خبرگزاری کار ایران

فرمانده فراجا:

در حوزه انتظام و امنیت، پلیس و رسانه دو بالی هستند که در کنار یکدیگر قرار دارند

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۴۲۱۸

فرمانده فراجا گفت: در حوزه انتظام و امنیت، پلیس و رسانه دو بالی هستند که در کنار یکدیگر فعالیت می‌کنند، یعنی یکی اقدام می‌کند و دیگری اعلام می‌کند و همراه بودن این دو بال در کنار یکدیگر می‌تواند افکار عمومی را پرورش دهد و تربیت کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سردار احمدرضا رادان در نشست خبری امروز که در آستانه «روز خبرنگار» با حضور جمعی از فرماندهان پلیس و اصحاب رسانه در ستاد فرماندهی انتظامی کل کشور برگزار شد، گفت: ما و خبرنگاران یک وظیفه مشترک داریم که باید در کنار یکدیگر پیش ببریم، زیرا اقدام بدون اعلام، کم‌نتیجه و اعلام بدون اقدام کم‌اثر خواهد بود. بنابراین بال اعلام و اقدام باید در کنار هم قرار بگیرد تا نتیجه و تاثیر خود را در جامعه داشته باشد.

وی افزود: در جمهوری اسلامی بعضی روزها با روزهایی که به صورت بین‌المللی اعلام می‌شود، متفاوت است. مثلا روز مادر در ایران با جهان تفاوت دارد. این روزها همراه با معنویت است که روز خبرنگار هم از جمله همین روزهاست، زیرا با شهادت یک خبرنگار در این روز، نگاشت قلم و خون در هم آمیخته شد تا یک روز مقدس به نام «روز‌ خبرنگار» در کشور ساری و جاری باشد.

فرمانده فراجا ادامه داد: خبرنگاران و اصحاب رسانه اعم از دیداری، شنیداری و مکتوب جزو افرادی هستند که دل به دریای سختی‌ها می‌زنند و باید افکار عمومی را از دریای پرتلاطم روایت‌هایی مختلف عبور دهند و به ساحل آرامش حقیقت برسانند. 

رادان تاکید کرد: خبرنگاران زبان گویای جامعه و پل ارتباطی میان مردم و مسئولان هستند و امین جامعه محسوب می‌شوند و باید حقیقت را در نگاشته‌های خود به معنای واقعی حفظ کنند، حتی اگر با سلایق‌شان همخوانی نداشته باشد. این مساله کار خبرنگاری را حساس و پیچیده می‌کند و خبرنگاران باید مرزی بین حق و باطل بکشند، حتی اگر این مرز مخالف سلایق فردی و سیاسی و جناحی‌شان باشد.

فرمانده انتظامی جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: خبرنگاری با سه موضوع شروع می‌شود و پایان می‌یابد، نخست این که خبرنگار با عشق و علاقه کار خود را آغاز می‌کند، مساله دوم لزوم هوشمندی و دقت و تیزهوشی است و موضوع سوم عنصر تلاش است که خبرنگار باید بتواند غبار تردید و ابهام را از ذهن مخاطب خود پاک کند تا در نهایت روشنگری داشته باشد.

رادان اظهار داشت: خبرنگاری نه‌تنها عرصه تقابل و تمایز دادن بین حق و باطل است، بلکه تفکیک بین واقعیت و حقیقت نیز محسوب می‌شود. این مساله، حساسیت خبرنگاری را صد چندان می‌کند و از خصوصیاتی است که اصحاب رسانه باید به آن آراسته باشد.

وی با تاکید بر این که خبرنگار باید از سیاست‌زدگی دوری کند تا بتواند عمل صادقانه داشته باشد، عنوان کرد: این مساله با لزوم داشتن بینش سیاسی توسط افراد متفاوت است، اما خبرنگاران نباید جناح سیاسی خود را در بیان حقایق دخالت دهند. 

فرمانده فراجا ادامه داد: در حوزه انتظام و امنیت، پلیس و رسانه دو بالی هستند که در کنار یکدیگر فعالیت می‌کنند، یعنی یکی اقدام می‌کند و دیگری اعلام می‌کند و همراه بودن این دو بال در کنار یکدیگر می‌تواند افکار عمومی را پرورش دهد و تربیت کند.

رادان با بیان این که برخی دوستان هنوز باور ندارند که در جنگ ترکیبی قرار گرفته‌ایم، عنوان کرد: نشانه‌های جنگ ترکیبی از جنگ سخت پیچیده‌تر است و باید بتوانیم در دنیای رسانه که غول و دیکتاتوری رسانه در اختیار دیگران قرار دارد، از این غول و دیکتاتوری عبور کنیم تا حقیقت را به‌روشنی در ذهن مخاطب قرار دهیم.

رئیس پلیس کشور بیان کرد: اعتقاد همه ما بر این است که خبرنگاران، چشم بینا، گوش شنوا و زبان گویای جامعه هستند، بنابراین خبرنگار باید بتواند حقیقت را خوب ببیند، خوب بشنود و خوب بر زبان بیاورد.

رادان همچنین گفت: پلیس متولی اصلی نظم و امنیت جامعه است، البته شاید برخی افراد نظم را برنتابند، ولی وقتی یک زندگی جمعی شکل می‌گیرد، لازم است بایدها و نبایدهایی وجود داشته باشد که در جامعه امروز به عنوان قوانین و مقررات و ارزش‌ها و هنجارها تعریف می‌شوند که در جمهوری اسلامی، پلیس مسئول حراست از آنهاست. 

فرمانده فراجا با تاکید بر این که تعبیر رهبر معظم انقلاب این است که درگیر یک دیکتاتوری رسانه‌ای در جهان هستیم، عنوان کرد: اگر نتوانیم هوشمندانه‌تر از غرب عمل کنیم، مجبور به عقب‌نشینی و صرفا دفاع می‌شویم، یعنی ابتدا می‌گذاریم که یک اتفاق رخ دهد، بعد تازه از آن دفاع می‌کنیم. این صحیح نیست و ما باید روایت اول را خودمان ارائه کنیم.

رئیس پلیس کشور تاکید کرد: اصحاب رسانه باید توجه داشته باشند که روایت اول نیاز به مرجعیت روایت‌گری دارد.البته از وقتی سردار منتظرالمهدی به معاونت اجتماعی فراجا آمده، تلاش شده است که در تمام حوادث روایت اول از جانب مرجع اصلی آن یعنی پلیس انجام شود.

رادان خاطرنشان کرد: در حادثه حمله به برجک مرزبانی مزه‌سر که همه رزمندگان آن شهید شدند، روایت اول را طوری بیان کردیم که هیچ رسانه دیگری نتوانست این روایت را به گونه دیگری بیان کند و با کمک همین روایت‌گری توانستیم حماسه مزه سر را زنده نگه داریم. البته هنوز حق مطالب این حماسه، آن‌طور که باید در رسانه‌ها ادا نشده است.

فرمانده فراجا اظهار داشت: در حادثه کلانتری ۱۶ زاهدان نیز اولین روایت توسط پلیس ارائه شد، اما چون درگیری ادامه داشت، ابتدا باید درگیری را به پایان می‌رساندیم و بعد روایت‌گری را ادامه می‌دادیم.

رادان با اشاره به برخی جزئیات حادثه کلانتری ۱۶ زاهدان گفت: در این حادثه در ابتدا ۸ نفر از نیروهای ما در کلانتری بودند که عمدتا کار خدماتی به مردم انجام می‌دادند، ولی بعد از حمله تروریست‌ها نیروهای دیگری به پشتیبانی نیروهای داخل کلانتری آمدند و در کنار یکدیگر توانستند هر چهار تروریستی را که در سوریه و عراق جنگیده بودند و نیروهای آزموده‌ای محسوب می‌شدند، داخل همان کلانتری از بین ببرند.

فرمانده انتظامی جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: شعار ما این است که اگر کسی در برابر امنیت جامعه اسلحه بکشد، تنها حق او این است که جنازه‌اش در کنار اسلحه‌اش بیفتد. شاید برخی‌ به این رویکرد خرده بگیرند، ولی مگر می‌شود که با تروریست با زبان رودربایستی صحبت کرد.

فرمانده فراجا عنوان کرد: یکی از آموزش‌های شش هفته‌ای جین شارپ برای براندازی، عبور از پلیس است، اما در ایران پلیسی داریم که به مکتب اسلامی اعتقاد دارد، دل به رهبر فرزانه بسته است، فرهنگ عاشورایی باعث تقویت آن شده و همراه با دیسیپلین نظامی عمل می‌کند و عبور از این پلیس به‌راحتی اتفاق نمی‌افتد.

رادان ادامه داد: خبرنگاران و پلیس حتما باید در رخدادها در کنار هم قرار بگیرند. در حال حاضر این افتخار را داریم که با تمام خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها کانال ارتباطی داریم و در حین انجام و بعد از ماموریت‌ها از رسانه‌ها می‌خواهیم که به صحنه بیایند و گزارش تهیه کنند. برای تقویت همکاری با رسانه‌ها نیز تمام قد در کنار شما ایستاده‌ایم و حتما معتقدیم که رسانه‌ها سرمایه عظیمی هستند که باید بتوانیم آنها را در کنار خودمان نگه داریم.

وی در پایان تصریح کرد: تلاش ما بر این است که از همکاران صدیق، پرتلاش و خوب خودمان در فراجا حمایت کنیم و حتما از نیروهایی که آسایش خود را فدای امنیت، آسایش و آرامش مردم می‌کنند، پشتیبانی خواهیم کرد. ما به مردم وعده داده‌ایم که آسایش خودمان را فدای آسایش آنها خواهیم کرد، زیرا معتقدیم مردم با هر سلیقه‌ای باید آسایش داشته باشند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز