خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

پیش‌بینی کاهش گرد و غبار در غرب و جنوب غرب ایران در سال ۱۴۰۲/ اختصاص ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار ویژه برای مدیریت ریزگردها

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۱۶۸۴

دبیر ستاد ملی مدیریت پدیده گرد و غبار از اختصاص ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار ویژه برای مدیریت ریزگردها در بودجه ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: با توجه به این که خوشبختانه در نیمه دوم ۱۴۰۱ هم در کانون‌های داخلی ایران و هم در کشورهای منطقه بخصوص همسایگان غرب و جنوب غرب کشورمان نسبت به سال ۱۴۰۰ شاهد بارندگی‌های مناسب‌تری بودیم، بنابراین پیش‌بینی می‌کنیم که در سال ۱۴۰۲ در مناطق غرب و جنوب غرب کشور شاهد کاهش شدت گرد و غبار نسبت به ۱۴۰۱ باشیم.

علی‌محمد طهماسبی بیرگانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره پیش‌بینی‌ها از وضعیت خیزش گرد و غبار در نقاط مختلف کشور در سال ۱۴۰۲ توضیح داد: با توجه به این که خوشبختانه در نیمه دوم ۱۴۰۱ هم در کانون‌های داخلی ایران و هم در کشورهای منطقه بخصوص همسایگان غرب و جنوب غرب کشورمان نسبت به سال ۱۴۰۰ شاهد بارندگی‌های مناسب‌تری بودیم، بنابراین پیش‌بینی می‌کنیم که در سال ۱۴۰۲ در مناطق غرب و جنوب غرب کشور شاهد کاهش شدت گرد و غبار نسبت به ۱۴۰۱ باشیم. البته این به آن معنا نیست که در سال ۱۴۰۲ شاهد رخداد پدیده گرد و غبار در این مناطق کشورمان نخواهیم بود. 

وی افزود: بارندگی‌های مناسب سال ۱۴۰۱ باعث کاهش رخداد گرد و غبار در کانون‌های داخلی و برون‌مرزی مناطق غرب و جنوب غرب کشور در سال ۱۴۰۲ خواهد شد، اما با توجه به وضعیت بارندگی‌ها در مناطق شرق و شمال شرق ایران و کشورهای همسایه، به نظر می‌رسد در سال جاری وضعیت خیزش گرد و خاک در مناطق شرق و شمال شرق کشورمان تفاوت محسوسی با سال گذشته نداشته باشد و احتمالا در برخی روزهای ۱۴۰۲ شاهد بروز پدیده گرد و غبار در این مناطق کشور خواهیم بود. 

تاسیس صندوق منطقه‌ای و تشکیل کارگروه فنی مدیریت گرد و غبار

طهماسبی با اشاره به برگزاری اجلاس منطقه‌ای گرد و غبار در تیرماه ۱۴۰۱ در تهران گفت: برگزاری این اجلاس گام مهم دولت در سال گذشته برای توسعه دیپلماسی محیط‌زیستی بود که ابعاد جهانی پیدا کرد و در آخرین قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل در سال ۲۰۲۲، از جمهوری اسلامی ایران بابت برگزاری این کنفرانس تشکر شد. به همین دلیل، دولت قصد دارد که امسال به جای اجلاس منطقه‌ای، یک کنفرانس بین المللی را در زمینه مدیریت پدیده گرد و غبار برگزار کند و امیدواریم بتوانیم در مردادماه چنین کنفرانسی را برگزار کنیم. 

دبیر ستاد ملی مدیریت پدیده گرد و غبار ادامه داد: در قطعنامه پایانی اجلاس منطقه ای گرد و غبار در تهران در تیرماه ۱۴۰۱ چند تکلیف برای ما مشخص شده بود که از جمله آنها می‌توان به تاسیس صندوق منطقه‌ای مقابله با گرد و غبار برای پشتیبانی از اقدامات برون‌مرزی و منطقه‌ای مقابله با ریزگردها اشاره کرد. در همین راستا ما با برنامه عمران ملل متحد (UNDP) برای تشکیل این صندوق تفاهم کرده‌ایم و بخشی از اعتبارات این صندوق از طرف ایران و بخشی هم توسط UNDP تامین شده و فرآیند راه اندازی این صندوق آغاز شده است. 

وی در ادامه توضیح داد: تشکیل کارگروه فنی برای مدیریت پدیده گرد و غبار در منطقه، یکی دیگر از تکالیف اجلاس منطقه‌ای تیرماه سال گذشته بود و قرار شد که این کارگروه به بررسی راهکارهای موجود برای بهبود وضعیت کانون‌های گرد و غبار هم در غرب و جنوب غرب و هم در شرق و شمال شرق منطقه بپردازد. این کارگروه فنی در حال حاضر تشکیل شده و قرار است پیش‌نویس برنامه‌های مشترک در این زمینه را نهایی کند و قصد داریم تا قبل از برگزاری کنفرانس بین‌المللی، با کشورهای منطقه نشست داشته باشیم و این پیش‌نویس‌ها را نهایی کنیم. 

وضعیت مناسبی برای خیزش گرد و خاک در شرق و شمال شرق پیش‌بینی نمی‌شود 

طهماسبی درباره وضعیت خیزش گرد و خاک در مناطق شرق و شمال شرق کشور در سال ۱۴۰۲ و اقدامات انجام‌شده برای مدیریت پدیده گرد و غبار در این مناطق گفت: شرایط بروز پدیده گرد و غبار در مناطق شرق و شمال شرق ایران در سال جاری از سال گذشته بهتر نخواهد بود، اما با این وجود، دولت اقدامات مختلفی را برای مدیریت پدیده گرد و غبار در این مناطق در دستور کار قرار داده است که از جمله آنها می‌توان به سفر رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست به کشور ترکمنستان در هفته‌های پایانی اسفند اشاره کرد. 

دبیر ستاد ملی مدیریت پدیده گرد و غبار ادامه داد: آقای سلاجقه در حاشیه سفر به ترکمنستان برای شرکت در کنفرانس «همکاری در زمینه امنیت غذایی در بستر تغییرات اقلیمی»، با وزیر جنگل‌داری و وزیر امور خارجه این کشور دیدار کرد. در این دیدار تاکید شد با توجه به تفاهم‌نامه قبلی دو کشور برای مدیریت پدیده گرد و غبار، در آینده نزدیک ایران و ترکمنستان باید هیأت‌های کارشناسی خود را تبادل کنند تا بتوانیم مشابه همکاری‌هایی که با کشورهای همسایه برای مدیریت پدیده گرد و غبار در غرب و جنوب غرب کشور داریم، برای کنترل ریزگردها در شرق و شمال شرق کشور نیز به همین شکل برنامه‌ریزی کنیم. 

وی در ادامه تاکید کرد: پیش‌نویس برنامه مشترک برای مدیریت گرد و غبار در منطقه که براساس قطعنامه پایانی اجلاس تیرماه ۱۴۰۱ تهران تهیه شده است، صرفا معطوف به غرب و جنوب غرب ایران نیست و کشورهای افغانستان، ترکمنستان، پاکستان و ازبکستان نیز در آن حضور دارند. در این پیش‌نویس به راهکارهای موجود برای جلوگیری از گسترش کانون‌های گرد و خاک در صحرای قره‌قوم، دریاچه آرال و دیگر مناطق مستعد منطقه تاکید شده و قرار است نمایندگانی از این کشورها در کارگروه فنی مدیریت پدیده گرد و غبار در منطقه حضور داشته باشند. 

تخصیص کامل بودجه گرد و غبار در ۱۴۰۱ و پیش‌بینی افزایش بودجه در ۱۴۰۲ 

طهماسبی با بیان این که در سال ۱۴۰۱، در مجموع بیش از ۲۷۰ میلیارد تومان به طور خاص برای مدیریت پدیده گرد و غبار بودجه در نظر گرفته شد، عنوان کرد: خوشبختانه تخصیص این اعتبارات به صورت صد درصدی اتفاق افتاد و در طول سال بخصوص روزهای پایانی سال توزیع اعتبارات لازم به دستگاه‌های ذی‌ربط و موثر در کاهش گرد و غبار در ۲۳ استان کشور صورت گرفت. از این اعتبارات برای انجام اقدامات مختلفی در زمینه مدیریت کانون‌های ریزگرد و کاهش گرد و خاک استفاده شد. 

وی در پایان تصریح کرد: در بودجه ۱۴۰۲، ۳۰۰ میلیارد تومان به صورت ویژه برای مدیریت گرد و غبار پیش‌بینی شده است که با استفاده از این بودجه، باید برای انجام اقدامات عملیاتی اثربخش و کم‌هزینه در جهت کاهش پدیده گرد و غبار برنامه‌ریزی کنیم. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز