خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد:

مراقبت‌های بعد از خروج برای افراد بهبودیافته به درستی انجام نمی‌شود/بیش از ۵۰ درصد معتادان متجاهر بعد از ترخیص جایی برای رفتن ندارند

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۵۶۲۸

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد معتادان متجاهر بعد از ترخیص جایی برای رفتن ندارند، گفت: براساس قانون طول مدت نگهداری معتادان متجاهر در مراکز ماده ۱۶ بسیار محدود است و از سوی دیگر مراقبت‌های بعد از خروج که باید به مدت دو سال ادامه پیدا کند به درستی انجام نمی‌شود چراکه بستر اقدام آن فراهم نیست.

«مصطفی هادیزاده» دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران در گفت و گو با خبرنگار ایلنا با تاکید بر ضرورت اصلاح قانون گفت: در حال حاضر بالغ بر ۱۲۰۰ نوع مواد محرک در کشور داریم آیا درخصوص خرید و فروش و مصرف آن مجازات بازدارنده در قانون پیش بینی شده است. متاسفانه هر روز هم شاهد هستیم که همین مواد با اسامی گوناگون و جدید و جذاب وارد بازار می‌شود از همین رو ضرورت اصلاح قانون یکی از موارد مهم است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مواردی که در قانون نیازمند اصلاح آن هستیم، مدت زمان نگهداری افراد در مراکز ماده ۱۶ است. براساس قانون طول مدت نگهداری معتادان متجاهر در مراکز ماده ۱۶ بسیار محدود است و از سوی دیگر مراقبت‌های بعد از خروج که باید به مدت دو سال ادامه پیدا کند به درستی انجام نمی‌شود چراکه بستر اقدام آن فراهم نیست.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران با بیان اینکه نگهداری درمان و مراقبت پس از خروج معتادان متجاهر همه این موارد مستلزم هزینه است، گفت: ما اعتبارات محدودی داریم. در جلسات ده سال گذشته شورای هماهنگی استان که با حضور وزیر کشور نیز برگزار شده، آمده است که ساز و کاری فراهم شود که معتادان متجاهر به استان‌ها و شهرهای خودشان و به آغوش خانواده‌شان باز گردند. ما هنوز هم در این زمینه مشکل داریم و بیش از نصفی از معتادان متجاهر بعد از ترخیص از مراکز ماده ۱۶ جایی برای رفتن ندارند و خانواده‌ای منتظر آن‌ها نیست.

هادیزاده تاکید کرد: تا زمانی که این مشکلات وجود داشته باشد سیستمی که برای درمان و نگهداری معتادان متجاهر طراحی شده است به نتیجه نهایی نمی‌رسد.

وی با اشاره به آخرین آمار معتادان نگهداری شده در مراکز ماده ۱۶ گفت: ستاد ما را مکلف کرده است که به دیدار نمایندگان مجلس برویم و موضوعات را با نمایندگان مطرح کنیم البته آن‌ها به موضوعات اشراف دارند اما آمار و اطلاعات استانی را به نمایندگان ارائه داده‌ایم همچنین درخواست‌ها و ضرورت‌ها را به نمایندگان اعلام کرده ایم. موضوعاتی که در این دیدارها برای نمایندگان مطرح شده برای آن‌ها قابل توجه بود.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران در پاسخ به این سوال که با توجه به صحبت یکی از اعضای شورای شهر تهران مبنی بر حضور معتادان در محله کوثر آیا ما با مسئله کوچ معتادان به سایر مناطق مواجه هستیم، گفت: من مستنداتی دراین خصوص ندیده‌ام البته این موضوع را تایید و تکذیب هم نمی‌کنم اما ما در تهران هنوز به ظرفیت کامل مورد نیازمان درخصوص نگهداری معتادان متجاهر نرسیده ایم.

هادیزاده با بیان اینکه در استان تهران بالغ بر ۲۰ هزار نفر در مراکز ماده ۱۶ در حال حاضر حضور دارند، تصریح کرد: البته در تهران بزرگ ۹۸ درصد ظرفیت‌ها از سوی دستگاههایی ایجاد شده است که هیچ مسئولیتی در این زمینه ندارند اما با ما در این زمینه همکاری می‌کنند. ما باید ظرفیت نگهداری معتادان متجاهر را در تهران به حدی برسانیم که بتوانیم همه معتادان متجاهر را پوشش دهیم.

وی با بیان اینکه باید بستر قانونی برای نگهداری همه این افراد فراهم شده و دستگاه‌ها همکاری لازم را داشته باشند، گفت: بلاتکلیف‌ها نیز یکی دیگر از معضلاتی است که ما با آن مواجه هستیم. به طور مثال یکی از این بلاتکلیف‌ها اتباع خارجی هستند. ورود اتباع خارجی به مراکز ماده ۱۶ ممنوع است و باید از کشور طرد شوند. طرد این افراد نیز موضوعات خاص خود را دارد. همچنین بیماران حاد روانی مرد یکی دیگر از بلاتکلیف‌ها هستند که از وظایف وزارت بهداشت است اما این افراد را تحویل نمی‌گیرند. حتی گاهی اوقات یک نفر در مراکز ما شرایط حاد پیدا می‌کند و با زحمت و مشکلات زیاد در بیمارستان پذیرش می‌شوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز