خبرگزاری کار ایران

در جلسه امروز شورای شهر تهران مطرح شد:

چه کسی حاضر است به جای تویوتا، پراید سوار شود؟/ تاکید بر واردات اتوبوس‌هایی با استاندارد یورو ۵

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۴۷۸۲

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه مردم در شرایط اقتصادی کنونی باید بتوانند در حمل و نقل عمومی‌ احساس آرامش داشته باشند، اظهار داشت: در حال حاضر ما شرمنده مردم هستیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در روند یکصد و پنجاه و دومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران نیز در ادامه گزارش جلال بهرامی گفت: از زمانی که قرار شد ۲ هزار اتوبوس در اختیار تهران قرار گیرد ، اعلام کردیم که خودروسازان داخلی نمی توانند این تعداد، را آماده و در اختیار شهرداری قرار دهند.

وی با تاکید بر اینکه باید برخی از این اتوبوس‌ها را وارد کنیم ، افزود: گرچه ممکن است که مافیای قدرت و ثروت مقابل این‌موضوع بایستند اما واردات ضروری است.

پیرهادی با بیان اینکه بودجه لازم برای تهیه اتوبوس و واگن در اختیار شهرداری قرار داده شده است ، افزود: شورای شهر بودجه تخصیص داده، اما اگر شهرداری نتواند اتوبوس و واگن قطار تهیه کنند، تلاش بدون اتوبوس و واگن مترو ارزشی برای ما ندارد.

پیرهادی با بیان اینکه در گزارش معاون شهردار از اورهال ۲۰۳ واگن مترو صحبت شد، این تعداد را ناکافی دانست و افزود: باید این تعداد را حداقل به ۴۰۰ واگن برسانند تا مردم بتوانند استفاده کنند.

پیرهادی با بیان اینکه مردم در شرایط اقتصادی کنونی باید بتوانند در حمل و نقل عمومی‌ احساس آرامش داشته باشند، اظهار داشت: در حال حاضر ما شرمنده مردم هستیم.

وی با تاکید بر ضرورت واردات برای تامین اتوبوس در پایتخت ، اظهارداشت: ایرادی ندارد که اتوبوس‌هایی از برندهای معروف که کیفیت مناسبی دارند و کمتر از چند سال ساخت هستند و دارای استاندارد یورو ۵ هستند، به تهران وارد شوند.

وی با بیان نمونه ای ادامه‌داد: امروز چه کسی حاضر است تویوتای ۲۰۲۰ را سوار نشود و به جای آن حاضر شود که پراید صفر سوار شود.

وی تاکید کرد: دولت نیز باید نسبت به این قضیه با مردم همراهی داشته باشد.

در ادامه نرجس سلیمانی، گفت: انتظار من ارائه گزارش عملی بود نه گزارش مدیریتی، وقتی ازمدیریت جهادی صحبت می‌کنیم یعنی در شرایط سخت کار را به نتیجه برسانیم. اگر شرکت‌های داخلی توانایی تولید داشتند، پول بود و دولت همکاری می‌کرد و اینکه اگر هزاران اگر دیگر بود کار انجام می‌شد پاسخ مناسبی نیست. مردم در این حوزه مشکل دارند و این موارد پاسخ مردم نیست.

وی با بیان اینکه با کمال تأسف اگر بخواهم جمع بندی این گزارش را انجام دهم باید بگویم این موارد نشان از عدم توانایی و نبود برنامه مناسب برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی تهران است، گفت: بی تردید باید قراردادها به اعضای شورا ارائه شود. باید شماره پلاک و شاسی اتوبوس‌هایی که دریافت شده است به شورا ارائه شود تا ما با بازدیدهای میدانی که انجام می‌دهیم بتوانیم وظیفه نظارتی خود را به درستی انجام دهیم و گزارش‌های عملیاتی ارائه کنیم.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران به نامه رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا به ریاست شورا در خصوص تأمین بودجه برای خرید اتوبوس به صورت ماهانه گفت: باید گزارش‌های این حوزه ارائه شود. خریدهای سال گذشته و تعاملات با دولت که منتهی به قرارداد شده است باید در قالب گزارش به شورا و کمیسیون حمل و نقل ارائه شود تا ما از کارخانه‌ها و مراحل تولید بازدید کنیم و اطلاعات دقیقی به شهروندان ارائه دهیم.

جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا با تقدیر از تلاش، دلسوزی، شجاعت در کار، پیگیری و توان معاونت حمل و نقل و ترافیک، تأکید کرد: تمام این ویژگی ها در معاونت حمل و نقل دیده می شود و عملکرد بسیار مطلوب بوده و هیچ گونه پنهان کاری و وعده های بی مورد را در گزارشات ندیدیم.

جعفر تشکری هاشمی با بیان اینکه تعدد اهداف باعث می شود که به مسائل ویژه تر کمتر توجه شود، اظهار کرد: ما نیاز داریم تعدد هدف گذاری را در حوزه حمل و نقل محدود کنیم؛ مساله اصلی تأمین واگن و اتوبوس است و دیگر موارد در اولویت های بعدی قرار دارند.

وی با بیان اینکه معاون حمل و نقل و رؤسای سازمان های زیرمجموعه به تنهایی نمی توانند کاری کنند، یادآور شد: پیشنهاد و درخواست ما این است که یک کارگروه تشکیل شود و در این کارگروه ها تصمیم گیری ها مورد پیگیری قرار بگیرد و  با توجه به بروکراسی معیوب اداری و گرفته شدن جسارت تصمیم گیری در دولت و شهرداری، این کارگروه تشکیل و موارد با ترکیب مدنظر شورا با جدیت پیگیری شود.

تشکری هاشمی همچنین تصریح کرد: ما ممکن است به این نیاز داشته باشیم که کارشناسی فوری برای منابع بودجه در نظر بگیریم چه دلیلی دارد وقتی مردم منتظر اتوبوس هستند بگوییم در حال ساخت یک پروژه بزرگ مقیاس که چند هزار میلیارد تومان از منابع را می بلعد، هستیم لذا می توانیم منابع را به سمت توسعه ناوگان برویم.

وی با تأکید بر اینکه باید بازسازی اتوبوس ها را به عنوان اولویت کاری و اقدام فوری در نظر بگیریم، خاطرنشان کرد: وقتی تعداد زیادی واگن فعال نیستند، چرا تمرکز را باید روی تأمین واگن خارجی بگذاریم؟ باید از توان شرکت واگن سازی برای اورهال مترو به عنوان یک اقدام فوری استفاده کنیم.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا تأکید کرد: درخواست اکید ما این است که شهردار و رئیس شورا حتما در کارگروه پیشنهادی ما حضور داشته باشند و در هر هفته جلساتی را برای پیگیری امور برگزار کنند.

همچنین محمد آخوندی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در این جلسه با بیان اینکه تمام قراردادهای شرکت اتوبوسرانی در جلسات ما با این شرکت مورد بحث قرار گرفت، اظهار کرد: شورا کار نظارتی خود را انجام و ادامه می دهد و سعی می کنیم جلسات ماهانه خود را در این راستا برگزار کنیم.

وی با تأکید بر اینکه مردم تفاوتی بین شهرداری و شورا قائل نیستند، یادآور شد: ما نمی توانیم خود را از بدنه شهرداری جدا بدانیم؛ بنده شهادت می دهم که معاونت حمل و نقل کار خود را انجام می دهد و حتما و قطعا حمل و نقل عمومی در اولویت شهرداری است و باید با هم کار خود را جلو ببریم.

آخوندی گفت: اینکه می گوییم معاونت حمل و نقل کار خود را انجام داده پس آیا حمل و نقل عمومی در اولویت شهردار نیست؟ مطرح کردن این موضوع درست نیست؛ همه باید با هم کمک کنیم و تنها با انتقاد از شهرداری، کار جلو نمی رود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه باید دقت کنیم که در شرایطی ناوگان را تحویل گرفتیم، تصریح کرد: خرابه ای که تحویل گرفتیم نیاز به کار دارد؛ اتوبوس ها را به گورستانی بردند و مشخص نشد که چه کسی باید این اتوبوس ها را تعمیر کند.

وی ادامه داد: امیدواریم با حمایت شورا و همکاری شهرداری بتوانیم مشکلات را رفع کنیم؛ ما نظارت خود را ادامه خواهیم داد و قطعا همکاران ما در شهرداری نیز باید تلاش خود را انجام دهند.

در ادامه پرویز سروری نایب رئیس شورا نیز در این جلسه با بیان اینکه وضعیت حمل و نقل عمومی مطلوب نیست، گفت: اتفاق خوبی افتاده و توانستیم از هیات دولت مصوبه واردات اتوبوس دست دوم را بگیریم اما سازمان هایی همچون استاندارد و محیط زیست نظراتی دارند که مانع موضوع است؛ لذا پیشنهاد می شود جلسه ای برگزار و استدلال های خود را مطرح کنیم تا بدانند نظرات آنها چه ضرری به مردم شهر تهران وارد می کند.

وی ادامه داد: این اقدام می تواند کمکی به شهرداری باشد تا خودروهای با استاندارد بالا وارد کنیم و تا زمان تولید خودروی داخلی، بتوانیم اتوبوس های خارجی را در ناوگان داشته باشیم.

سید محمد آقامیری رئیس کمیته عمران شورا نیز با بیان اینکه امروز سازمان هوا فضای سپاه موشک تولید کرده و ما در تولید خودرو دست و پا می زنیم، گفت: اگر می خواهیم به این شرکت های تولید اتوبوس دل ببندیم به هیچ نتیجه ای نمی رسیم؛ هرچند امیدواریم خوش قولی کنند و به نتیجه برسیم.

وی ادامه داد: هیات دولت باید در معضل ملی حمل و نقل عمومی باید وارد کار شود و پیشنهاد می کنم رئیس جمهور با هیات دولت یک روز از منزل تا نهاد ریاست جمهوری با اتوبوس تردد کنند و برای این وضعیت تصمیم گیری کنند.

رئیس کمیته عمران شورا با بیان اینکه زمان جذب سرمایه در برخی کشورها ۴۵ دقیقه اما در کشور ما ۴۵۰ روز است، تصریح کرد: شرایطی باید فراهم شود که بخش خصوصی برای سرمایه گذاری وارد شود و نباید این موضوع را رها کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز