خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

سرانجام نصب فیلتر دوده بر روی اتوبوس‌های تهران

asdasd
کد خبر : ۲۱۵۹۸۴

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که این فیلتر‌ها سطح آلایندگی موتور‌ها را فقط برای دوده سیاه به نزدیک استاندارد یورو ۶ می‌برد.

نصب فیلتر‌ دوده بر روی اتوبوس‌های دیزلی شهر تهران مصوبه‌ای از سوی شورای شهر است که سال گذشته برای کاهش آلودگی هوای تهران تدوین شد، اکنون در آغاز فصل سرما پیگیری‌های ایلنا در مورد این مصوبه نشان می‌دهد که هنوز عملیات نصب این فیلتر‌ها آغاز نشده و تا پایان سال کمی بیش از یک پنجم اتوبوس‌های دیزلی به فیلتر مجهز خواهند شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، هر سال با آغاز فصل سرما، زخم کهنه و عمیق آلودگی هوای تهران وضعیت این شهر را به مرجله بحرانی می‌رساند؛ تا آنجا که هر از چند گاهی در خبر‌ها می‌خوانیم که چندین نفر به دلیل آلودگی هوا در بیمارستان بستری شدند و یا اینکه آلودگی سبب تشدید بیماری افراد شده است.

هر سال چند هفته‌ای در فصل سرما شهر به هم می‌ریزد، مدرسه‌ها تعطیل می‌شوند، محدودیت‌های ترافیکی بیشتری اعمال می‌شود و چهره شهر پر می‌شود از شهروندانی که با ماسک‌های سفید در خیابان‌ها تردد می‌کنند.

فصل سرما که می‌شود همه نگران می‌شویم برای کودکانمان، بیماران قلبی و تنفسی، برای زنان باردار و برای خودمان که با هر نفس کشیدن دوده و سرب را استشمام می‌کنیم.

اینکه راه حل کجاست و چه کاری از ما بر می‌آید، سوالی است که همیشه در اوج بحران به ذهنمان می‌آید و دوباره فراموشمان می‌شود، این سوالات را همه در اوج بحران از خود می‌پرسند، اعضای شورای شهر تهران نیز در انتهای سال پیش برای آنکه به این سوالات پاسخ دهند به مصوبه‌ای رای دادند که بر اساس آن تمام اتوبوس‌های دیزلی شهر باید به فیلتر‌ دوده مجهز شوند.

نصب فیلتر‌ها کمی دیر آغاز شده است

اکنون در آغاز فصل سرما و پیش از شروع اوج بحران آلودگی هوا «محسن سرخو عضو شورای شهر» در پاسخ به خبرنگار ایلنا در مورد وضعیت اجرای این مصوبه، گفت: برای این مصوبه شورا دو بخش مسئولیت دارند؛ شرکت کنترل هوای تهران که وظیفه انجام بخش مطالعاتی را بر عهده دارد و شرکت واحد اتوبوسرانی تهران که مسول نصب این فیلتر‌است.

وی ادامه داد: کارهای مطالعاتی و پژوهشی در این زمینه انجام شده و به پایان رسیده و اکنون این مصوبه وارد مرحله نصب فیلتر‌ها شده است. بنابراین امیدواریم تا پایان سال بخش عمده‌ای از اتوبوس‌های دیزلی مجهز به فیلتر دوده شوند.

این عضو کمیته حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران، افزود: پیش‌بینی ما نصب هزار دستگاه در سال ۹۳ است که با تمهیدات اندیشیده شده امیدواریم تعداد بیشتری نیز مجهز شوند.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به گذشتن یک ماه از فصل پاییز آیا اقدام به نصب فیلتر‌ها دیر آغاز نشده است، گفت: متاسفانه این صحبت درست است اما بخش مطالعاتی و تست‌های کیفی و مطالعه بر گازوییل‌های مصرفی طولانی شد. بنابراین اجرای این مصوبه مقداری طول کشیده است.

تا پایان سال ۶۰۰ اتوبوس مجهز به فیلتر‌ دوده می‌شوند

از سوی دیگر «پیمان سنندجی» مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه در گفتگو با ایلنا با بیان اینکه نصب فیلتر‌ از هفته‌های آینده آغاز خواهد شد، اظهار کرد: امسال برای اولین بار قرار است که این فیلتر دوده‌ها نصب شوند و از آنجا که باید این فیلتر‌ها را متناسب با اتوبوس‌ها و سوخت‌های داخل کشور بومی می‌‌کردیم، بنابراین از ۶ شرکت داخلی که این فیلتر‌ها را تولید و یا وارد می‌کنند دعوت کردیم تا در مناقصه‌ای شرکت کنند. این مناقصه برگزار شده و تا هفته آینده نتیجه آن اعلام خواهد شد.

مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی تهران افزود: پس از اعلام نتایج مناقصه عملیات نصب آغاز خواهد شد و تا دو سه ماه آینده این فیلتر‌ها بر روی اتوبوس‌های دیزلی نصب می شوند.

وی در پاسخ به اینکه چند دستگاه اتوبوس تا پایان امسال مجهز به فیلتر دوده می‌شوند، گفت: ما اکنون ۳هزار و ۳۰۰ الی ۳ هزار و ۴۰۰ دستگاه اتوبوس دیزلی داریم که ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه ار آنها نیاز به نصب فیلتر‌ دوده دارند، قرار است که امسال این فیلتر‌ها بر روی ۶۰۰ دستگاه از این اتوبوس‌ها نصب شوند و سال آینده همه اتوبوس‌ها مجهز شوند، البته در گذشته نیز برای سنجش و تست فیلتر‌ها ۱۰ درصد از اتوبوس‌های دیزلی مجهز به فیلتر‌ شده‌اند.

سنندجی با بیان اینکه این فیلتر‌ها سطح قابل توجهی از آلودگی را کاهش می‌دهند، گفت: نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که این فیلتر‌ها سطح آلایندگی موتور‌ها را فقط برای دوده سیاه به نزدیک استاندارد یورو ۶ می‌برد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز