خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا اعلام شد؛

مراکز اندکی زنان معتاد باردار را پذیرش می‌کنند

asdasd
کد خبر : ۲۲۱۵۱۸

در حال حاضر با مشکل گرفتن پذیرش برای اسکان زنان باردار بی‌خانمان معتاد مواجه هستیم / این مشکلات با وجود خلاء‌های خدماتی پررنگ‌تر و آسیب‌رسان‌تر می‌شوند.

یک عضو جمعیت امداد دانشجویی مردمی امام علی(ع) گفت: اندک مراکزی ریسک پذیرش شبانه‌روزی زنان معتاد در دورهٔ بارداری را می‌پذیرند.

تارا مظفریان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با بیان اینکه زنان باردار معتاد با مشکلات فراوانی مواجه هستند، اظهار داشت: این مشکلات با وجود خلاء‌های خدماتی پررنگ‌تر و آسیب‌رسان‌تر می‌شوند.

وی ادامه داد: این زنان به دلیل مصرف طولانی برخی مواد مخدر دچار سیکل‌های نامنظم قاعدگی می‌شوند و به همین دلیل حاملگی آنها قابل برنامه‌ریزی نیست و اکثرا دچار بارداری ناخواسته می‌شوند که طبیعتا عوارض اعتیاد در این نوع بارداری‌ها به دلیل که مادر احتمالا مدت‌ها از حاملگی خود بی‌خبر است، بیشتر است.

این عضو جمعیت امداد دانشجویی مردمی امام علی(ع) ادامه داد: زنانی که شیشه مصرف می‌کنند به شدت دچار کمبود وزن می‌شوند و‌ گاه زمانی که مادر به توصیه مددکاران جمعیت برای سونوگرافی مراجعه می‌کند اکثرا متوجه می‌شود که مدت‌ها از بارداری آنها گذشته است، از همین رو با مشکلات بسیاری از جمله زایمان زودرس نیز مواجه می‌شوند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تاکنون اقدامی برای جلوگیری از بارداری این دسته از زنان نظیر ارائه آموزش و خدمات صورت گرفته یا خیر، گفت: واقعیت این است که تاکنون در رابطه با این موضوع اقدام ویژه‌ای صورت نگرفته است. اما تنها چیزی که وجود دارد این است که این زنان می‌توانند به مراکز DIC، مانند خانه خورشید دروازه غار، مراجعه کنند، البته تعداد این مراکز برای زنان بسیار کم است و ما با زنان معتادی مواجه هستیم که علی‌رغم خواستهٔ خود، هر سال باردار می‌شوند.

مظفریان ادامه داد: ترک اعتیاد برای زنان باردار خطرناک و دشوار است، بنابراین توصیه می‌شود، مصرف این زنان در طول بارداری تحت کنترل باشد و به متادون درمانی روی بیاورند.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه کمپ مختص زنان باردار وجود ندارد؛ افزود: کمپ‌های موجود امکانات لازم و ویژه برای پذیرش زن باردار را ندارند و معمولا زنان معتادی که کارتن خواب هستند و حتی عده‌ای از زنانی که خانواده دارند اما در شرایط بد و محلات معضل‌خیز به سر می‌برند اصلا به DIC مراجعه نمی‌کنند و در ‌‌نهایت به طور اورژانسی برای زایمان به بیمارستان می‌روند.

وی تصریح کرد: با شرایط کنونی حتی اگر آموزشی هم برای این نوع زنان وجود داشته باشد، متاسفانه خدمات گسترده‌ای وجود ندارد که این افراد بعد از گرفتن آموزش‌های لازم بتوانند از این خدمات استفاده کنند.

مظفریان خاطر نشان کرد: بنابراین چنانچه برای جلوگیری از بارداری زنان معتاد آموزشی نیز ارائه شود خدمات آنچنانی برای آن‌ها وجود ندارد که بتوان اقدامی برای جلوگیری از باردار شدن این زنان معتاد به عمل آورد تا بتوانند تصمیم بگیرند که به صورت خواسته باردار شوند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر با مشکل گرفتن پذیرش برای اسکان زنان باردار بی‌خانمان معتاد رو به رو هستیم، افزود: اندک مراکز موجود ریسک پذیرش شبانه روزی زنان معتاد در دورهٔ بارداری را نمی‌پذیرند.

مظفریان تاکید کرد: به نظر می‌رسد؛ در این میان وجود رابط‌های مردمی میان زنان معتاد در مناطق حاشیه و تیم‌های ترک اعتیاد برای تشویق معتادان به ترک اعتیاد و حمایت از آن‌ها ضروری است که در حال حاضر به عنوان یک حلقه مفقوده نیاز به وجود آن به شدت احساس می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در طرح مادرانه، اعضای جمعیت امام علی در حد توان یک سازمان مردم نهاد دانشجویی، با برعهده گرفتن نقش این رابطان، این زنان را برای بهبود وضعیتشان یاری و تشویق می‌کنند.

لازم به ذکر است؛ طرح مادرانه، یکی از طرح‌های جمعیت امداد دانشجویی - مردمی امام علی(ع) است که به حمایت از مادران باردار آسیب دیده و در معرض آسیب می‌پردازد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز