خبرگزاری کار ایران

وزیر آموزش و پرورش:

امروز روش تدریس در دنیای تعلیم و تربیت وجود ندارد

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۴۹۷۹

وزیر آموزش و پرورش گفت: همه دنبال روش تدریس هستیم در حالی که امروز روش تدریس در دنیای تعلیم و تربیت وجود ندارد. از این دوره عبور کرده اند. در دوره پساروش هستیم و می گویند معلمان همه روش ها را می دانند، اما روش خاص خود را پیدا می کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، "رضامراد صحرایی" وزیر آموزش و پرورش گفت: آیین افتتاحیه دوره‌های توانمندسازی نیروهای مدارس و مراکز غیردولتی اظهار کرد: معلمان به گونه ای آموزش می دهند که آموزش دیده اند یعنی اگر مدام به روز نشویم عقب گرد می کنیم. معلم باید بینش نو داشته باشد و آن را به دانش آموزان خود منتقل کند. امروز سرعت تغییرات غیرقابل توصیف است. اگر به فکر بدیل هایی برای سرعت رشد نباشیم دچار وضعی می شویم که در بخش هایی گرفتار آن شده ایم. معلمان توقع دارند آنها را به روز کنیم و ما ابتدا باید آنچه توقع داریم به آن‌ها ارائه کنیم و بعد از آنها توقع داشته باشیم.

صحرایی تاکید کرد: براساس استانداردها معلمان باید سالی ۲۰۰ ساعت آموزش ببینند؛ آیا چنین کرده ایم؟ به اعتقاد بنده بر خلاف برخی که نقطه عزیمت تحول را برنامه درسی می دانند اعلام می کنم اگر نقطه تحول برنامه درسی بود در حالی که برنامه درسی را متحول کردیم، اما نتیجه چه شد؟ عامل تحول معلم است اگر بهترین برنامه درسی را هم داشته باشیم، اما معلم تربیت نکنیم تحولی رخ نمی دهد.

او گفت: رابطه معلم، مولف و دانش آموز رابطه ای پویا و فرایندی است یعنی معلم خوب در تدریس کتاب به مقتضیات خود توجه می کند هدف برنامه درسی در کتاب متجلی نمی شود. کتاب فقط راهنمای عمل است و برای انسجام و یکسان سازی خوب است اما نمی توانند با سرعت تغییرات بیرونی تغییر کنند پس عامل تحول معلم است که داخل کلاس چه چیزی را چگونه و چقدر بگوید. این کلید اصلی تحول است که از آن غفلت کرده ایم و به جای اجرای سند، سالهاست در مورد آن تحقیق کرده ایم.

صحرایی با بیان اینکه در آموزش معلمان چند نکته مهم است گفت: ابتدا باید متناسب با تغییرات نظام تعلیم و تربیت جهان کار خود را متحول کنیم. همه دنبال روش تدریس هستیم در حالی که امروز روش تدریس در دنیای تعلیم و تربیت وجود ندارد. از این دوره عبور کرده اند. در دوره پساروش هستیم و می گویند معلمان همه روش ها را می دانند، اما روش خاص خود را پیدا می کنند. معلمانی در زندگی ما ماندگار شده اند که آنچه گفتند در هیچ کتابی نبود، اما در رفتار آنها متجلی بوده است. معلمی که کارویژه داشت در ذهن ما باقی مانده است.

وزیر آموزش و پرورش با یادآوری اینکه قدیمی ها بدون اینکه حرفی بزنند دیگران را کنترل می کردند و شیوه متفاوتی داشتند؛ گفت: کلید واژه‌ آینده را باید مورد توجه قرار داد. همه ما فرزند داریم و جفا در حق آنهاست که بخواهیم مثل ما ببینند و فکر کنند. نگاه آینده نگر در تربیت مبتنی بر فناوری نیاز کلیدی ما در مدرسه هاست. امروز معلمی که بلد است مشکل موبایل دانش آموزان خود را حل کند محبوب است. معلمی که انیمیشن ها را با بچه ها تدوین کند محبوب بچه هاست.

وزیر یادآوری کرد: نگاه به آینده در تربیت معلمان ما را موفق می کند. همچنین اصل آموزش و پرورش باید اولویت باشد. نباید از گفتن این حرف خسته شد؛ مسیر پیشرفت کشور از آموزش و پرورش می گذرد. یکی از مخاطبان این سخن مسئولان هستند اما ابتدا باید در دل آموزش و پرورش دنبال راهکار بود. کار ما، ما را بزرگ می کند لذا بزرگ شدن آموزش و پرورش در گرو بزرگ شدن ماست.

صحرایی در ادامه اظهار کرد: نیروی های ما توانمند هستند، ولی باید بهسازی و به روز شوند. تحول اساسی‌ تعلیم و تربیت با معلمان است که مرکز ثقل آن معلمان هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز