خبرگزاری کار ایران

هشدار نارنجی هواشناسی درباره طوفان شن در ۴ استان/ وضعیت زرد خیزش گرد و خاک در ۱۰ استان/ احتمال وقوع سیلاب در ۱۲ استان

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۳۴۸۲

سازمان هواشناسی ضمن صدور هشدار نارنجی درباره احتمال وقوع طوفان شن در ۴ استان کشور، هشدار زرد جداگانه‌ای را نیز درباره خیزش گرد و خاک در ۱۰ استان کشور صادر کرده و در متن هشدار زرد خود، از رگبار باران، رعد و برق و احتمال وقوع سیلاب در ۱۲ استان خبر داده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، براساس هشدار نارنجی صادرشده توسط سازمان هواشناسی کشور در روز جمعه ۱۳ مرداد، طی امروز، فردا و پس‌فردا احتمال خیزش گرد و خاک و وقوع طوفان شن در مناطقی از استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، قم و سمنان وجود دارد. 

سازمان هواشناسی امروز همچنین هشدار زرد دیگری را صادر کرده است مبنی بر این که طی روزهای جمعه تا یکشنبه شاهد رشد ابرهای همرفتی، رگبار باران و احتمال وقوع سیلاب در مناطقی از استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، سمنان، تهران، البرز، فارس و هرمزگان خواهیم بود. 

در بخش دیگری از هشدار زرد سازمان هواشناسی تاکید شده است که از روز جمعه ۱۳ مرداد تا یکشنبه ۱۵ مرداد شاهد وزش باد شدید و در نواحی مستعد خیزش گرد و خاک در مناطقی از استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سمنان، اصفهان، البرز، تهران، مرکزی، قم، سیستان و بلوچستان و کرمان خواهیم بود. 

متن هشدار نارنجی سازمان هواشناسی کشور به شرح زیر است: 

توصیف سامانه: افزایش گرادیان فشار سطح زمین 

زمان شروع: جمعه ۱۳ مرداد ۱۴۰۲ 

زمان پایان: یکشنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ 

نوع مخاطره: وزش باد شدید، گرد و خاک، در نواحی مستعد طوفان شن

منطقه اثر: 

جمعه ۱۳ مرداد ۱۴۰۲: شمال سیستان و بلوچستان، شرق خراسان جنوبی، قم

شنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۲: شمال سیستان و بلوچستان، شرق خراسان جنوبی

یکشنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۲: شمال سیستان و بلوچستان، شرق خراسان جنوبی، جنوب و شرق سمنان

اثر مخاطره: در مناطق مستعد طوفان گرد و خاک و شن، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، اختلال در ناوگان حمل‌ونقل، خسارت به تجهیزات شهری و برون‌شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها، دکل‌های برق و سازه‌های موقت، سقوط اشیا از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهن‌سال.

توصیه: اجتناب از رفت‌وآمدهای غیرضروری برای افراد سالمند و بیمارهای تنفسی و قلبی، پرهیز از فعالیت کویرنوردی، احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، اجتناب در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهن‌سال و محدودیت در فعالیت‌های کشاورزی. 

متن هشدار زرد سازمان هواشناسی کشور نیز به شرح زیر است: 

توصیف سامانه اول: رشد ابرهای همرفتی و سامانه بارشی

زمان شروع: جمعه ۱۳ مرداد ۱۴۰۲ 

زمان پایان: یکشنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ 

نوع مخاطره: رگبار باران، رعد و برق، وزش باد شدید موقت در مناطق مستعد خیزش گرد و خاک

منطقه اثر: 

جمعه ۱۳ مرداد ۱۴۰۲: شمال آذربایجان غربی، شمال آذربایجان شرقی، اردبیل، دامنه و ارتفاعات مازندران

شنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۲: شمال آذربایجان غربی، شمال آذربایجان شرقی، اردبیل، خراسان شمالی، دامنه و ارتفاعات در استان‌های مازندران و گلستان، جنوب و شرق فارس، ارتفاعات هرمزگان 

یکشنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۲: خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، دامنه و ارتفاعات در استان‌های گلستان، مازندران، سمنان، تهران و البرز، جنوب شرق فارس، ارتفاعات هرمزگان

اثر مخاطره: احتمال آبگرفتگی معابر، احتمال جاری شدن روان‌آب، احتمال سیلاب و بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و مسیلها، صاعقه، وزش باد، در نواحی مستعد خیزش گرد و خاک، احتمال خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و احتمال شکستن درختان کهن‌سال. 

توصیه: احتیاط و اجتناب از تردد و توقف در حاشیه رودخانه‌ها و مسیلها، اجتناب از اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در سفرهای برون شهری به‌ویژه در اطراف رودخانه‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و جابه‌جایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها. 

توصیف سامانه دوم: افزایش گرادیان فشار سطح زمین 

زمان شروع: جمعه ۱۳ مرداد ۱۴۰۲ 

زمان پایان: یکشنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ 

نوع مخاطره: وزش باد شدید، در نواحی مستعد خیزش گرد و خاک

منطقه اثر: 

جمعه ۱۳ مرداد ۱۴۰۲: خراسان رضوی، خراسان جنوبی، جنوب سمنان، شمال اصفهان، البرز، تهران، مرکزی

شنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۲: جنوب و شرق خراسان رضوی، خراسان جنوبی، شرق و جنوب سمنان، قم، جنوب تهران، شمال اصفهان

یکشنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۲: جنوب و شرق خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، شمال و شرق اصفهان، قم، شرق کرمان

اثر مخاطره: در مناطق مستعد خیزش گرد و خاک، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون‌شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهن‌سال. 

توصیه: احتیاط و اجتناب از رفت‌وآمدهای غیر ضروری برای افراد سالمند و بیمارهای تنفسی و قلبی، پرهیز از فعالیت کویرنوردی، احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهن‌سال و محدودیت در فعالیت‌های کشاورزی. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز