خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا اعلام شد:

تست اعتیاد ۳۹ درصد متجاهران جمع‌آوری شده منفی بود

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۸۳۹۳

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران با تاکید بر لزوم استفاده از بیمه‌ها در درمان معتادانی که تمایل به درمان دارند، گفت: نباید اجازه دهیم معتادانی که مشمول مراکز ماده ۱۵ هستند تبدیل به معتادان ماده ۱۶ شوند.

«مصطفی هادیزاده» دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به ظرفیت نگهداری معتادان متجاهر در استان تهران گفت: در استان تهران ۱۸ هزار و ۱۵۰ نفر ظرفیت در مراکز نگهداری معتادان متجاهر وجود دارد که از این تعداد از ۱۷ هزار ظرفیت آن می‌توانیم بهره برداری کنیم.

وی با اشاره به افزایش ظرفیت مراکز نگهداری معتادان متجاهر ادامه داد: ما اگر بتوانیم این ظرفیت را به ۲۰ هزار نفر برسانیم مشکلی نخواهیم داشت. البته در این راستا هم سپاه در مرکز شهید زیادیان و هم شهرداری تهران در مراکزی که راه‌اندازی کرده است موضوع افزایش ظرفیت را دنبال می‌کنند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران با اشاره به ظرفیت‌های ایجاد شده توسط شهرداری تهران تصریح کرد: در حال حاضر شهرداری تهران یک مرکز برای نگهداری معتادان متجاهر دارای زخم باز ایجاد کرده است که ۲۰۰ نفر ظرفیت دارد و فعلا ۱۱۰ نفر در آن نگهداری می‌شوند و همچنان ۹۰ نفر ظرفیت خالی دارند، علت آن نیز این است که تعدادی از این افراد درمان شده‌اند. در مراکز نگهداری افراد کمتر از ۱۸ سال و بالای ۶۵ سال نیز همچنان ظرفیت خالی داریم.

هادیزاده خاطرنشان کرد: همچنین شهرداری وظیفه سایر دستگاه‌ها را برعهده گرفت و یک مرکز برای معتادان زخم باز و مرکز دیگری برای زنان دارای بیماری روانی خاص و حاد راه‌اندازی کرده است. همچنین مرکزی برای معتادان معلول مرد با ظرفیت ۱۰۰ نفر ایجاد کرده است اما بهزیستی امکان تجهیز این مرکز و تامین نیروی انسانی را ندارد و در این زمینه دارای محدودیت است.

چه افرادی در مراکز ماده ۱۶ پذیرش نمی‌شوند

وی با اشاره به اجرای طرح نوروزی جمع‌آوری معتادان متجاهر خاطرنشان کرد: در تهران در اجرای طرح نوروزی که از نیمه اسفند تا نیمه فروردین اجرا شد اگر به طور متوسط روزی ۱۰۰ نفر توسط پلیس جمع آوری می‌شد؛ صرفا ۵۰ نفر از این افراد وارد مراکز ماده ۱۶ شوند، چراکه افرادی که امکان پذیرش آن‌ها در مراکز ماده ۱۶ است نیز در این طرح‌ها جمع‌آوری می‌شوند مانند افرادی که از کارتن خواب‌های غیرمعتاد یا شبه معتاد که شبیه معتادان هستند در این طرح‌ها توسط پلیس جمع آوری می‌شوند و با توجه به اینکه تست اعتیاد آن‌ها منفی است یا امکان پذیرش آن‌ها در مراکز ماده ۱۶ وجود ندارد دوباره به خیابان باز می‌گردند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران ادامه داد: همچنین ممکن است این افراد دارای معلولیت‌ها یا بیماری روانی حاد باشند که امکان پذیرش آن‌ها در مراکز ماده ۱۶ وجود ندارد اگرچه این افراد هم ممکن است اعتیاد داشته باشند، اما امکان ورود آن‌ها به مراکز ماده ۱۶ وجود ندارد. البته در شیوه نامه بهزیستی کشور تکلیف همه این موارد مشخص شده است و درمان این افراد با دانشگاه‌های علوم پزشکی است اما انجام نمی‌شود.

هادیزاده با اشاره به آمار معتادان متجاهر جمع‌آوری شده در سال ۱۴۰۱ گفت: از ۳۸ هزار نفر که در سال گذشته جمع‌آوری شده‌اند، بیش از ۲۴ هزار نفر در مراکز پذیرش شده‌اند و حدود ۱۳ هزار نفر پذیرش نشده‌اند. البته بین این افراد، افراد تکراری هم حضور دارند. در واقع ۱۲ درصد افرادی که جمع‌آوری شده‌اند دارای معلولیت جسمی هستند، ۳۹ درصد تست منفی و کارتن خواب و ۲۴ درصد دارای بیماری هستند که درمان این بیماری‌ها با دانشگاه‌های علوم پزشکی است یعنی یک چهارم این افراد که در خیابان هستند امکان پذیرش آن‌ها وجود ندارد و باید دانشگاه‌های علوم پزشکی ساز و کار درمان آن‌ها را پیش‌بینی کنند. ما بارها این موضوع را درخواست کرده‌ایم و تاکید کرده‌ایم. همچنین ۵ درصد از افرادی که جمع آوری شده‌اند معتاد بوده‌اند اما معتاد متجاهر تشخیص داده نشده‌اند و ۶ درصد از این افراد معتادانی بوده‌اند که تحت درمان بوده و مدارک پزشکی داشته‌اند.

افزایش هزینه مراکز ماده ۱۵

وی ادامه داد: مهمتر از اینکه ظرفیت‌ها را در تهران افزایش دهیم این است که باید تعیین تکلیف این افراد به خوبی انجام شود. یکی از کارهایی که ما در سال ۱۴۰۲ به صورت ویژه پیگیری می‌کنیم این موضوع است و موضوع دیگری که در استان تهران مهم است، این است که تلاش همه دستگاه‌ها باید این باشد که معتادانی که مشمول مراکز ماده ۱۵ هستند تبدیل به معتادان ماده ۱۶ نشوند و این هم از موضوعات بسیار مهم است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران تصریح کرد: به طور مثال وقتی تعرفه هزینه درمانی این معتادان ماده ۱۵ به صورت قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند طبیعی است که امکان تامین این هزینه برای یک فرد معتاد و خانواده او بسیار سخت است و فراهم نمی‌شود. یکی از اشکالات هم این است که در سازو کارهای قانونی مراکز ماده ۱۵ که می‌تواند از ظرفیت بیمه استفاده کند این کار را انجام نمی‌دهد و ما الزام قانونی برای این‌ها نداریم یعنی اختیاری است و این یکی از اشکالات بسیار مهم است، چراکه بیمه یک ظرفیتی دارد اما این مراکز از لحاظ قانونی ملزم به استفاده از بیمه نیستند لذا فرد درمانگر هم ترجیح می‌دهد که هزینه را نقدی از بیمار دریافت کند تا در پروسه بیمه وارد شود.

هادیزاده تاکید کرد: اینها از موضوعات مهمی است که در تهران وجود دارد و باید تدبیری برای آن شود. افراد قابل توجهی در مراکز ماده ۱۵ در حال درمان هستند و ما بیش از ۲ هزار مرکز ماده ۱۵ در تهران داریم و عمده این مراکز، مراکز درمان سرپایی هستند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش در پاسخ به این سوال که با توجه به آغاز فصل گرما و احتمال افزایش معتادان متجاهر در تهران از سایر شهرها آیا تمهیدات لازم برای ساماندهی این افراد در نظر گرفته شده است، گفت: دستگاههای مختلف آمادگی دارند تا معتادانی را که در فصل گرما به تهران می‌آیند را ساماندهی کنند. در فصل گرما این افراد عیان‌تر هستند و در فضاهای عمومی بیشتر حضور دارند و ما با این عارضه مواجه هستیم و باید تدبیری بیندیشیم که از ظرفیت‌هایی که در اختیار داریم برای ساماندهی این افراد استفاده کنیم.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران تصریح کرد: در تامین اعتبارات مراکز ماده ۱۶ دستگاه‌های مختلف  باید به میدان بیایند به ویژه سازمان برنامه وبودجه استان تهران باید در این زمینه کمک کند در حال حاضر همه اعتبارات از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر تامین می‌شود. با سرانه ۴۲ هزار تومان واقعا نمی‌شود به همه این موارد رسیدگی کرد برخی از مراکز مانند شهرداری تهران و یا سپاه از منابع خودشان در این زمینه استفاده می‌کنند چراکه با این اعداد نمی‌توانند از معتاد نگهداری کنند و سالیانه هم سرانه فقط ۲۰ درصد افزایش پیدا می‌کند.

هادیزاده خاطرنشان کرد: استاندار تهران در آخرین جلسه شورای هماهنگی استان که در اسفندماه برگزار شد تاکید کرد که سازمان برنامه و بودجه استان تهران در این جلسات شرکت کرده و به ما در این خصوص کمک کنند تا ساماندهی مناسب‌تری داشته باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز