خبرگزاری کار ایران

هشدار نارنجی هواشناسی درباره طوفان شن در ۳ استان شرقی کشور/ رگبار و رعد و برق در برخی مناطق

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۳۸۲۹

سازمان هواشناسی ضمن پیش‌بینی وقوع رگبار و رعد و برق در برخی مناطق ایران، درباره احتمال بروز طوفان شن در سه استان شرقی کشور هشدار نارنجی صادر کرد.

به گزارش ایلنا، پیش‌بینی کلی نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی نشان می‌دهد که امروز و فردا در بخش‌هایی از هرمزگان و جنوب شرق فارس رگبار، رعد و برق و وزش باد شدید موقتی روی می‌دهد. 

همچنین امروز در مناطقی از سواحل غربی دریای خزر، ارتفاعات البرز مرکزی،‌ شرق اردبیل، ارتفاعات زاگرس مرکزی و طی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه در ارتفاعات البرز مرکزی ابرناکی و بارش‌های پراکنده پیش‌بینی می‌شود. 

روزهای پنجشنبه و جمعه در سواحل دریای خزر، اردبیل، دامنه‌ و ارتفاعات البرز مرکزی و شرقی و بخش‌هایی از شمال شرق کشور رگبار، رعد و برق و وزش باد شدید موقتی پیش‌بینی می‌شود. 

از امروز تا پنجشنبه در مناطقی از شمال شرق،‌ شرق و بخش‌هایی از مرکز در برخی ساعات افزایش سرعت باد و در مناطق مستعد خیزش گرد و خاک روی می‌دهد. این شرایط روزهای چهارشنبه و پنجشنبه در بخش‌هایی از غرب و جنوب غرب کشور انتظار می‌رود. 

امروز و فردا همچنین در شرق کشور به‌ویژه در منطقه زابل وزش باد شدید موجب وقوع طوفان شن،‌کاهش دید افقی و کاهش کیفیت هوا می‌شود. 

روز پنجشنبه در استان‌های ساحلی دریای خزر و اردبیل کاهش دما روی می‌دهد و طی ۲ روز آینده شرق دریای عمان مواج و متلاطم خواهد بود. 

براساس اعلام سازمان هواشناسی کشور، امروز آسمان شهرهای زیارتی عراق (نجف اشرف، کربلای معلی، کاظمین و سامرا) صاف همراه با وزش باد گاهی وزش باد شدید و رخداد گرد و خاک پیش‌بینی شده است. 

حداکثر دمای امروز نجف ۴۳ درجه و شهرهای کربلا، کاظمین و سامرا ۴۲ درجه خواهد بود. بیشینه دما هوا در شهرهای مهران ۴۵ درجه، چذابه ۴۶ و شلمچه نیز ۴۶ درجه پیش‌بینی شده است. حداکثر دمای هوا در مرزهای تمرچین و باشماق ۳۵ درجه سانتی‌گراد است. 

توصیف سامانه: افزایش گرادیان فشار سطح زمین (هشدار نارنجی) 

نوع مخاطره: وزش باد شدید، گرد و خاک، در نواحی مستعد طوفان گرد و خاک یا طوفان شن

زمان منطقه اثر: دوشنبه ۱۳ شهریور و سه‌شنبه ۱۴ شهریور ۱۴۰۲: شمال سیستان و بلوچستان، شرق خراسان جنوبی و جنوب شرق خراسان رضوی. 

اثر مخاطره: در مناطق مستعد طوفان گرد و خاک و شن، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، اختلال در ناوگان حمل‌ونقل، خسارت به تجهیزات شهری و برون‌شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها، دکل‌های برق و سازه‌های موقت، سقوط اشیا از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهنسال. 

توصیه: اجتناب از رفت‌وآمدهای غیرضروری برای افراد سالمند و بیمارهای تنفسی و قلبی، آمادگی دستگاه‌های امدادی به‌ویژه مراکز بهداشتی، پرهیز از فعالیت کویرنوردی، احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، اجتناب در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهن‌سال و محدودیت در فعالیت‌های کشاورزی. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز