خبرگزاری کار ایران

سخنگوی شهرداری تهران در صحن شورا:

حضور ۱۲۷ نفر در ۳۱ سفر خارجی مدیریت شهری تهران/ به دنبال ارتقای جایگاه بین‌المللی شهرداری هستیم

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۲۷۹۴

سخنگوی شهرداری تهران با تاکید بر این که مدیریت شهری در دوره جدید به دنبال ارتقای جایگاه بین‌المللی شهرداری است، گفت: در دوره ششم مدیریت شهری ۱۲۷ نفر در ۳۱ سفر خارجی حضور داشته‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عبدالمطهر محمدخانی، رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران امروز در یکصد و پنجاه و یکمین جلسه دوره ششم شورای اسلامی شهر تهران، به ارائه گزارشی از سفرهای خارجی انجام‌شده در زمان فعالیت دوره جدید مدیریت شهری پایتخت پرداخت و در صحن شورا گفت:  براساس رصد صورت‌گرفته ۹ سازمان و مجموعه بین‌المللی در سطح جهان در حوزه شهری فعال هستند. هر یک از این سازمان‌ها در حوزه‌ای فعالیت می‌کنند و شهرداری تهران نیز به لحاظ فعالیت‌های بین‌المللی در برخی از این سازمان‌ها حضور فعال دارد.

محمدخانی تاکید کرد: رقابت جدی بین کشورهای منطقه بخصوص ایران و ترکیه برای عضویت در سازمان‌های بین‌المللی حوزه شهری وجود دارد. البته در دو دهه گذشته ترک‌ها در این زمینه موفق‌تر بودند و یکی از اقداماتی که باید صورت بگیرد، ارتقای جایگاه شهرداری تهران در این زمینه خواهد بود.

حضور شهرداری تهران در مجمع متروپلیس در شهریور ۱۴۰۲

محمدخانی همچنین از حضور شهرداری تهران در مجمع متروپلیس در شهریور ۱۴۰۲ خبر داد و اظهار داشت: سازمان WEGA یکی از سازمان‌های حوزه شهر هوشمند است که شهرها را به سمت تحقق شهر هوشمند سوق می‌دهد و در دوره جدید مدیریت شهری، شهرداری تهران عضو این سازمان شده است.

سخنگوی شهرداری تهران با بیان اینکه شبکه همکاری بین شهرها، ظرفیتی است که شهرداری برای ارتباطات بین‌المللی خود از آن استفاده می‌کند، گفت: شهرداری از قبل در سازمان ISOCARP عضویت داشته و در دوره جدید نیز این عضویت را ادامه داده است.

ضرورت توجه به نقش موثر شهر تهران در تحولات بین‌المللی

محمدخانی با تاکید بر ضرورت توجه به نقش شهر تهران در تحولات بین‌المللی گفت: برخلاف تصورات برخی نخبگان، تهران نقش موثری در تحولات بین‌المللی دارد و نگاه‌ها به تهران بسیار مهم است. از طرفی دیگر نیز تهران داعیه ام‌القرا بودن جهان اسلام را دارد و جزو یکی از ابرشهرها با جمعیت بالای ۱۰ میلیون نفر است که اهمیت ویژه‌ای در جهان دارد.

رئیس مرکز ارتباطات شهرداری تهران با بیان این که رویکرد ما در حوزه بین‌الملل تلاش برای بین‌المللی‌تر شدن شهر تهران است، اظهار داشت: در جهان، شهرها براساس تبادلات بین‌المللی و عضویت در سازمان‌های بین‌المللی حوزه شهری درجه‌بندی می‌شوند که متاسفانه تهران در این زمینه جایگاه مناسبی ندارد و یکی از تلاش‌های ما ارتقای این جایگاه است.

درخواست کشورهای همسایه برای خرید سامانه‌های ۱۳۷ و تهران من از شهرداری پایتخت

محمدخانی با تاکید بر لزوم انتقال دانش و تجربه روز به شهر، گفت: تلاش ما بر صادرات خدمات فنی و مهندسی و دانش فنی به کشورهای همسایه است که در این زمینه به حمایت شورای شهر نیاز داریم.

سخنگوی شورای شهر تهران ادامه داد: در گذشته این تلقی وجود داشت که فعالیت‌های شهرداری باید صرفا در شهر تهران انجام شود، اما با توجه به ظرفیت شهرداری در حوزه خدمات، فنی و آی‌تی، درخواست‌هایی از کشورهای همسایه برای استفاده از این ظرفیت‌ها، تجربیات و محصولات وجود دارد. برای مثال درخواست‌هایی از کشورهای منطقه برای خرید سامانه‌هایی همچون ۱۳۷، تهران من و مواردی از این قبیل به شهرداری تهران ارائه شده است.

وی با بیان این که بخشی از سفرهای خارجی مدیریت شهری برای شرکت در اجلاس‌های بین‌المللی است، یادآور شد: شرکت در نمایشگاه‌های خارجی، بازدید از پروژه‌ها و تجهیزات و امکانات برای عقد قرادادهای خارجی، شرکت در دوره‌های آموزشی بین‌المللی با هزینه سازمان‌های بین المللی، شرکت در مسابقات فرهنگی و ورزشی بین‌المللی، مذاکرات دوجانبه برای تفاهمات اقتصادی، هفته‌های فرهنگی مشترک تهران و دیگر کلانشهرهای خارجی و سفر به همراهی تیم‌های دولتی از جمله سفرهای خارجی مدیریت شهری است.

کاهش سفرهای خارجی در دوره قبل مدیریت شهری بر اثر شیوع کرونا

محمدخانی ضمن ارائه آمار مقایسه‌‌ای از سفرهای خارجی مدیریت شهری در بازه زمانی ۹۲ تا ۱۴۰۰ اظهار داشت: در دوره قبلی مدیریت شهری، تقریبا دو سال با کرونا درگیر بودند. ما در موضوع سفرهای خارجی باید به این توجه داشته باشیم، فلذا سفرهای خارجی در این ایام ممنوع بود و اختلال جدی در تعداد سفرهای خارجی دوره پنجم مدیریت شهری ایجاد کرد.

وی با بیان این که فعالیت بسیاری از سازمان‌ها و برنامه‌های بین المللی پس از کرونا به صورت پرحجم آغاز شده است، یادآور شد: به طور مثال متروپلیس از سال گذشته دو یا سه برنامه بین‌المللی را برای جبران ایام کرونا برگزار کرده است.

حضور ۱۲۷ نفر در ۳۱ سفر خارجی دوره ششم مدیریت شهری

سخنگوی شهرداری تهران با بیان این که از شهریور ۱۴۰۰ تا اسفند سال قبل ۱۲۷ نفر در ۳۱ سفر خارجی دوره ششم مدیریت شهری حضور داشتند، گفت: در سال ۱۴۰۰ میانگین ۴.۳ نفر و در سال قبل ۳.۵ نفر در تیم‌های سفرکننده حضور داشتند.

وی افزود: در دوره جدید مدیریت شهری ۱.۶ سفر در هر ماه انجام شده است و ۶.۷ نفر در هر ماه در قالب ماموریت‌های خارجی در سفرها حضور داشتند که با توجه به کثرت شرکت‌ها و سازمان‌ها، به هیچ عنوان عدد قابل توجهی نیست.

رد ۲۸ درصد موارد درخواستی در کمیته سفرهای خارجی شهرداری

محمدخانی با بیان این که در دوره جدید مدیریت شهری، غیر از دو سفر رسمی شهردار تهران به تاجیکستان و عراق، هیچ سفری به صورت مستقیم مربوط به دفتر شهردار پایتخت نبوده است، اظهار داشت: ۲۸ درصد موارد درخواستی در کمیته سفرهای خارجی شهرداری رد شده و حتی از موارد تاییدشده نیز ۲۶ درصد محقق نشده است.

رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران ادامه داد: پس از کرونا اجلاس‌های بین‌المللی به صورت وبیناری در پیش گرفته شد و در ۱۳ اجلاس به صورت ویدئوکنفرانس شرکت کردیم. البته در برخی این کنفرانس ها مذاکرات دو جانبه و کسب کرسی در برنامه های آتی در اولویت قرار گرفته است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در دوره ششم مدیریت شهری، سفرهای خارجی به کشورهای عراق، اسپانیا، ترکیه، امارات، کره جنوبی، روسیه، تاجیکستان، هند، ژاپن، مالزی، اندونزی، قطر، اردن و آلمان انجام شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز