منابع طبیعی شهرستان تهران گفت: طبق تبصره ۲ ماده ۴ قانون حفاظت، حکم حذف درختان آفت‌زده سوزنی‌برگ بوستان سرخه‌حصار صادر شده است و این درختان، با درختان پهن‌برگ جایگزین می‌شوند.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه خبری شهر، ابوالفضل لولایی درباره جایگزینی درختان آفت‌زده سوزنی‌برگ بوستان سرخه‌حصار با درختان پهن‌برگ توضیح داد: با توجه به بحث پایان زندگانی درختان سرخه‌حصار و چیتگر و لویزان و شیوع گسترده سوسک‌های پوست‌خوار که باعث شده است درختان زندگانی خود را از دست دهند، از دی‌ماه سال گذشته نشانه‌گذاری این درختان را با یک هیات کارشناسی از سازمان جنگل‌ها انجام دادیم و طبق ماده ۹ قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع در بهار امسال مجوز چکش‌زنی این درختان صادر شد. با تایید چکش‌زنی درختان خشک آفت‌زده، طبق تبصره ۲ ماده ۴ قانون حفاظت، حکم حذف آنها صادر شده است.

وی افزود: قرار است این درختان حذف شوند و شهرداری منطقه ۱۳ به عنوان مجری طرح مدیریت بهره‌وری پارک جنگلی سرخه‌حصار احیا و جایگزینی این درختان را با درختان پهن‌برگ و درختانی که در داخل پارک قرار دارند و در مقابل این شیوع گسترده آفت سوسک پوست‌خوار مقاوم هستند، مثل داغداغان، اقاقیا و زرشک به صورت یک دوره ۴ تا پنج ساله انجام دهد؛ به طوری که درختان پهن‌برگ به جای سوزنی‌برگ‌ها کاشته شوند.

لولایی ادامه داد: زمانی که درختان سوزنی‌برگ در سرخه‌حصار کاشته می شد، شرایط آب‌وهوایی تهران هم گرمای کمتری داشت و هم بارندگی بیشتری در شهر داشتیم. علت شیوع گسترده این سوسک‌ها بحث گرمای هوا، تغییر اقلیم و کاهش میزان بارندگی و کاهش میزان سرمای هوا است.

مسئول فنی اداره منابع طبیعی شهرستان تهران با بیان این که دیگر کاشت درختان سوزنی‌برگ کاج که درختان غیر بومی هستند را در بوستان سرخه‌حصار نخواهیم داشت، عنوان کرد: طبق مجوزی که صادر شده است، بعد از سرخه‌حصار به سراغ درختان آفت‌زده و خشک چیتگر و بعد از آن لویزان می‌رویم، اما بیشترین میزان آسیب‌دیدگی را در حال حاضر در سرخه‌حصار داریم.

وی با بیان این که نشانه‌گذاری درختان در چند مرحله انجام شده است و در حال حاضر نشانه‌گذاری درختان در فاز بعدی در حال انجام است، اضافه کرد: درخت نیز مانند انسان دوره رشد، نوجوانی، جوانی و کهنسالی دارد. درختان سرخه‌حصار که در اوایل دهه ۴۰ کاشته شدند، مقاومت خود را در مقابل شیوع گسترده آفت از دست داده‌اند که طرح پرورشی و احیا و اصلاحی با مدیریت بهره‌وری که مجری آن شهرداری منطقه ۱۳ است، در یک دوره ۴ تا ۵ ساله انجام می‌شود.

لولایی در پایان گفت: این مساله را به شهرداری منطقه ۱۳ اعلام کرده‌ایم و این آمادگی را به شهرداری منطقه ۲۲ برای پارک چیتگر و بعد از آن به شهرداری منطقه ۴ برای پارک لویزان دادیم. البته مهمترین مسأله در این موضوع بحث اطلاع‌رسانی به شهروندان و گردشگرانی است که به پارک می‌آیند که از آنها تقاضا داریم در مصرف آب صرفه‌جویی کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز