خبرگزاری کار ایران

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

اعطای بورسیه و عدم نیاز به گذراندن طرح در برخی رشته‌های علوم پزشکی

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۴۶۱۲

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: باید کاری کرد که برای ورود به برخی رشته‌های پزشکی جذابیت ایجاد شود. به طور مثال داوطلبان می‌توانند بدون گذراندن طرح در برخی رشته‌ها شرکت کنند همچنین بناست که برخی رشته‌ها را بورسیه کنند که تعداد افراد علاقه‌مند برای ورود به برخی رشته‌ها را بیشتر کنیم.

«حسن قناعتی» رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد روند تاسیس شعبات دانشگاه علوم پزشکی تهران در کشورهای مختلف بیان کرد: کمتر از یک سال از شروع رسمی فعالیت شعبه دانشگاه علوم پزشکی تهران در عراق می‌گذرد؛ دانشگاهی که یک میلیارد دلار از هزینه تاسیس آن را عراقی‌ها پرداخت کردند و مدیریت آن را برای ۵۰ سال به ما واگذار کردند. در این مدت دانشگاه علوم پزشکی تهران در عراق آنقدر رشد کرده است که مطالبات بسیار زیادی از سمت عراقی‌ها ایجاد شده و همکاران عراقی ما و وزارت علوم عراق در صدد همکاری‌های گسترده‌تر هستند. 

قناعتی افزود: اخیرا با روسای سه دانشگاه صنعتی شریف، تهران و شهید بهشتی غیر پزشکی به عراق سفر کردیم و مذاکرات خوبی برای انتقال فناوری‌های آموزشی، رشته‌های دکتری و پسادکتری در زمینه‌های مختلف مرتبط با پزشکی مانند هوش مصنوعی، مهندسی پزشکی و… انجام شد تا راه برای انتقال و مراودات دانش بین دو کشور بازتر شود. 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر اینکه شعبه بین الملل این دانشگاه تحول بزرگی را در آموزش عالی عراق به وجود آورده، اظهار کرد: ما به دنبال انتقال فناوری سلامت و الگوهای خودمان به سایر نقاط هستیم. مدیریت سلامت، بیمه، شبکه، پزشک خانواده و… را به عنوان مدل‌هایی که در ایران تجربه شده، در عراق شبیه‌سازی می‌کنیم تا مردم عراق نیز از این مدل‌ها بهره‌مند شوند. سیستم سلامت ایران بسیار پیشرفت کرده است و ما این پیشرفت را به کشور همسایه خودمان عراق منتقل می‌کنیم. 

قناعتی در پاسخ به این پرسش که آیا احتمال تاسیس شعبه دانشگاه علوم پزشکی تهران در کشورهای دیگر هم وجود دارد، گفت: بله، به دنبال همین هدف مدتی قبل به کشور روسیه رفته بودیم، همچنین مذاکراتی با امارات انجام شده و کشورهای تاجیکستان، قزاقستان و… از دیگر مناطق هدف است که ایجاد بسترهای همکاری با این کشورها را در بین اهداف خودمان قرار داده ایم. 

او اضافه کرد: همین حالا کشور اندونزی خواستار خریداری ۱۲ دستگاه روباتیک شده که تولید دانشگاه علوم پزشکی تهران است. ما این شکل تبادل با کشورهای مختلف را در نظر داریم. وجود زمینه‌ها و بسترهای همکاری در سطح بین المللی، در واقع حیات هر دانشگاه پیشرفته‌ای است. اگر دانشگاه‌های پیشرفته ما فعالیت بین المللی نداشته باشند، مرده خواهند بود. پس ضرورت دارد که ارتباطات بین المللی علمی به صورت جدی وجود داشته باشد. 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در پاسخ به سوال دیگری در مورد برخی رشته‌های پزشکی که متقاضیان آن کم یا حتی صفر هستند، توضیح داد: این مسئله راهکارهایی دارد که جزو مسئولیت‌های وزارت بهداشت است. کارهایی هم انجام شده است. باید کاری کرد که برای ورود به برخی رشته‌های پزشکی جذابیت ایجاد شود. مثلا داوطلبان می‌توانند بدون گذراندن طرح در برخی رشته‌ها شرکت کنند همچنین بناست که برخی رشته‌ها را بورسیه کنند که تعداد افراد علاقه‌مند برای ورود به برخی رشته‌ها را بیشتر کنیم. 

قناعتی در ادامه اظهار کرد: ما در دانشگاه علوم پزشکی تهران در برخی رشته‌ها کمبود متقاضی داریم. بیشترین رشته‌هایی که در حال حاضر نگران آن‌ها هستیم جراحی قلب و عروق و جراحی قلب کودکان، جراحی کودکان، رشته طب اورژانس و… هستند. البته وضع ما خیلی بد نیست، ولی نیاز داریم که دانشجویان بیشتری در این رشته‌ها تحصیل کنند. 

او تاکید کرد: باید تحصیل در این رشته‌ها را به نوعی تسهیل کرد تا علاقه مندی افراد بیشتر شود و به نوعی نفع خودشان را در تحصیل در رشته‌هایی که بیشتر به آن‌ها نیاز داریم، ببینند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز