خبرگزاری کار ایران

در جلسه ستاد ملی مدیریت گرد و غبار صورت گرفت؛

بررسی راهکارهای عملیاتی برای مدیریت گرد و غبار تالاب صالحیه

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۲۳۲۷

در جلسه ستاد ملی سیاست‌گذاری و هماهنگی مدیریت گرد و غبار، راهکارهای عملیاتی برای مدیریت گرد و غبار تالاب صالحیه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست، سیزدهمین جلسه ستاد ملی سیاست‌گذاری و هماهنگی مدیریت پدیده گرد و غبار که صبح امروز با سه دستور جلسه ارائه گزارش آخرین اقدامات انجام‌شده در خصوص برگزاری کنفرانس بین‌المللی گرد و غبار، ارائه گزارش اقدامات انجام‌شده در خصوص مدیریت گرد و غبار تالاب صالحیه و نیز ارائه گزارش مجموعه اقدامات وزارت نفت در خصوص کانون‌های غبارخیز و آسیب‌رسان به تاسیسات نفتی منطقه سرخس و استان خوزستان برگزار شد. 

علی سلاجقه، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در سخنان خود در این جلسه اظهار کرد: کنفرانس بین‌المللی گرد و غبار در شهریورماه امسال به میزبانی کشورمان برگزار خواهد شد و همه دستگاه‌های ذی‌ربط می‌بایست برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر این کنفرانس بین‌المللی تلاش کنند.

وی بر پیگیری بحث تامین مالی کنفرانس و ارسال به موقع دعوتنامه‌ها تاکید کرد و از تشکیل یک دبیرخانه پشتیبان به این منظور در وزارت امور خارجه قدردانی نمود.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به اعلام آمادگی استان‌های اصفهان و کرمان برای میزبانی از این رویداد بین‌المللی گفت: تصمیم‌گیری نهایی در خصوص محل برگزاری این کنفرانس برعهده دستگاه‌های مسئول است.

معاون رئیس‌جمهور در ادامه به تاکید ریاست جمهوری در سفر استانی به موضوع ساماندهی تالاب صالحیه پرداخت و تصریح کرد: یکی از مسائل اصلی در بحث ساماندهی تالاب صالحیه مدیریت چرای دام و شترهای منطقه است که می‌بایست براساس‌طرح جامع تهیه‌شده، سازمان امور عشایر، سازمان منابع طبیعی و وزارت جهاد کشاورزی ظرف مدت دو هفته، طرح خود را در این زمینه ارائه دهند. 

سلاجقه با بیان این که اگر رطوبت خاک در تالاب صالحیه حفظ شود، ذرات گرد و غبار از این کانون غبارخیز بلند نخواهد شد، افزود: زهکش احداث‌شده در این منطقه مصداق بارز دستکاری در طبیعت است و در حال حاضر این زهکش بلااستفاده، به مانعی برای ساماندهی تالاب صالحیه تبدیل شده است. لذا می‌بایست گزینه حذف این زهکش مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد.

وی یادآور شد: بحث حقابه تالاب صالحیه هم می‌بایست بر اساس داشته‌های موجود محاسبه و اعلام شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در بخش دیگری از سخنانش با تشکر از اقدامات وزارت نفت در خصوص مدیریت کانون‌های غبارخیز و آسیب رسان به تاسیسات نفتی منطقه سرخس و استان خوزستان، گفت: تا مهرماه امسال نقشه اجرایی منطقه سرخس از سوی سازمان منابع طبیعی در اختیار وزارت نفت قرار می‌گیرد تا روند اقدامات و برنامه‌های مربوط به ساماندهی و مدیریت کانون‌های غبارخیز این منطقه تسهیل شود.

معاون رئیس‌جمهور همچنین حفر چاه‌های رهاشده در استان خوزستان و اطراف شهر اهواز توسط وزارت نفت را یکی از عوامل آلایندگی منابع آب و خاک  در این منطقه ذکر کرد و خواستار سامان دادن به این چاه‌ها شد.

سلاجقه در ادامه با اشاره به تلاش سازمان حفاظت محیط‌زیست برای تهیه لایحه تغییر اقلیم و ارسال آن به مجلس، تاکید کرد: فرآیند تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی در ستاد ملی سیاست‌گذاری و هماهنگی مدیریت پدیده گرد و غبار باید به گونه‌ای باشد که مردم نتیجه کار این ستاد در کاهش گرد و غبار را ببینند.

گفتنی است، در این جلسه نمایندگان دستگاه‌های عضو ستاد ملی سیاست‌گذاری و هماهنگی مدیریت پدیده گرد و غبار به بیان دیدگاه‌ها و پیشنهادات خود پیرامون دستورات جلسه پرداختند. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز