خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

افت نمره دانش‌آموزان مدارس غیردولتی با دولتی برابر است

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۰۵۳۱

رئیس مرکز سنجش و پایش وزارت آموزش و پرورش گفت: طبق آمار سال قبل، بر اساس عملکرد داوطلبان در آزمون نهایی در خصوص رتبه‌های زیر ۳ هزار، سهم مناطق محروم بیشتر بوده یعنی سهم این افراد بر اساس آزمون نهایی ۱۶ صدم بود و بر اساس آزمون سراسری، سهم این افراد از رتبه‌های زیر ۳ هزار ۴ صدم بود.

«محسن زارعی» معاون وزیر و رئیس مرکز سنجش و پایش وزارت آموزش و پرورش در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در مورد آزمون شهریورماه و جزئیات آن توضیح داد: امسال ۲۸۶ هزار نفر در آزمون شهریورماه شرکت می‌کنند البته همه این افراد دانش آموزان امسال نیستند و بین آن‌ها بزرگسال هم وجود دارد. 

زارعی در ادامه در مورد وضعیت افت و خیز نمرات در شاخه های مختلف تحصیلی متوسطه تصریح کرد: امسال در رشته ادبیات و علوم انسانی در نمره درس تاریخ افت داشته ایم، اما رشته‌های علوم تجربی و ریاضی نسبت به سایر شاخه‌ها، داوطلبان عملکرد بهتری در آزمون نهایی داشتند. 

او در مورد مسائل امنیتی در آزمون‌های آینده آموزش و پرورش نیز بیان کرد: دستورالعمل حفاظت از آزمون امسال مصوب شورای امنیت کشور شد و آنجا تقسیم وظیفه برای تمام دستگاه صورت گرفت تا همه برای تامین امنیت آزمون‌های نهایی آموزش و پرورش مشارکت داشته باشند. 

رئیس مرکز سنجش و پایش وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: این مصوبه قابل پیگیری است و ما به مدیران کل استان‌ها نیز اعلام کرده‌ایم و از طریق شورای تامین استان و شهرستان می‌توانند موضوع را پیگیری کنند. این بهترین دستاورد است که همه دستگاه‌ها ملزم به همکاری با آموزش و پرورش برای حفاظ از آزمون‌ها هستند و هرکدام تکلیف دارند و شورای امنیت کشور این تکلیف را تعیین کرده است. در آزمون نهایی خرداد ماه این تعامل خیلی خوب صورت گرفت. 

معاون وزیر افزود: «احمد وحیدی» وزیر کشور جلسه‌ای را با حضور استانداران و مدیران کل آموزش و پرورش سراسر کشور تشکیل دادند و وزیر آموزش و پرورش نیز حضور داشتند و عمده تمرکز جلسه، کمک به حفاظت از آزمون‌ها و امنیت آن به عنوان عزمی ملی بود. 

رئیس مرکز سنجش و پایش وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: تامین تجهیزات و مکان برگزاری آزمون، تامین امنیت و… همه مورد توجه قرار گرفت و گام‌های خوبی برداشته شد. همکاری‌های خوب سازمان برنامه و بودجه نیز در آزمون خرداد ماه کمک زیادی به ما کرد هرچند که سال قبل درخواست‌های خودمان را ارائه داده بودیم. 

زارعی عنوان کرد: سال قبل این امر محقق نشد، ولی در سال جاری سر بزنگاه کمک‌های خوبی شد. ما توانستیم امکانات امنیتی که حوزه‌ها نیاز داشتند را فراهم کنیم و از تجربیات این دوره در برگزاری آزمون های سالم و امن استفاده خواهیم کرد.

زارعی در مورد تاثیر کیفیت مدارس دولتی مناطق محروم کشور در نتیجه‌ای که در آزمون نهایی آموزش و پرورش حاصل شده است و بررسی این نکته و نقش مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی و تاثیر قطعی معدل، بیان کرد: در برخی استان‌های کم برخوردار باید دید عملکرد دانش آموزان در آزمون سراسری به چه صورت است؛ به طور مثال در خصوص استان سیستان و بلوچستان؛ طبق آمار سال قبل، بر اساس عملکرد داوطلبان در آزمون نهایی در خصوص رتبه‌های زیر ۳ هزار، سهم مناطق محروم بیشتر بوده یعنی سهم این افراد بر اساس آزمون نهایی ۱۶ صدم بود و بر اساس آزمون سراسری، سهم این افراد از رتبه‌های زیر ۳ هزار ۴ صدم بود. 

رئیس مرکز سنجش و پایش وزارت آموزش و پرورش: افزود: این آمار یعنی تقریبا ۴ برابر سهم برای داوطلبان این مناطق افزایش می‌یابد و اینجاست که می‌گوییم مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص تاثیر معدل در کنکور در تحقق عدالت آموزشی کمک می‌کند. 

زارعی در ادامه اضافه کرد: مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی همین حالا به عدالت آموزشی کمک می‌کند و عملکرد افراد داوطلب مناطق محروم در آزمون نهایی نشانگر آن است و در آزمون نهایی بیش از آزمون سراسری به آن‌ها کمک می‌شود. به طور مثال ما می‌گوییم سهم استان سیستان و بلوچستان از رتبه‌های زیر ۳ هزار کنکور در کشور چقدر است؟ برخورداری از این سهم اگر یک سهم باشد، مطلوب و متعادل است. در آزمون سراسری سال گذشته این سهم برای داوطلبان مناطق محروم ۴ درصد بوده و این سهم در آزمون نهایی ۱۶ صدم می‌شد. یعنی سهم داوطلبان نسبت به یک سهمی که با توجه به شرکت کنندگان می‌توانستند کسب کنند، ۴ برابر می‌شود. برخی استان‌ها بیشتر از این سهم بهره بردند و برخی کمتر. اگر براساس آزمون نهایی برای داوطلبان سهمی در نظر می‌گرفتیم، این سهم بیشتر هم می‌شد. 

او در مورد تفاوت نتایج آزمون نهایی مدارس دولتی و غیردولتی نیز توضیح داد: اتفاقا در مدارس غیردولتی کاهش نمره‌ها بیشتر بوده، ولی در واقع تقریبا این کاهش نمره در مدارس غیردولتی با مدارس دولتی در یک سطح قرار داشت و نمی‌توانیم بگوییم نمرات مدارس دولتی افت بیشتری داشته است. یعنی افت یک نمره‌ای که به صورت میانگین در معدل رخ داده شامل افت نمرات مدارس غیردولتی هم می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز