خبرگزاری کار ایران

در صحن شورای شهر تهران مطرح شد؛

بوی تعفن ناشی از فاضلاب برخی منازل مسکونی در نفرآباد مشکل‌ساز شده است

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۲۷۳۱

امروز در جریان بررسی طرح بازآفرینی محله نفرآباد در منطقه ۲۰ در صحن شورای شهر تهران، برخی اعضای شورا و مدیران شهرداری از عدم همراهی دولت با این طرح انتقاد کردند و رئیس شورای شهر تهران تاکید کرد که در برخی موارد، دولت برای نوسازی محله نفرآباد چوب لای چرخ می‌گذارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، جعفر بندی شربیانی در نطق پیش از دستور خود در یکصد و پنجاه و یکمین جلسه دوره ششم شورای اسلامی شهر تهران ضمن ارائه گزارشی از وضعیت محله نفرآباد در منطقه ۲۰ پایتخت گفت: از ۵۰۸ پلاک محله، ۱۹۵ پلاک در تملک شهرداری تهران است و ۱۳ هکتار بافت فرسوده در این محله ‌وجود دارد.

وی با بیان این که پنج خانه بالای ۴۰۰ سال در محله نفرآباد وجود دارد، افزود: طرح سال ۹۹ محدودیت ارتفاع ۱۰ متری داشت و ارتقای این ارتفاع به ۱۳ متر در دوره جدید مدیریت شهری اقدامی امیدآفرین برای مردم است.

شربیانی با اشاره به وجود ۱۶ پروانه شهرسازی در منطقه ۲۰، خاطرنشان کرد: شهرداری از محل صندوق سرمایه‌گذاری طرح حرم‌های مطهر و حمایت اعضای شورا از مصوبه اعطای تسهیلات، طرح‌هایی را اجرا کرد که مشکلات املاک مردم رفع شود و ارزش این املاک پس از سه دهه افزایش پیدا کند که در این زمینه جای تقدیر از تلاش‌های شهردار منطقه ۲۰ و سازمان نوسازی شهرداری تهران وجود دارد.

در جای‌جای منطقه ۲۰، پروژه‌های مسکونی و خدماتی در حال اجرا است

در ادامه این جلسه، مهدی هدایت، رئیس سازمان نوسازی شهرداری تهران در واکنش به گزارش شربیانی درباره وضعیت محله نفرآباد گفت: کاری که ما در این محله انجام دادیم، طرح بازآفرینی بود که به تصویب رسید و ۱۱ پروژه خدمات و ۳۵ پروژه مسکونی با محوریت معماری ایرانی شروع شد و ۲۵۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت به این پروژه‌ها اختصاص یافت.

وی با اشاره به تجمع اتباع غیرمجاز در منطقه، تصریح کرد: یکی از اعتراضات مردم تردد خودروهای راه‌سازی بود که اکنون تا حدی برطرف شده است‌. در جای‌جای منطقه ۲۰، پروژه‌های مسکونی و خدماتی در حال اجرا است و تا پایان امسال این طرح‌ها به نتیجه می‌رسد.

هدایت با تاکید بر این که با صدور مشوق‌ها توسط شهرداری مردم ترغیب شدند که در حمله نفرآباد وارد ساخت‌وساز شوند، یادآور شد: ارائه تسهیلات از محل صندوق احیای حرم‌های مطهر اتفاق خوبی بود که رخ داد.

دولت تکالیف خود را درباره نوسازی محله نفرآباد انجام نداده است

رئیس سازمان نوسازی شهر تهران با بیان این که بخشی از اقدامات در حوزه نوسازی محله نفرآباد، وظیفه شهرداری نیست، اما متاسفانه دولت تکالیف خود را در این زمینه انجام نداده است، یادآور شد: مداخله ما در این طرح هوشمندانه است و اگر این تکالیف انجام شود، محله نفرآباد به عنوان محله‌ای الگو مطرح خواهد شد.

هدایت همچنین تاکید کرد: در حال حاضر به دلیل ارزش افزود‌ه‌ای که در محله نفرآباد ایجاد شده است، اتباع در حال خروج از منطقه هستند.

وی با بیان این که چند پروژه در منطقه ۲۰ با مشارکت حرم مطهر تعریف شده است، تصریح کرد: طرح گردشگری و پیاد‌ه روی در مشارکت با حرم مطهر اجرا خواهد شد که این طرح نیز در افزایش ارزش افزوده اثرگذار خواهد بود.

در برنامه هفتم توسعه هیچ اثری از مدیریت یکپارچه شهری نیست

مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران در واکنش به این اظهارات هدایت گفت: دولت نه‌تنها همکاری نمی‌کند، بلکه در مواردی در موضوع نوسازی محله نفرآباد چوب لای چرخ می‌گذارد. اکنون شهرداری پای کار آمده و تلاش خود را انجام می‌دهد، اما شرکت آب و فاضلاب حضور ندارد و باید با تلنگری آنها را بیدار کرد که به رفع مشکلات کمک کنند.

وی با بیان این که انتظار ما از دستگاه‌های دولتی این نیست که روش خودشان را پیش ببرند و شهرداری نیز کار خود را انجام دهد، تصریح کرد: مدیریت یکپارچه شهری در کشور اجرا نمی‌شود و در برنامه های پنجم و ششم توسعه این مدیریت کمرنگ شد، اما در برنامه هفتم هیچ اثری از مدیریت یکپارچه شهری نیست.

چمران در همین راستا اظهار داشت: برای مثال شهرداری در محله نفرآباد کار خود را انجام می‌دهد و شرکت آب و فاضلاب همکاری نمی‌کند و حق هم دارد؛ چون در برنامه آنها لحاظ نشده است، یا شهرداری در فضایی آسفالت توزیع می‌کند، اما مجددا حفاری صورت می‌گیرد و مشکل‌ساز می‌شود.

نقش موثر شهردار تهران در اصلاح برنامه هفتم به نفع شهرداری‌ها

چمران با بیان این که در برنامه هفتم توسعه خواب‌های بدی برای مدیریت‌های شهری دیده بودند، یادآور شد: در وزارت راه و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه هنوز رسوباتی مبنی بر این که کار نکنیم و اجازه ندهیم دیگران نیز کار کنند، وجود دارد و یا می‌خواهند به گونه‌ای درآمد شهرداری را کاهش دهند که این درست نیست.

وی افزود: آقای زاکانی نقش مهمی در اصلاح برنامه هفتم به نفع شهرداری‌ها داشت و رئیس‌جمهور و معاون اول با ایشان همکاری کردند و حضور شهردار تهران در هیات دولت فرصتی برای همه شهرداری‌ها و شوراها بود و بسیاری از موارد اصلاح شد و امیدواریم مشکلات باقیمانده را نیز در مجلس درست کنیم.

نماینده دولت باید به جلسات شورا دعوت شد

احمد صادقی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران نیز در واکنش به این اظهارات چمران گفت: نماینده دولت باید به جلسات شورا دعوت شود تا نسبت به کارشکنی‌ها در حوزه مدیریت شهری پاسخگو باشد.

وی افزود: ۵۰۰ میلیارد تومان برای محله نفرآباد پیش‌بینی شده بود که در دریافت آن کوتاهی شد و به ۲۵۰ میلیارد تومان کاهش یافت و تقاضا داریم که شهرداری جبران مافات کند و در هماهنگی با وزارت راه این رقم تأمین شود.

سهم دستگاه‌های دولتی در اجرای طرح بازآفرینی محله نفرآباد

در ادامه این جلسه، سید محمد ناظم رضوی، شهردار منطقه ۲۰ نیز با تاکید بر اهمیت تسهیل‌گری دستگاه‌های دولتی گفت: عدم توانمندی لازم برای ساخت‌وساز یکی از مشکلات مردم است که نیاز به همکاری بانک‌ها دارد و تقاضا داریم که شورا نیز این موضوع را پیگیری کند.

وی با بیان اینکه سهم دستگاه‌های دولتی در اجرای طرح بازآفرینی محله نفرآباد ۵۰ درصد است، یادآور شد: بوی تعفن ناشی از فاضلاب برخی منازل مسکونی مشکل‌ساز شده و تقاضای ما این است که دستگاه‌های مربوطه که مسئولیت چنین اموری را پذیرفته‌اند، به تعهد خود عمل کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز